دلایل شکست رژیم های غذایی چیست؟

دلایل شکست رژیم های غذایی چیست؟ ؛ بسیاری از افراد بدون اطلاع از دانستن قوانین کاهش وزن دست به پیروی از رژیم‌های غذایی غیر اصولی و سخت‌گیرانه می‌زنند و در نهایت زمانی که با عدم موفقیت در رسیدن به وزن ایده آل مواجه می شوند، نا امید‌تر از همیشه دوباره شاهد روند صعودی افزایش وزن خود می‌باشند.

برای قدم گذاشتن در مسیر کاهش وزن برخی دلایل مهمی که باید آن ها را رعایت نمود تا به وزن مورد نظر خود برسید را در این مقاله بررسی خواهیم کرد.

دلایل شکست رژیم های غذایی

 

  • تغییر مداوم رژیم‌های غذایی، مهم‌ترین عامل شکست

    یکی از اصلی‌ترین نکات در رسیدن به وزن ایده آل داشتن یک برنامه غذایی متناسب با شرایط هر فرد و استمرار در انجام و پیگیری آن می‌باشد.

    به جای این که به دنبال جدیدترین رژیم‌های غذایی معرفی شده توسط دوستان و آشنایان که اکثر آن ها نیز مبنای علمی مناسبی ندارند، باشید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید و به برنامه خود اطمینان داشته باشید.

    بهتر است اهداف غیر واقعی را کنار بگذارید. ترک عاداتی که فرد سال ها با آن زندگی کرده است هیچ گاه در یک شب پایان امکان پذیر نمی‌باشد.

    برای خود اهداف کوچک تعیین کنید و برای رسیدن به وزن ایده آل خود صبور باشید. برای مثال، کنار گذاشتن نوشابه از رژیم غذایی کوچک‌ترین و اولین قدم برای بسیاری از افراد است.

    تغییر مداوم رژیم های غذایی در بسیاری از موارد خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. پس بر سلامتی خود تمرکز داشته باشید، نه آن چه که از تبلیغات و دوستان و آشنایان خود می‌شنوید.

  • گرسنه بودن طولانی مدت به معنای وزن کم کردن نیست

    از جمله دلایل شکست رژیم های غذایی گرسنه بودن به مدت طولانی است .

    بسیاری از افراد با این تصور که گرسنه بودن و دست کشیدن از وعده های غذایی به آن‌ها در لاغر شدن کمک می کنند، زمان‌های زیادی را بدون خوردن غذا طی می کنند.

    اما باید بدانید که این کار شما را بیشتر در معرض چاقی قرار می دهد. باید سعی نمایید در هر وعده غذایی به دنبال خوراکی هایی باشید که مدت زمان بیشتری شما را سیر نگه می دارد. غذا‌های سالم، سرشار از فیبر و پروتئین می توانند بهترین گزینه ها در این مورد باشند.

گرسنه بودن طولانی مدت به معنای وزن کم کردن نیست
گرسنه بودن طولانی مدت به معنای وزن کم کردن نیست

 

  • بدن شما دچار کمبود ویتامین D است

    ویتامینD یکی از مهم‌ترین ریزمغذی‌ها برای سلامت بدن است. بسیاری از هورمون‌ها، تنها در صورت در اختیار داشتن مقادیر مطلوبی از این ویتامین قادر به عملکرد مناسب خود هستند. اگر بدن شما با کمبود این ویتامین مواجه باشد، فرآیند سوختن چربی‌ها نیز مختل خواهد شد و در نتیجه، چربی‌های اضافه تجمع یافته و فرد به چاقی مبتلا خواهد شد.

  • چربی های سالم مصرف نمی کنید

    شاید درک این مطلب کمی دشوار باشد، اما باید بدانید که بدن برای سوزاندن چربی های اضافه خود نیز نیاز به چربی دارد؛ اما از نوع چربی های سالم و به مقدار متعادل. همیشه از نقش چربی ها در بدن به بدی یاد می‌شود. اما آن ها یکی از مهم ترین مولکول های مورد نیاز برای یک بدن سالم است. بدن شما نیز برای جایگزین سازی چربی های مضر، نیاز به چربی های سالمی دارد که در بسیاری از خوراکی ها از جمله ماهی ها، خشکبار و دانه ها و… یافت می شود.

  • به استرس مبتلا هستید

    استرس پاسخ طبیعی بدن انسان ها در مواجه با شرایط مختلف است. اما زمانی که این استرس در بدن فرد به صورت مزمن پایدار شود سطح هورمونی بنام “کورتیزول” در بدن شروع به افزایش می‌کند و به همین ترتیب سطح هورمون دیگری بنام “سروتونین” کاهش می یابد. همه این تغییرات به افزایش مصرف انواع شیرینی‌ها منجر خواهد شد.نقش دیگر کورتیزول در کاهش اسیدیته معده است. این اتفاق باعث می شود که هضم غذا‌ها در معده با اختلال مواجه شود و احساس گرسنگی، حتی پس از خوردن وعده غذایی نیز به فرد دست دهد. همه این موارد دست به دست هم می دهند تا شما بدون این که حتی متوجه باشید، میزان غذای بیشتری مصرف نمایید.

