انواع روش های لاغری

تعداد روش های لاغری زیاد است و در این مقاله به تفکیک همه ی روش های لاغری موجود در حال خاضر را به طور مفصل بررسی می کنیم .هنوز علت بروز اضافه وزن و چاقی و تجمع چربی در بدن انسان، تا حدود زیادی ناشناخته مانده است. اما دلایل زیادى وجود دارد که می‌توانند سبب اضافه وزن در فرد شوند. زمینه ژنتیک و وراثتی (مانند افرادی که پدر و مادر و یا یکی از نزدیکانشان دچار چاقی می‌باشند)، پرخوری (خوردن مواد غذایی بیش از حجم مورد نیاز بدن)، خوردن زیاد شیرینی‌ها، مصرف نوشیدنی ها و آب میوه های صنعتی که دارای شکر اضافه هستند، غذاهای سرخ کردنی، مصرف زیاد تنقلات غیر مفید، خواب بیش از حد، عدم تحرک کافی در طول روز، از دلایل مهم مرتبط با تجمع چربی و وزن ‌گیری بیش از حد در فرد می‌باشند.

یکی از مهم‌ترین مزایای روش‌های لاغری غیر جراحی این است که بدون درد می‌باشند، تقریبا عوارض چندانی ندارند و عوارض‌شان قابل چشم‌پوشی است. در ادامه، انواع روش‌های لاغری مرسوم مورد بررسی قرار می‌گیرند.

انواع روش های لاغری:

• درمان‌های دارویی مانند داروهای ادرار آور که باعث دفع آب بدن شده و بدون این که تغییری در چربی بدن ایجاد گردد، و داروهای ضد اشتها که این نوع داروها باعث کاهش تمایل به غذا خوردن و کاهش موقتی وزن در افراد می شوند. ولی بعد از قطع دارو اشتها به حالت اول برگشته و وزن نیز دوباره افزایش می یابد. همچنین در این روش، فرد دچار سوء تغذیه و عوارضی مانند ریزش مو، ضعف و افسردگی می گردد. دسته دیگر نیز داروهایی هستند که مانع جذب چربی از طریق دستگاه گوارش می‌گردد، اما این روش هم تأثیر چندانی ندارد زیرا بخش عمده ای از مواد مصرفی روزانه افراد مواد قندی و نشاسته‌ای هستند و این دارو تأثیری در جذب آن ها نخواهد داشت. بنابراین، این روش‌ها جهت کاهش وزن بدن و مبارزه با چاقی چندان مناسب نیستند و با عوارض جانبی همراه می‌باشند.

• پودر های لاغری: این پودرها حاوی انواع فیبر و برخی مغذی هستند. اما درمان مناسبی نخواهد بود زیرا اولا  فرد چاق همیشه نمی تواند از این پودر ها استفاده کند و دوما هزینه سنگینی دارد و فرد پس از مدتی خسته شده و آن را رها می کند.

• کاهش وزن از طریق انواع محلول های لاغری، مانند ژل، کرم، و سایر محلول‌ها: این روش‌ها هم تنها منجر به تعریق در مناطقی از بدن شده و تغییری در مقدار چربی موجود در بدن افراد چاق اعمال نکرده و بعد از مدت کوتاهی به حالت اول خود بر می گردد.

• سونا یکی از روش های شایع برای کاهش وزن در ایران است. گرمای زیاد موجود در سونا باعث افزایش دمای بدن و افزایش تعریق می گردد و در نتیجه در مدتی که فرد در داخل سونا قرار دارد، مقدار زیادی آب را از راه تعریق از دست داده و بنابراین، وزن زیادی را هم در این مدت از دست می دهد. اما این کاهش وزن، کاهش چربی در بدن نمی باشد  بلکه کاهش وزن به شکل کاذب بوده و بعد از مدتی با نوشیدن آب به وزن اولیه بر می گردد.

 • شکم‌بندهای لاغری و پوشش پلاستیکی: یکی دیگر از روش های لاغری با افزایش حرارت به صورت موضعی باعث افزایش تعریق شده و به همین دلیل روش مناسبی نمی باشد و به سرعت قابل برگشت است.

• طب سوزنی هم از روش های قدیمی است که در این روش با قرار دادن سوزن هایی در نقاط مختلف بدن  کاهش اشتها در فرد ایجاد  می شود. طب سوزنی برای کاهش و درمان چاقی مناسب نیست، زیرا اولا موجب سوء تغذیه شده و از طرف دیگر با برداشتن سوزن اشتهای فرد باز می گردد و خطر ایجاد عفونت نیز در این روش زیاد است.

طب سوزنی

• ماساژ (ویبراتور): در این روش از طریق دست یا تسمه های لرزاننده، منطقه مورد نظر بدن را ماساژ می دهند. این روش در رفع سلولیت می تواند مؤثر باشد اما در کاهش وزن و از بین بردن چربی نمی تواند روش مطمئنی باشد و کاذب و موقتی است.

• دستگاه الکتریکی و یا کمربند های ماهواره ای: این روش دارای پد هایی مانند دستگاه نوار قلب (تست ورزش) است که به نقاطی از بدن وصل شده و عضلات آن ناحیه را وادار به انقباض و فعالیت می کند. ازاین روش کسانی استفاده می کنند که تنبل هستند و حوصله تحرک و فعالیت ندارند. این روش هم درمان مناسبی نخواهد بود زیرا لازمه تأثیر گذاری آن استفاده دائمی بوده و خسته کننده و پر هزینه است.

• کاهش وزن از طریق ورزش، یکی از روش های مناسب برای برخورداری از جسم سالم و وزن ایده آل است. اما کاهش وزن فقط از طریق ورزش مشکل است. مثلا برای از دست دادن یک کیلو گرم چربی بدن ، باید ۳۰ ساعت پیاد ه روی کرد که از نظر زمان و امکانات شاید برای ما مقدور نباشد.

• کاهش وزن از طریق رژیم غذایی: معمولا افراد برای کاهش وزن از این طریق به شیوه هایی رو می آورند که نه تنها تاثیر مثبتی در کاهش وزن آنها نمی گذارد ، بلکه آنها را دچار سوء تغذیه نیز می کند. بنابراین، استفاده از این روش در صورتی تأثیر گذار است که تحت نظر متخصص تغذیه باشد. • کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش: این روش بهترین و اصولی ترین روش برای کاهش وزن و داشتن وزن ایده آل است. در این روش یک رژیم غذایی برنامه ریزی شده همراه با ورزش متعادل مانند پیاده روی استفاده می شود.

کاهش وزن با استفاده از رژیم های لاغری یکی از روش های مرسوم لاغری می باشد

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x