تفاوت های رژیم کتوژنیک و اتکینز کدامند؟کدام یک بهترند؟

تفاوت رژیم کتوژنیک و اتکینز چیست؟ با این که دو برنامه غذایی کتوژنیک و اتکینز، اساسا کم کربوهیدرات هستند اما در واقع، این دو برنامه غذایی اساسا تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

با این که هر دو رژیم، بدن را در شرایط کتوز قرار می دهند. کمبود پروتئین بدن را مجبور به تغییر حالت به کتوز می کند. طی این فرآیند، بدن برای تامین انرژی به جای کربوهیدرات چربی می سوزاند. اما این دو دقیقا یک رژیم با نام های متفاوت نیستند. در ادامه، تفاوت‌های این دو رژیم غذایی بیان خواهد شد.

 

در مورد رژیم کتوژنیک بیشتر بدانید

 

رژیم غذایی کتوژنیک
رژیم غذایی کتوژنیک

رژیم کتوژنیک یا رژیم  ” کتو ” یک رژیم معروف است که با حذف کربوهیدرات ها باعث کاهش وزن و لاغری در افراد می‌شود.

این رژیم در ابتدا برای بیماران مبتلا به صرع در سال ۱۹۲۰ استفاده شد که نتایج و تأثیرات بسیار مثبتی را نیز در روند بهبود و کنترل بیماران به همراه داشت. علاوه بر این، محققین دریافتند افرادی که از این رژیم استفاده می‌کنند، با کنترل قند خون، در نهایت وزن کم کرده و بدنشان لاغر می‌شود. اکنون پس از گذشت چند دهه هنوز هم رژیم کتوژنیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رژیم کتوژنیک نیز مانند بسیاری از رژیم های کم کربوهیدرات دیگر، بر اساس کاهش قند خون و در نهایت کاهش انسولین ترشح شده در خون باعث لاغر شدن بدن افراد می‌گردد.

هنگامی که قند خون افراد بالا می‌رود، بدن شروع به ترشح انسولین کرده و در نهایت این انسولین ها به تبدیل قند به چربی کمک کرده و به مراتب وزن بالا و بالاتر می‌رود.

با کاهش مصرف میزان کربوهیدرات ورودی بدن، در نهایت بدن مجبور به تأمین انرژی خود از طریق سوزاندن چربی‌ها می‌شود. همین عامل باعث لاغر شدن و کاهش وزن فرد می‌گردد.

رژیم لاغری کتوژنیک برای کاهش وزن و لاغری خوب است یا بد؟

سال‌ها است که از این رژیم یعنی رژیم لاغری کتو به منظور لاغر شدن استفاده می‌شود. چیزی که در مورد همه رژیم‌ها صادق است. کاهش وزن بدن در هفته‌های اولیه است که دلیل اصلی آن کاهش میزان آب موجود در بافت‌های بدن می‌باشد.

بنابراین، میزان کاهش وزن در هفته های اول ملاک خوبی برای این که بفهمیم کدام رژیم یعنی رژیم کتوژنیک یا اتکینز بهتر است، نمی ‌باشد.

اگر بخواهیم به درستی درمورد مفید بودن یک رژیم صحبت کنیم باید اثرات آن در بلند مدت را بررسی کرده و سپس نظر دهیم. چیزی که به وضوح مشاهده می‌شود استفاده از رژیم کتوژنیک در سال‌های گذشته بسیار شایع بوده است.

در مورد رژیم اتکینز بیشتر بدانید

 

رژیم غذایی اتکینز
رژیم غذایی اتکینز

دکتر رابرت اتکینز، بنیانگذار رژیم اتکینز، مصرف هرگونه کربوهیدرات را دلیل اصلی چاق شدن می‌دانست. بنابراین، او رژیمی را تهیه کرد که بر اساس کاهش و حفظ وزن عمل می‌نمود.

در ادامه مقاله، به توضیح بیشتری در مورد این رژیم بسیار مشهور خواهیم پرداخت.

