نقش تغذیه در تقویت سیستم ایمنی

بهترین راه پیشگیری از ویروس ها، باکتری ها و حتی بسیاری دیگر از بیماری  ها از جمله سرطان، داشتن  یک سیستم ایمنی قوی می باشد. بیان می‌شود مهم ترین فاکتور تقویت سیستم ایمنی تغذیه  سالم است. در ادامه، در ابتدا در خصوص عوامل تضعیف کننده  سیستم ایمنی و سپس، در مورد نقش تغذیه و مکمل های غذایی در پیشگیری از بیماری ها بحث خواهد شد.

موارد زیر سیستم ایمنی فرد را ضعیف می کنند:

• سیگار کشیدن:  نه تنها سیگار کشیدن بلکه استعمال فرآورده‌های حاوی تنباکو با  افزایش خطر عفونت های ریوی، کاهش سطح آنتی اکسیدان ها و افرایش فعالیت های سیستم ایمنی علیه بدن ، سبب تضعیف سیستم ایمنی شده و خطر ابتلا به بیماری ها را افزایش می دهد.

عدم تعادل رژیم غذایی

• ورزش های شدید یا  نداشتن فعالیت بدنی:

فعالیت های بدنی شدید به ویژه در شرایط بیماری  و همچنین نداشتن فعالیت بدنی هر دو به تضعیف سیستم ایمنی کمک می کنند. 

وزن کم و یا چاقی

عدم توجه به کمیت و کیفیت خواب

عدم رعایت بهداشت

استرس ها روحی و فیزیولوژیک

توصیه های تغذیه ای جهت  پیشگیری از ابتلا به بیماری ها:

برقراری تعادل و تنوع در رژیم غذایی:

منظور از ایجاد تعادل در رژیم غذایی  یعنی مصرف متناسب تمام گروه های غذایی (غلات، میوه ها، سبزیجات، پروتئین ها، لبینات) در کنار هم و منظور از تنوع یعنی مصرف  انواع  خوراک هایی که در  یک گروه هستند.

کاهش مصرف چربی ها و قندهای ساده:

مصرف چربی ها به ویژه چربی های اشباع و قندهای ساده سبب ایجاد التهاب در سیستم ایمنی می شوند. التهاب سیستم ایمنی  سبب درگیری تعداد زیادی از سلول های ایمنی و صرف آنتی اکسیدان ها برای مبارزه با التهاب می شود. در این شرایط سیستم ایمنی تضعیف شده و ریسک ابتلا به بیماری ها افزایش پیدا می کند.

دریافت برخی مکمل‌ها جهت تقویت سیستم ایمنی بدن ممکن است مؤثر باشند، که شامل:

ویتامینD

این ویتامین  به تعادل سیستم ایمنی کمک می کند.  به عبارتی نه تنها نمی گذارد که سیستم ایمنی به خود بدن حمله کند بلکه نمی گذارد که میکروارگانیسم ها خارجی به بدن آسیب برسانند. در بررسی ها دیده شده افرادی که سطح ویتامین D خون آن ها پایین است بیشتر از سایرین به آنفولانزا یا سرماخوردگی مبتلا می شوند.  همچنین در بررسی های اخیر که توسط دانشمندان چینی بر روی افراد مبتلا به ویروس کرونا جدید  صورت گرفته است، دیده شده افرادی که کمبود ویتامینD دارند بیشتر از سایرین به مراحل حاد بیماری مبتلا می شوند.

ویتامینA

بیان شده در مناطقی که  افراد کمبود ویتامین A  دارند، خطر ابتلا به بیماری های عفونی بالاتر می باشد. ویتامین A  به ساخت مخاط دستگاه تنفسی کمک می کند و در بیماری های عفونی در صورت کمبود این ویتامین بازسازی لایه مخاطی به خوبی صورت نمی گیرد  و می تواند وضعیت فرد را حادتر کند. به همین دلیل از جمله ویتامین هایی که در بیماری های ویروسی و باکتریایی که دستگاه تنفسی را تهدید می کنند، توصیه می شود، ویتامین A می باشد.

 ویتامین E

ویتامین E نیز یک آنتی اکسیدان قوی بوده و به پیشگیری از بسیاری بیماری ها (التهابی یا عفونی) کمک می کند.  کمبود این ویتامین در بدن سیستم ایمنی را تضعیف می کند.  البته کمبود این ویتامین در انسان ها رایج نیست. 

ویتامین‌های گروه B

در شرایط استرس، به ویژه استرس های روحی سطح ویتامین های گروه B در بدن کاهش پیدا می کند.  به همین دلیل افرادی که در استرس مزمن به سز می برند  بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ها قرار دارند. بنابراین، دریافت مکمل‌های ویتامین B ممکن است به تقویت سیستم ایمنی کمک نمایند.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x