آیا رژیم کتوژنیک باعث ریزش مو می شود؟

رژیم غذایی کتوژنیک و ریزش مو : ممکن است شنیده باشید که رژیم کتوژنیک باعث ریزش مو می شود در این مقاله سعی می کنیم به توضیح علت این پدیده بپردازیم و درک روشن تری از این موضوع داشته باشیم،با شروع هر رژیم غذایی ممکن است پس از مدتی دچار ریزش مو شوید.رژیم کتوژنیک نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ البته بر اساس شواهد و تجارب این اتفاق در رژیم کتوژنیک کم‌تر از سایر رژیم‌های لاغری رخ می‌دهد، ولی برخی افراد آن را تجربه می‌کنند. اما با رعایت برخی نکات می‌توانید از ریزش مو یا تغییر حالت موهای خود در رژیم کتوژنیک جلوگیری کنید. در این مقاله، در ارتباط با علل و درمان ریزش مو در رژیم‌های کتوژنیک نکاتی بیان می‌گردد.

علت ریزش مو در رژیم کتوژنیک

علت ریزش مو در رژیم کتوژنیک چیست؟

دلیل ریزش مو در رژیم کتوژنیک می‌تواند ناشی از یک یا چندین مورد باشد، ولی معمولا به علت کاهش دریافت ویتامین و مواد مغذی از طریق کاهش کالری، افزایش استرس بدن به علت تغییر شیوه دریافت غذایی و نیز اختلال در عملکرد هورمون‌های تیروئیدی است.

در رژیم کتوژنیک با محدود شدن مصرف کربوهیدرات منابع غنی از مواد مغذی مانند میوه‌ها محدود می‌شود، در نتیجه بدن فرد به آن واکنش نشان می‌دهد. واکنش بدن کاهش مصرف انرژی برای فرآیندهای غیرحیاتی نظیر رشد و تقویت مو است که این اتفاق می‌تواند باعث کاهش رشد مو و یا ریزش آن گردد.

در حالت طبیعی بدن با دریافت کربوهیدرات‌ها انرژی مورد نیاز خود را تأمین می‌کند. اما زمانی که از رژیم‌های غذایی کتوژنیک کم چرب یا پرچرب استفاده می‌کنید، بدن شما به حالت کتوز می‌رود. زمانی این حالت رخ می‌دهد که بدن به جای استفاده از کربوهیدرات‌ها برای سوخت از چربی استفاده کند. در صورت ایجاد شرایط کتوز، ریزش مو سبب می‌شود موها دچار تغییر شوند. به دو دلیل اصلی که می تواند در ریزش موها و تغییر سلامت آن‌ها تأثیرگذار باشد، اشاره خواهیم کرد:

  • مواد مغذی کم‌تر: در رژیم کتوژنیک مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند کربوهیدرات‌ها محدود می‌شود. برخی از میوه‌ها و سبزی‌ها به طور طبیعی حاوی کربوهیدرات در خود هستند. با کم کردن مصرف این مواد رشد موهای سالم دچار تغییر می‌شود. این امر رشد موهای فرد را کندتر نموده و باعث افزایش ریزش آن‌ها خواهد شد.
  • کاهش مصرف کالری: در این شرایط، کالری مورد نیاز در ابتدا برای انجام فعالیت‌های مهم بدن مصرف می‌شود. این فعالیت‌ها شامل رشد و فعالیت قلب، ریه و سلول‌های دیگر بدن است. این امر نشان می‌دهد انرژی بسیار کمی برای رشد مو باقی می‌ماند و در نتیجه این امر می‌تواند به فولیکول مو آسیب جدی وارد نموده و ریزش مو را سبب شود.

جلوگیری از ریزش مو در رژیم کتوژنیک

 

در ادامه چند روش برای جلوگیری از ریزش مو در رژیم کتوژنیک معرفی می‌گردد:

کمبود پروتئین دریافتی در رژیم غذایی کتوژنیک: افرادی که دارای رژیم غذایی کتوژنیک هستند، میزان کافی پروتئین را از گوشت قرمز، مرغ و ماهی دریافت می‌کنند. با این حال، افرادی که رژیم غذایی کتوژنیک در شرایط گیاه‌خواری دارند، ممکن است دچار کمبود پروتئین شوند. این افراد به جای پروتئین‌های حیوانی می‌توانند از پروتئین‌های گیاهی در برنامه غذایی خود استفاده نمایند.

دریافت کالری مناسب: یکی از اشتباهات رایج در این رژیم غذایی عدم دریافت کالری مورد نیاز است. محدودیت کالری برای مدت طولانی نوعی استرس برای بدن تلقی می‌شود که می‌تواند ریزش مو را ایجاد نماید. همچنین کمبود مصرف کالری می‌تواند منجر به اختلالات تیروئیدی و آدرنال شود که ریزش مو را تشدید می‌کند.

