چه روغنی مصرف کنیم بهتر است؟

در ابتدا باید به این نکته توجه  کنیم که هر نوع چربی یا روغنی میتواند باعث اضافه وزن و چاقی ما شود پس در مصرف روغن باید اعتدال را رعایت کنیم.

به طور کلی میتوان گفت روغن هایی که در دمای اتاق حالت مایع دارند، میتوانند برای سلامت قلب و عروق ما مفید باشند. تقریبا اکثر روغن های گیاهی این ویژگی را دارند و در دمای اتاق حالت مایع دارند، بجز روغن نارگیل و روغن پالم، که اینها مصرف دراز مدتشان برای سلامت انسان مفید نیستند.

از انواع روغن های گیاهی مایع میتوان روغن زیتون، کُلزا یا کانولا ، هسته انگور، آفتابگردان، کنجد و … را نام برد . در واقع این موارد جزو روغن‌های خوب هستند که باید به طور متناوب و چرخشی از آن‌ها استفاده کنیم تا تمام اسید‌های چرب مورد نیاز بدن مانند امگا۳، امگا۶ و امگا۹، تامین شود.

و همینطور اکثر روغن های حیوانی در دمای اتاق حالت جامد دارند بجز روغن ماهی، که این روغن برخلاف سایر روغن های حیوانی برای سلامتی مفید است.

همچنین توصیه می‌کنیم از روغن‌های نباتی جامد تا حد امکان استفاده نشود؛ زیرا این نوع روغن به دلیل هیدروژنه شدن و وجود اسید چرب ترانس، می‌توانند برای سلامتی افراد خطرساز باشند.

پس تاکید ما بر استفاده از روغن های گیاهی خواهد بود و از بین روغن های حیوانی روغن ماهی را بعنوان یک روغن مفید درنظر میگیریم.

باید بخاطر داشته باشیم که مقدار مصرف روغن ها بسیار مهم است. در صورت زیاده روی در مصرف روغن ها، حتی روغن زیتون یا کنجد میتواند باعث ایجاد چاقی شود، و بطور غیر مستقیم در سلامت ما اثر منفی خواهد داشت.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x