افطاری رژیم لاغری

اگر در ماه رمضان وزنتان بالا می‌رود، حتما به سراغ غذاهای پرکالری رفته‌اید. از سوی دیگر نداشتن تحرک در طی روز نیز چاقی را به دنبال دارد. اگر به دنبال کاهش وزن و چربی سوزی در ماه رمضان هستید و می‌خواهید افطاری رژیم لاغری میل کنید، در این مقاله، همراه ما باشید تا به این هدف خود دست یابید.

راه کاهش وزن و چربی سوزی در ماه رمضان

یکی از اهداف روزه گرفتن پاکسازی بدن از مواد زائد است. وقتی برای مدت یک سال هر غذایی را که میل داشتید، خورده‌اید، فشار زیادی به تمام سیستم گوارش و کبد وارد می‌شود. حالا قرار است در یک ماه کم تر و اصولی بخورید تا این سیستم هم کمی استراحت کند.

با یک نمونه رژیم روزه داری می‌توانید اعمال این ماه را به جا بیاورید و در پایان ماه هم وزن خود را کاهش دهید. البته به شرط این که جای شب و روز را با هم عوض نکنید. برخی از افراد همه امور را به شب و خواب را به روز موکول می‌کنند. این روش روزه‌داری مطمئنا به چاقی منجر می‌شود و اثری در کاهش وزن و سلامت بدن ندارد.

افطاری رژیم لاغری چگونه است؟

برای یک افطاری رژیمی باید فقط یک نوع غذا مصرف نمایید. همچنین، باید مثل وعده صبحانه با آن برخورد کرده و غذای سنگین نخورید. خوردن آش، حلیم و یا سوپ در این وعده هیچ ایرادی ندارد. اما به شرط این که بیش از حد نخورید و یا به یک غذا بسنده کنید. اگر اضافه وزن دارید، میزان چربی آن را در زمان پخت کم تر در نظر بگیرید. خوردن بهترین افطاری رژیمی باید بدون سس‌های پرچرب باشد. از خوردن غذاهایی که با شکر شیرین شده‌اند، غذاهای سرخ‌کردنی و نوشیدنی‌های کافئین‌دار تا حد زیادی خودداری نمایید. برای این وعده مهم بیشتر به سراغ سبزی‌ها و میوه‌ها بروید. زیرا چند ساعت است که هیچ غذایی نخورده‌اید و خوردن غذاهای پرکالری فشار زیادی به سیستم گوارش وارد می‌کند. از سوی دیگر خوردن سبزی‌ها و میوه باعث تأمین فیبر روده می‌شود که به درمان یبوست روزه‌داری نیز کمک مؤثری می‌کند.

نمونه یک افطاری ساده و رژیمی

جهت تهیه وعده افطاری حتما از روغن‌های گیاهی سالم مثل روغن زیتون و در حد متعادل استفاده کنید. غذای شما باید حاوی حبوبات و غلات باشد. در عین حال زولبیا و بامیه را هم از سفره افطار خود حذف کنید. تصور اکثر افراد این است که خوردن این نوع شیرینی‌ها در ماه رمضان می‌تواند نیاز بدن را تأمین کند. اما خوردن آن جز افزایش وزن و بالا رفتن قند خون به خصوص در افراد مسن، نتیجه‌ای دیگری ندارد.

خوردن یک لیوان آب گرم یا یک لیوان شیر گرم همراه با چند عدد خرما می‌تواند نمونه بهترین افطاری رژیمی باشد. به افطار نباید به عنوان وعده‌ای نگاه کنید که هر چه در توان دارید، بخورید. در واقع افطار مثل وعده صبحانه می‌ماند و بهتر است حدود ۳-۲ ساعت پس از افطار، شام سبک میل نمایید.

بهترین افطاری رژیمی باید متعادل باشد. یعنی وقتی به چای تمایل زیادی دارید، کل این وعده را به چای غلیظ و داغ اختصاص ندهید. این نوشیدنی برخلاف تصورتان برای افطار کردن چندان مناسب نیست. همان طور که گفتیم باید نوشیدنی کافئین‌دار کم تر میل کنید. اما اگر هیچ راهی برای ترک چای ندارید و یا دچار سردرد شدید می‌شوید، یک استکان چای کم رنگ را با دمای ملایم میل کنید. آن هم بعد از خوردن چند عدد خرما. همواره به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که خوردن غذاهای سنگین و پرکالری در همان ابتدای افطار، فشار سنگینی به دستگاه گوارش وارد می‌کند.

اثر روزه بر لاغری و کاهش وزن

همواره توصیه می‌شود به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که روزه‌داری تا زمانی باعث لاغری می‌شود که فعالیت بدنی‌تان در طی روز زیاد باشد. عموما در طی شب و به خصوص بعد از افطار، شام و یا سحری، فعالیت بدنی کم است. پس اگر قرار باشد در طی روز هم تمامی کارها را به بهانه روزه بوددن و ندداشتن توان بدنی تعطیل کنید، قطعا افزایش وزن را به دنبال دارد. بعد از سحری فورا نخوابید و در ابتدای صبح هم برنامه پیاده‌روی داشته باشید. به این ترتیب، ماه رمضان می‌تواند فرصتی برای رسیدن به سلامتی و کاهش وزن باشد.

 

 

منبع

کتاب راهنمای تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x