 مصرف ناکافی ریزمغذی‌ها: مصرف ریزمغذی‌ها مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی برای جلوگیری از ریزش مو در هنگام رژیم های غذایی بسیار مفید هستند و در صورتی که بدن شما دارای کمبود این مواد باشد، موها دچار ریزش می‌شوند. از آن جا که ممکن است مصرف غذا به اندازه کافی این مواد را در بدن شما تأمین نکند، بهتر است با مشورت متخصص تغذیه از مکمل‌هایی که حاوی این مواد هستند، استفاده نمایید.

ریزمغذی‌های لازم برای سلامت موهای شما عبارتند از:

 مغذی هایی که برای درمان ریژش مو در رژیم کتوژنیک موثر هستند

  • ویتامین‌های گروه B که در غذاهای مجاز در رژیم کتوژنیک شامل زرده تخم مرغ، گوشت، آجیل، گل کلم، قارچ و … وجود دارند.
  • ویتامین C که برای تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت کلی بدن بسیار مهم است و نیز به تولید کلاژن که یک پروتئین اصلی برای پوست و مو است، کمک می‌کند. منابع بسیار خوبی برای این ویتامین در رژیم غذایی کتوژنیک وجود دارند که شامل فلفل دلمه، جعفری، بروکلی، اسفناج، آویشن و… می‌باشند.
  • ویتامین A یک ماده مغذی دیگر برای رشد مو است. منابع حاوی این ویتامین شامل گوشت، تخم مرغ، لبنیات چرب، ماهی و… است. نکته مهم در این زمینه این است که نباید در مصرف مکمل ویتامین A زیاده روی شود زیرا یک ویتامین محلول در چربی است و به راحتی از بدن دفع نمی‌شود و دریافت زیادی آن می‌تواند سبب مسمومیت با این ویتامین شود.
  • ویتامین D که منابع حاوی آن شامل ماهی‌های چرب نظیر سالمون، شاه ماهی و ساردین، ماهی تن، و زرده تخم مرغ است.
  • ویتامین E یکی دیگر از آنتی‌اکسیدان‌ها بوده که برای تقویت مو لازم است. موادی نظیر بادام، فندق، آووکادو، اسفناج، گوجه فرنگی و … منابع غنی از این ویتامین هستند.
  • پروتئین و آمینو اسیدهایی نظیر تیروزین، لوسین، آلانین و … که در موادی مانند انواع گوشت و لبنیات پرچرب یافت می‌شوند.
  • امگا-۳ که از اسیدهای چرب ضروری بوده و نقش مهمی در رشد موها دارد. منابعی نظیر ماهی ساردین، سالمون، تخم مرغ، گردو، روغن بذرکتان و گوشت حاوی امگا-۳ می‌باشند.
  • آهن که کمبود آن با موهای خشک و آسیب دیده درارتباط است و در اسفناج، گوشت قرمز، جگر، گوشت بوقلمون و … یافت می‌شود.
  • روی که در اسفناج، ماست پرچرب، مرغ، گوشت، شکلات تلخ، تخم کتان، زرده تخم مرغ و … وجود دارد.
  • سلنیوم که  با مصرف ماهی ساردین، سالمون، جگر، اسفناج، تخم مرغ و… می‌توان آن را تأمین نمود.

دریافت مقدار زیادی از چربی‌های سالم و مفید: در رژیم کتوژنیک بهتر است برای پخت و پز و حرارت از چربی‌های اشباع استفاده شود نظیر روغن نارگیل، روغن MCT، کره، روغن حیوانی، پیه، روغن آووکادو. همچنین چربی‌های مفیدی که مانع ریزش مو می‌شوند و بهتر است مصرف شوند شامل روغن زیتون، روغن گردو و ماکادامیا، مغز‌‌ها و دانه‌ها و کره‌ آن‌ها، میوه‌ی آووکادو و روغن بذر کتان.

افزایش و کاهش مصرف کربوهیدرات: اگر می‌خواهید برای طولانی مدت رژیم غذایی کتوژنیک دریافت نمایید و با ریزش مو مواجه شده‌اید، افزایش و کاهش مصرف کربوهیدرات می‌تواند به بهبود عملکرد متابولیکی بدن شما کمک کند. این کار شامل دوره‌های مصرف کربوهیدرات به مقدار کم‌تر از ۲۰ گرم و دوره‌های مصرف کربوهیدرات کمی بیشتر از ۲۰ گرم است.

