تغییرات وزن روزانه

اگر در طی یک روز سه یا چهار بار خود را وزن کنید متوجه خواهید شد که وزن شما دچار نوسان زیادی است و وزن هر بار با دفعه قبل تفاوت دارد. سؤال این جا است که آیا این نوسانات عادی بوده یا بدن شما دچار مشکل شده است؟

در ابتدا باید به این نکته مهم توجه نمایید که رفتن روی ترازو در هر ساعتی از شبانه روز درست نیست و به دنبال آن وزن واقعی را به شما نشان نخواهد داد. به طور مثال بعد از این که در شام وعده غذایی سنگینی خورده اید و شکم تان پر است با رفتن بر روی وزنه با اضافه وزن زیادی روبه رو خواهید بود. اندازه گیری وزن قوانین خاص خودش را دارد و اگر می خواهید به تناسب اندام برسید به این نوسانات نباید اعتنایی داشته باشید.

در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که این نوسانات وزن روزانه به چه دلایلی به وجود می آید؟

بعضی از پزشکان معتقد هستند نوسانات وزنی گاهی در طی روز به ۲ کیلوگرم نیز می رسد و باید بررسی شود این اتفاق به چه دلیلی رخ می‌دهد.

دلایل متعددی ممکن است باعث نوسانات وزن در طول روز گردد، که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • همواره توجه داشته باشید که وجود سدیم و نمک در بدن فرد باعث احتباس آب می‌شود. زمانی که آب در بدن جمع شود سبب ایجاد اضافه وزن خواهد شد و حتی بعضی از افراد نسبت به سدیم حتی حساس تر هستند و بدن شان آب بسیار زیادی جذب می کند. توجه داشته باشید که سدیم فقط از طریق نمک وارد غذای ما نشده و از راه غیر مستقیم مانند مصرف سس ها، غذاهای آماده، کنسرو شده، دوغ‌های پر نمک و … می تواند وارد بدن شود.

همان طور که گفته شد غذاهای آماده یا کنسرو شده نمک زیادی برای ماندگاری بیشتر دارند. مصرف سوپ‌های کنسروشده نیز یکی دیگر از علت‌های این مشکل است. افرادی که در حال رژیم گرفتن هستند با خوردن غذاهای آماده پر نمک خیلی بیشتر متوجه افزایش وزن خود خواهند شد. با مصرف زیاد نان، پاستا، برنج و سایر کربوهیدرات‌ها، که حاوی نشاسته زیادی هستند، نیز دچار اضافه وزن و نوسانات بیشتر وزن خواهید شد.

جالب است بدانید هر گرم کربوهیدرات می تواند در بدن ۳ گرم آب را ذخیره کند و در نتیجه فرد دچار اضافه وزن و چاقی خواهد شد. گاهی چاقی به دلیل افزایش میزان آب در بدن اتفاق می افتد و نه بیشتر شدن میزان چربی. میزان آب درون مواد غذایی که روزانه استفاده می کنید نیز باعث افزایش وزن شما خواهد شد که از چند گرم تا حتی چند کیلو متغیر می‌باشدو شاید تا به حال تجربه کرده باشید که با خوردن یک لیوان آب نیم کیلو وزن شما افزایش پیدا کرده است و این مورد یک از دلایل نوسان وزنی شما خواهد بود.

  • کالری مواد غذایی که می خورید برای سوخت رسانی به بدن قابل استفاده است و بدن نیز برای انجام کارهای روزانه احتیاج به سوخت و انرژی دارد. زمانی که بیش از نیاز بدن مواد غذایی را وارد بدن می کنید، درصدی به چربی تبدیل شده و باقی آن به صورت مواد اضافی از بدن خارج می‌شوند.
  • میزان فعالیت معده و به طور کلی دستگاه گوارش در تعیین وزن شما نفش بسیار زیادی دارد. پژوهش‌ها نشان داده‌اند انسان ها می توانند بین ۱۲۰ تا ۱۷۰ گرم مدفوع در طول روز تولید کنند. این حجم، وزنی کم تر از نیم کیلو دارد و در نتیجه در نوسانات وزن روزانه شما نقش دارد.
  • مصرف بعضی از داروها سبب افزایش وزن خواهد شد. گاهی برخی از آن ها اشتهای فرد را زیادتر کرده و گاهی بعضی از داروها باعث احتباس آب می شوند و با ادامه آن دارو شاهد افزایش وزن خواهید شد. توجه داشته باشید که اگر بعد از مصرف دارویی دچار اضافه وزن شدید باید به پزشک مراجعه کنید و در صورت لزوم مصرف آن را متوقف نمایید.
  • زنان در دوران قبل یا حتی حین چرخه قاعدگی شاهد نفخ شکم ناشی از احتباس مایعات هستند و این جمع شدم مایعات اضافه وزن زیادی را نشان خواهد داد. این وضعیت پایدار نیست و بعد از اتمام این دوره تمام خواهد شد و مسئله چندان مهمی نمی‌باشد. البته مطالعات نشان می‌دهند که این احتباس مایعات ارتباطی با تغییرات هورمونی تخمدان ندارد. اما برخی مطالعات دیگر معتقد هستند که بین نوسانات وزنی و هورمون‌های استرادیول و پروژسترون ناشی از افزایش مصرف مواد غذایی ارتباط وجود دارد. تغییرات هورمونی در بعضی از افراد سبب تغییر وزن نشده و فقط اشتهای آن ها را بیشتر خواهد کرد و این قضیه پرخوری شما را به همراه خواهد داشت. در طول دوره قاعدگی مواظب پرخوری خود باشید تا مسئله اضافه وزن شما نیز حل شود. برای توجیه نوسانات وزنی دلایل زیادی در طی روز وجود دارد که بزرگترین آن احتباس آب است و عملکردهای طبیعی بدن می باشد.
  • حتما می‌دانید که برای رسیدن به تناسب اندام لازم است که روزانه ورزشی، هر چند ساده مانند پیاده روی، انجام دهید. این کار بسیار اهمیت دارد به نحوی که پزشکان از شما می خواهند که علی رغم کار و گرفتاری های زیادی حتما روزی حداقل نیم ساعت در خانه هم که شده بر روی تردمیل راه بروید.

ورزش کردن با تردمیل خانگی به شما کمک می کند سوخت و ساز بدن خود را بالا ببرید. هر فرد براساس وزن و سن و سالی که دارد، می تواند با استفاده از برنامه های اصولی تردمیل کالری خوبی بسوزاند و در مسیر لاغری و تناسب اندام به درستی قدم بردارد. در زمان انجام دادن ورزش زمانی که عرق می کنید میزان آبی از دست خواهید داد و این موضوع سبب کم شدن وزن شما بر روی وزنه خواهد شد.

در نهایت باید بیان گردد این تغییرات وزن روزانه خیلی کوچک هستند و نباید نگران باشید.

 

 

منبع

Healthline

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x