هنگامی که یک فرد کربوهیدرات مصرف می کند، قند خون نیز متناسب با میزان مصرف کربوهیدرات افزایش می یابد. در نهایت بدن به طور طبیعی شروع به ترشح هورمون انسولین می‌کند. انسولین به ذخیره قند بدن به صورت چربی در بافت ها کمک نموده و در نهایت منجر به افزایش وزن و خارج شدن بدن از حالت تناسب می‌شود.

نظر دکتر اتکینز در مورد فرآیند کاهش وزن به دنبال کاهش میزان مصرف کربوهیدرات ها این است که اگر کسی تصمیم دارد وزنش را کاهش دهد باید میزان کربوهیدرات ورودی بدنش را کاهش دهد. این کار باعث می‌شود تا بدن به جای مصرف سریع کربوهیدرات ها و تأمین انرژی بدن از این طریق، به مصرف چربی های بدن روی بیاورد.

رژیم اتکینز ۴ مرحله دارد:

  • شروع
  • تعادل
  • تنظیم دقیق
  • حفظ

مرحله اول رژیم اتکینز:

به مدت ۱۴ روز میزان کربوهیدرات خالص ورودی بدن شما در روز باید کمتر از ۲۰ گرم باشد. رژیم خود را به سمت استفاده پروتئین و چربی های سالم برده و از میوه‌ها و سبزی هایی با برگ سبز به ندرت استفاده کنید.

 مرحله دوم رژیم اتکینز:

درکنار مصرف چربی ها و پروتئین‌ها، آجیل و لوبیا را به برنامه غذایی خود افزوده و میزان بیشتری از سبزی‌ها را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. دقت کنید که میزان مصرف کربوهیدرات روزانه باید بین ۲۰ تا ۳۰ گرم در روز حفظ شود.

مرحله سوم رژیم اتکینز :

در این مرحله در عین حال که به وزن دلخواهتان می‌رسید، می‌توانید میزان مصرف سبزی‌ها و میوه ها را به برنامه غذایی‌تان بیفزایید تا جایی که روند کاهش وزن در بدن شما کاهش یافته و یا متوقف شود.

مرحله چهارم رژیم اتکینز:

در این مرحله می‌توانید به میزان دلخواه‌تان، کربوهیدرات های سالم را وارد برنامه غذایی نمایید، اما این نکته را فراموش نکنید که نباید وزن شما افزایش یابد. اگر وزن شما افزایش یافت باید دوباره به مرحله اول بازگشته و وزنتان را متعادل نگه دارید.

رژیم لاغری اتکینز برای کاهش وزن و لاغری خوب است یا بد؟

رژیم اتکینز نیز مانند بسیاری از رژیم های دیگر در هفته های اول، لاغری و کاهش وزن را برای افرادی که از آن استفاده می‌کنند، را به همراه دارد اما آیا کاهش وزن واقعا اتفاق می افتد؟

جالب است بدانید که کاهش وزن در هفته های اول به دلیل کاهش میزان آب بدن در بافت ها است. اگر بخواهیم واقعا بفهمیم که آیا این رژیم اتکینز در کاهش وزن موثر است باید به مدت یک سال یا بیشتر از دستورات این رژیم پیروی کنیم.

عوارض جانبی رژیم اتکینز

هر برنامه غذایی و رژیمی میتواند روی بدن ما اثرات مثبت و یا منفی داشته باشد. با این وجود، معمولا اگر نفع یک کار بیشتر از ضررهای آن باشد ترجیح می‌دهیم که آن کار را انجام دهیم.

در مورد رژیم ها نیز همین نکته صادق است. رژیم اتکینز نیز مانند رژیم های غذایی دیگر معایبی دارد که هر کس با توجه به شرایط بدنی خود، باید مفید بودن و یا مضر بودن عمل کردن به این رژیم را بررسی کند.

عوارض جانبی رژیم اتکینز

  • خستگی و بی حوصلگی
  • مشکلات معده و روده
  • مشکلات تنفسی
  • مشکل در فعالیت
  • ریزش مو
  • بیرون روی
  • کج خلقی و بد رفتاری
  • بروز مشکلات بی‌خوابی

وجه اشتراک دو رژیم کتوژنیک و اتکینز

این دو رژیم از نظر کم کربوهیدرات بودن و سبک لاغر کردن شبیه به یکدیگر هستند. اگر بخواهیم به بررسی دقیق تری بپردازیم بهتر است از جهات مختلف، تفاوت های این دو را بیان کنیم.

