آیا بدنسازی باعث کوتاهی قد می‌شود؟

در مورد تمرینات بدنسازی در بین برخی افراد تصور غلطی رایج است. آن‌ها بر این باور هستند که انجام تمرینات بدنسازی موجب کوتاهی قد می شود و بر روی رشد قد اثر منفی می گذارند. اما آیا این باور صحیح می‌باشد یا نه؟

در این مقاله، در مورد اثرات بدنسازی بر روی رشد قد توضیحات مورد نیاز بیان می‌شود.

کارشناسان در پاسخ به این مسئله بیان نموده‌اند این واقعیت که برخی تمرینات بر رشد قد اثر می گذارند، صحیح است اما این که رفتن به ورزشگاه و انجام تمرینات به طور جدی، باعث توقف رشد قد می شود، یک تصور کاملا غلط می‌باشد؛ که اگر چنین چیزی صحت داشت، بسیاری از ورزشکاران بزرگ ما قد بلندی نداشتند و یا در کل ورزش را تا سطح حرفه ای دنبال نمی کردند تا به سطح جهانی برسند و مدال کسب نمایند.

همه افراد تمایل دارند که زندگی سالم داشته باشند، بنابراین، آن‌ها یک برنامه مناسب را حفظ می کنند که شامل رژیم غذایی و تمرینات بدنی مناسب می شوند، اما گاهی اوقات یک تصور غلط یا شایعه تنها می تواند همه چیز را به خطر بیندازد. بنابراین، ضروری است که همه افراد اطلاعات صحیح را در مورد سبک زندگی سالم، داشته باشند.

آیا رفتن به باشگاه تأثیری در افزایش قد دارد؟

به طور کلی، برای افزایش قد، دو عامل مهم می‌باشد: ژنتیک و تغذیه. این دو عامل، اگر به طور جدی مورد توجه قرار گیرند،      می تواند قد فردی را که در سن رشد است، افزایش دهد اما، برای آن‌هایی که تمایل به افزایش قد خود با انجام یک تمرین خاص دارند، نیز برخی از تمرینات بسیار خوبی وجود دارد که می تواند باعث افزاش ۴ تا ۸ سانتی قد شود. بارفیکس و آویزان شدن، یکی از بهترین تمرینات برای افزایش قد است، و این امکان را فراهم می‌آورد تا به تدریج نخاع و فاصله بین مهره ها افزایش یابد.

آیا رفتن به باشگاه بدنسازی برای کودکان نیز اثرات مفید دارد؟

با توجه به این که کودکان معمولا شرایط خاصی دارند، توصیه می‌شود به جای فرستادن آن‌ها به باشگاه بدنسازی و انجام تمرینات سخت، اجازه دهید در فعالیت های دیگر مانند فوتبال، بسکتبال، شنا و سایر فعالیت های فیزیکی شرکت کنند و از انجام آن‌ها لذت ببرند.

صفحات رشد

آسیب به بافت رشد، به عنوان شکستگی های صفحه رشد شناخته می شود. طبق تحقیقات انجام شده، ورزش های رقابتی مانند بسکتبال و فوتبال، مسئول یک سوم از شکستگی های صفحه رشد هستند، در حالی که فعالیت های بدنی مانند دوچرخه سواری و اسکی، ۲۰ درصد از آسیب های مرتبط با رشد را تشکیل می دهد. در مجله پزشکی ورزشی بریتانیا بیان شده آموزش وزنه می‌تواند به کاهش خطر این آسیب ها کمک کند، البته نه همه تمرینات بدنسازی بلکه تمریناتی که مربی متخصص به ورزشکار در سن رشد پیشنهاد می کند. با تمرینات تحت نظارت، ورزشکاران جوان می توانند با رشد توده های عضلانی در اطراف بافت رشد، استخوان ها و تاندون ها رشد بیشتری داشته باشند.

نکاتی که در انجام حرکات بدنسازی باید مورد نظر قرار گیرد

حرکات بدنسازی را می توان از سن هشت سالگی آغاز نمود، ولی نباید بصورت جهشی و پرتابی باشد زیرا در این صورت ممکن است به بدن آسیب وارد گردد.

بهتر است در انجام بیشتر تمریناتی که پایین تنه ورزشکار نوجوان یا جوان را درگیر کرده و وزنه سنگینی روی آن ناحیه می اندازد، احتیاط نمود. به خصوص این که برای انجام این حرکات موقع انتخاب وزنه، میزان آن بیش از۴۰ درصد توان بدنی شما نباشد تا به صفحات رشد آسیبی وارد نشود.

یکی دیگر از نکات مهمی که برای بدنسازی در سنین رشد باید به آن توجه کرد، بدنسازی با اجرای فرم درست حرکات است. نتیجه برخی پژوهش‌ها نشان داده انجام نادرست حرکت سبب آسیب رسیدن به صفحات رشد خواهد شد.

متخصصین معتقد هستند که بدنسازی می تواند در رشد استخوان ها و تراکم آن ها تأثیر مثبت داشته باشد؛ اما به شرط این که با رعایت فرم درست حرکات بدنسازی باشد. بنابراین، در انجام تمرین های بدنسازی نباید بدن خویش را در وضعیت های اشتباه به چالش بکشید. زیرا درصورتی که این موارد را رعایت کنید، بدنسازی نه تنها بر کاهش قد تأثیر نمی گذارد، بلکه می تواند در رشد استخوان ها هم نقش داشته باشد.

سخن پایانی

حتما متوجه شده‌اید که بسیاری از ورزشکاران برتر و مشهور دنیا بدنسازی را در همان اوایل سن نوجوانی آغاز کرده اند و درحال حاضر هم می بینید که همه آن ها دارای قامتی بلند هستند.

طبق گفته متخصصین متوجه این واقعت می شویم که تمرینات بدنسازی از روی اصول باعث تحریک صفحات رشد شده و به این ترتیب رشد استخوان‎ها بیشتر و قد بلندتر می‎شود که در این زمینه یادگیری فرم صحیح حرکات، انتخاب وزنه مناسب و ایمنی هنگام تمرین بسیار اهمیت دارد. اما در صورتی که بدنسازی اصولی نباشد نه تنها به عضلات و استخوان‎ها آسیب می‎رساند بلکه باعث توقف رشد قدی می‎شود. بنابراین، در واقع انجام نادرست حرکات بدنسازی است که می تواند مانع از رشد قد شود.

 

منبع

Healthline

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x