به استرس مبتلا هستید
به استرس مبتلا هستید

 

  • شکر و شیرینی زیادی مصرف می کنید

    شکر دشمن شماره اول بسیاری از رژیم های لاغری است. اگر بیشتر وعده های غذایی شما را خوراکی های سرشار از شکر‌های افزودنی تشکیل می دهد احتمال بیشتری دارد که با کمبود مواد مغذی ضروری بدن مواجه و چاق شوید.در بسیاری مقالات نقش مصرف بیش از حد شکر در افزایش هورمون گرلین که افزایش دهنده احساس اشتها و گرسنگی در فرد می‌باشد، بررسی شده است. علاوه بر این، مصرف بیش از حد این ماده باعث القاء هیپرگلایسمی و ایجاد دیابت مقاوم به انسولین خواهد شد.در دیابت مقاوم به انسولین، گرچه سلول‌ها به اثر این هورمون روی قند خون مقاوم می شوند، اما همچنان به نقش هورمون در ذخیره سازی چربی پاسخ می دهند. به عبارت دیگر باعث افزایش ذخیره چربی می شوند. اگر به فکر سلامت خود هستید، همواره توصیه می شود مصرف شکر را تا حد ممکن محدود نمایید.

شکر و شیرینی زیادی مصرف می کنید
شکر و شیرینی زیادی مصرف می کنید

 

  • وعده های غذایی کوچک و مکرر دریافت نمایید

    احتمالا شنیده اید که خوردن میان وعده های کوچک و مکرر به صورت هر دو تا سه ساعت یک بار برای مفید است و به لاغری شما کمک می کند. در بسیاری از موارد گفته می شود این شیوه برای بالا نگاه داشتن سطح قند خون و جلوگیری از پرخوری در وعده های غذایی ایده آل به نظر می رسد.همچنین، تأکید می‌شود گوشت بدون چربی، چربی های سالم، غلات سبوس دار و البته میوه‌ها و سبزی‌ها را در وعده های متداول غذایی خود میل کنید. یا به عبارتی دیگر وعده های غذایی خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید.

  • آب کافی نمی نوشید

    آب به کاهش وزن شما کمک بسیاری خواهد کرد. در بسیاری از موارد متخصصین تغذیه از آب به عنوان یک سرکوب کننده اشتها یاد می کنند. از هیدارته بودن بدن خود در همه حال مطمئن باشید، زیرا نداشتن سطح مطلوبی از مایعات در بدن، کلیه را با اختلالات شدیدی مواجه می سازد. اختلال در عملکرد کلیه در عملکرد طبیعی کبد نیز اختلال ایجاد می کند و باعث می شود که در نهایت چربی ها به جای سوختن در نقاط مختلف بدن تجمع داشته باشند. در کنار این موارد نوشیدن آب قبل از وعده غذایی به ایجاد احساس سیری کاذب در فرد منجر خواهد شد.

  • ممکن است به مشکلات تیروئیدی مبتلا باشید

    غده تیروئید مهم‌ترین عامل تنظیم کننده بدن در داشتن یک چرخه متابولیسم کارآمد است. کم کاری تیروئید، سوخت و ساز بدن را با اختلال مواجه نموده و فرد در نهایت دچار اضافه وزن و چاقی می شود. در بسیاری از موارد باید پاسخ شکست رژیم های غذایی و نرسیدن به وزن مطلوب را در غده تیروئید پیدا کرد.

ممکن است به مشکلات تیروئیدی مبتلا باشید
ممکن است به مشکلات تیروئیدی مبتلا باشید

 

  • زیاد خوردن با این باور که کالری ها را می سوزانید

    این یک باور کاملا نادرست در میان افرادی است که خواهان کاهش وزن هستند. حتی اگر روزانه صد‌ها کالری سوزانده باشید، این بدان معنی نیست که می توانید هر آن چه را که می خواهید بخورید. همچنین، زیاد خوردن و داشتن این باور که آن را خواهید سوزاند، به افزایش وزن منجر خواهد شد.

  • نداشتن خواب کافی و شکست رژیم های غذایی

    از جمله دلایل دیگر شکست رژیم های غذایی نداشتن خواب کافی است .

    اگر شما نیز جزء آن دسته از جمعیت جهان هستید که کم‌تر از ۷ ساعت خواب شبانه دارید، به این معنی است که سطح بالاتری از انسولین، کورتیزول و قند خون دارید. همه این موارد به القاء استرس و احساس گرسنگی در شما منجر خواهد شد. عدم داشتن خواب کافی، سلول های بدن را به انسولین مقاوم می کند.

خواب کافی و با کیفیت ندارید
خواب کافی و با کیفیت ندارید

سخن پایانی

در این مقاله در مورد دلایل شکست رژیم های غذایی صحبت کردیم ؛ اگر می‌خواهید وزن کم کنید و اگر پس از کاهش وزن، دنبال تثبیت وزن هستید، پایش کالری روزانه اعم از انرژی دریافتی و نیز انرژی سوخت و سازدر اثر فعالیت بدنی، مؤثرترین ابزار شما در این راه خواهد بود. رژیم‌های سخت و محدود شونده، نتیجه ای جز ناامیدی و شکست برای شما به دنبال نخواهد داشت. بنابراین، توصیه می‌شود از یک رژیم غذایی و سبک زندگی صحیح و متناسب با شرایط فردی خود، تحت نظر متخصص تغذیه، پیروی نمایید.

 

و در پایان می توانید در مورد انواع رژیم های غذایی مطالب زیر را بخوانید :

منابع

 

  1. WebMD
  2. Krause’s Food and the Nutrition Care Process. Elsevier, 2017.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x