 

تفاوت‌های رژیم کتوژنیک و اتکینز

 

تفاوت‌های رژیم غذایی کتوژنیک و اتکینز
تفاوت‌های رژیم غذایی کتوژنیک و اتکینز

درست است که رژیم کتوژنیک و رژیم اتکینز هم خانواده هستند اما این را باید در نظر بگیریم که اعضای یک خانواده هم با هم تفاوت هایی دارند.

رژیم کتو و اتکینز در درصد بندی میزان مصرف مواد غذایی شبیه به یک دیگر هستند . البته این موضوع در شروع رژیم صادق است و در ادامه روند رژیم، تفاوت ها ایجاد می‌شوند.

در رژیم اتکینز بر خلاف رژیم کتوژنیک که در تمام طول دوره رژیم میزان مصرف مواد غذایی تغییری نمی‌کند، درصد مصرف مواد غذایی یعنی کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین‌ها تغییر می‌کند.

در رژیم اتکینز میزان مصرف کربوهیدات در ابتداری رژیم همانند رژیم کتوژنیک بوده ولی با گذشت زمان و وارد شدن به مراحل بعدی رژیم، مقدار مصرف کربوهیدرات بیشتر می‌شود. علاوه بر این، رژیم اتکینز سخت‌گیری کم‌تری در مورد میزان مصرف پروتئین و چربی نسبت به رژیم کتوژنیک دارد.

تفاوت اصلی بین رژیم کتوژنیک و اتکینز ، تجزیه مواد غذایی و راهنمای آن‌ها است.

در رژیم اتکینز می توانید بیشتر کالری دریافتی خود را از پروتئین ها دریافت کنید، در حالی که در برنامه کتوژنیک مقدار متعادلی پروتئین دریافت می کنید و بیشتر کالری روزانه تان را چربی ها تشکیل می دهند.

هر دو رژیم، پروتکل های بسیار محدود کننده ای را دنبال می کنند اما رژیم اتکینز در مورد گروه های غذایی انعطاف بیشتری دارد. به همین دلیل دنبال کردنش برای بسیاری از افراد آسان‌تر است.

از سوی دیگر غذای دریافتی در برنامه غذایی کتوژنیک، با دقت بیشتری مورد اندازه گیری قرار می گیرد و از این رو برای تثبیت وزن مناسب تر است.

از نظر اثرات می‌توان گفت رژیم کتوژنیک برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند ممکن است مفید باشد و می‌تواند نتایجی را در کاهش وزن به همراه داشته باشد.

در مقابل، رژیم اتکینز برای افرادی که به بیماری های قلبی و عروقی دچار هستند ممکن است مفید باشد و می‌تواند اثرات مثبتی را در کاهش وزن این دسته از بیماران ایجاد کند. همچنین رژیم اتکینز در کاهش میزان کلسترول خون نیز مؤثر است که همین مورد در نهایت به نفع بیماران قلبی حساب می‌شود.

 

کدام رژیم برای ما بهتر است؟

در این مقاله در مورد تفاوت رژیم کتوژنیک و اتکینز صحبت کردیم و اگر بخواهیم منطقی به این سوال پاسخ بدهیم باید بگوییم که هر کدام از این دو رژیم عوارضی دارند که باید به آن‌ها توجه کرد. اما چیزی که واضح است این موضوع می‌باشد که هر دو رژیم به دلیل پایین بودن سطح مصرف کربوهیدرات در نهایت اثراتی را در کاهش وزن برای افراد مختلف به همراه خواهند داشت.

اما توصیه همیشگی متخصصین، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع است که همه نیازهای تغذیه‌ای فرد را تأمین نماید.

 

 

منابع:

https://www.everydayhealth.com/ketogenic-diet/diet/ketogenic-diet-vs-atkins-diet-how-they-differ

https://www.medicalnewstoday.com/articles/326324#similarities-between-the-diets

 

 

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x