راه های مقابله با توقف کاهش وزن یا استپ وزنی

از جمله مشکلات موجود در مسیر کاهش وزن و لاغری، توقف کاهش وزن یا ایست وزنی است. به عبارتی روند کاهش وزن فرد متوقف می شود. تعداد زیادی از افراد با مواجه شدن با این مشکل از ادامه مسیر دست می کشند که البته این موضوع عوارض خاص خود را دارد. باید به این نکته توجه گردد که افت متابولیسم بدن امری کاملا طبیعی در رژیم کاهش وزن است و هر راهکاری که از این افت جلوگیری کند و یا سبب افزایش متابولیسم بدن شود، می تواند به این امر کمک کند. در ادامه، راه‌کارهایی جهت پیشگیری از توقف وزن و مقابله با این اتفاق بیان می‌شود.

در درجه اول باید توجه شود که اعمال هر تغییر در برنامه غذایی باید با  هماهنگی متخصص تغذیه ای باشد که شما تحت نظر او هستید.

در حالی که نوشیدنی های قندی چون نوشابه می توانند از علل اصلی اضافه وزن باشند در مقابل نوشیدنی هایی چون آب می تواند روند کاهش وزن را تسهیل کند. بنابراین، توصیه می‌شود به اندازه کافی آب بنوشید. از طرفی مصرف آب پیش از غذا سبب کاهش دریافت غذا می شود.

اگر رژیم غذایی فرد غنی از فیبر باشد محال است که با توقف وزنی روبه رو شوید. فیبرهای محلول از چند طریق بر روند کاهش وزن تاثیر می گذارند. از جمله فیبرهای محلول با آرام کردن حرکت غذا در دستگاه گوارش و ایجاد احساس سیری طولانی مدت و همچین کاهش کالری غذای جذب شده روند کاهش وزن را تسهیل می کنند. همچنین فیبرها با کاهش کالری غذای جذب شده می توانند به کاهش وزن کمک کنند.

استرساز جمله علل شکستن رژیم غذایی و کنار کشیدن از مسیر کاهش وزن است. استرس سبب افزایش هورمونی به نام کورتیزول می شود. کورتیزول به نوبه خود سبب افزایش تجمع چربی در بدن می گردد. مطالعات نشان می دهند که این تاثیر در زنان بیشتر است. به عبارتی وقتی که فرد در رژیم کاهش وزن بوده و استرس دارد، روند کاهش وزن وی دچار اختلال می شود.

یکی دیگر از راه‌های مقابله با توقف کاهش وزن، استفاده از پروتئین‌ها می‌باشد. پروتئین ها به نسبت کربوهیدرات ها و چربی ها  متابولیسم بدن را بیشتر بالا می برند.. این اتفاق به دلیل اثر گرمازایی ناشی از غذا می باشد.  همچنین با دریافت پروتئین ها به حفظ عضلات خود در رژیم کاهش وزن کمک می کنید و از افت متابولیسم بدن جلوگیری به عمل می‌آید. البته باید توجه شود وقتی صحبت از پروتئین ها به میان می آید صرفا منظور میزان پروتئین دریافتی نمی باشد. مسئله دیگری که حائز اهمیت است، تقسیم پروتئین ها در بین تمامی وعده های دریافتی است.

بهترین نوع تمرین که به حفظ توده عضلانی و در نهایت کاهش وزن کمک می کند، تمرینات استقامتی هستند. نوعی از تمرینات که سبب افزایش متابولیسم بدن در دراز مدت می شوند، تمرینات اینتروال هستند. بنابراین، توصیه می‌شود ۲-۱ روز به روزهای تمرینی خود در هفته اضافه کنید و یا با افزایش شدت تمرینات به بهبود متابولیسم بدن خود کمک کنید.

x (x)
 

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x