سایر نکات برای پیشگیری از ریزش مو

  • مصرف پروبیوتیک‌‌ها
  • نوشیدن مقدار کافی آب
  • کنترل استرس و خواب کافی
  • شستشوی آرام و ملایم مو
  • جلوگیری از مصرف مواد شیمیایی
  • دریافت فیبر کافی از طریق سبزی‌ها جهت سالم نگاه داشتن دستگاه گوارش و بهبود شرایط هضم و جذب

درمان ریزش مو در رژیم کتوژنیک

برای این که موهای شما بتواند رشد طبیعی خود را داشته باشد و دچار ریزش نشود، نیاز است تا مواد مغذی مورد نیاز به فولیکول مو برسد. این مواد شامل مجموعه‌ای از ویتامین ها، مواد معدنی، مواد مغذی خاص و غیره است. مصرف این مواد برای حفظ سلامت مو و سرعت رشد آن‌ها بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

در صورتی که دارای رژیم غذایی کتوژنیک هستید، محدودیت‌های غذایی را باید رعایت کنید. به عنوان مثال، مصرف غذاهای پرچرب و کربوهیدرات کم سبب می‌شود برخی از مواد مفید برای تأمین انرژی و رشد سلول های بدن به آن نرسد. در این صورت بدن با کمبود این مواد روبرو می شود.

در نتیجه برای جبران این مواد کافی است برخی از ویتامین ها و مواد مغذی زیر را به رژیم غذایی خود بیفزایید. در صورتی که این مواد را از مصرف غذا و رژیم غذایی خود به دست نمی آورید، مصرف مکمل ها در این زمینه به شما کمک شایانی خواهد کرد.

بیوتین ماده‌ای مؤثر در رشد موها: مطالعات انجام شده نشان می‌دهند کمبود بیوتین در بدن ارتباط بسیار مستقیمی با رژیم غذای کتوژنیک دارد. بیوتین نوعی از ویتامین B است که در رشد و جلوگیری از ریزش مو مؤثر است.

این ماده را می توانید در مواد غذایی متنوعی بیابید. میوه و حبوبات در رژیم کتوژنیک تا حدودی این ماده را تامین می کند. در رژیم های غذایی کتوژنیک در برخی از موارد از مصرف این مواد اجتناب می شود و در برخی دیگر مشکلی وجود ندارد. با این حال مواد دیگری نیز وجود دارند که سرشار از بیوتین هستند و می توانند در رژیم غذایی کتوژنیک گنجانده شوند. این مواد شامل:

  • زرده تخم مرغ
  • گوشت کبد و کلیه
  • آجیل شامل بادام، گردو و بادام زمینی
  • گل کلم
  • قارچ

ویتامینC ماده ای شگفت انگیز در جلوگیری از ریزش مو: از لحاظ علمی ثابت شده است که ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی افراد و سلامت کلی بدن آن‌ها بسیار مفید است. ویتامین C می تواند به کلاژن سازی سلول ها کمک کند. به همین دلیل برای حفظ سلامت مو و پوست به عنوان ماده‌ای بسیار شگفت انگیز در نظر گرفته می شود.

در حالت کلی با مصرف میوه‌ها به ویژه مرکبات و توت‌ها این ماده به راحتی در بدن شما تأمین می شود. با این حال، منابع دیگری نیز وجود دارند که مصرف و قرار دادن آن‌ها در رژیم غذایی کتوژنیک هیچ مانعی ندارد.

  • فلفل دلمه ای زرد
  • اسفناج
  • جعفری
  • آویشن
  • کلم پیچ

در صورتی که ویتامین C مورد نیاز خود را از این مواد دریافت نمی کنید، بهتر است مصرف مکمل ها و مولتی ویتامین ها را جدی بگیرید.

تاثیر ویتامین A  در رشد موها

ویتامین A  برای حفظ سلامت پوست، موها، بینایی و سیستم ایمنی بسیار موثر است. منابع غذایی که تامین کننده این ماده در بدن هستند در رژیم غذایی کتوژنیک به وفور مشاهده می شود. گوشت، تخم مرغ، لبنیات و ماهی از جمله غذاهایی هستند که در این رژیم بسیار مورد توجه قرار دارند. از جمله نکته مهمی که در مورد این ویتامین باید بدانید، این است که مصرف بیش از حد، سبب ایجاد مسمومیت با این ویتامین می شود. در این صورت علایم زیر بروز می کند:

  • اختلال در بینایی
  • ریزش مو
  • ایجاد درد در مفاصل و استخوان ها
  • ایجاد تهوع و استفراغ
  • سردرد
  • کم اشتهایی

نکته مهم این است که اگر تحت رژیم کتوژنیک هستید، سعی کنید از مصرف مکمل های ویتامین A خودداری کنید. زیرا افزایش این ماده در بدن بسیار خطرناک خواهد بود.

ویتامین D

این ویتامین با مصرف غذا و نور خورشید در بدن تأمین می شود. وجود این ماده برای جذب کلسیم و داشتن موهای سالم بسیار موثر است. در صورت کمبود این ماده ممکن است به ریزش مو و آلوپسی مبتلا شوید. با مصرف ماهی سالمون، شاه ماهی، ساردین، تن ماهی، و زرده تخم مرغ در رژیم غذایی کتوژنیک تأمین این ماده صورت می گیرد.

ویتامین E

ویتامین e  ونقش آن در درمان ریزش مو

با مصرف دانه های آفتابگردان، بادام، فندق، آووکادو، اسفناج و گوجه فرنگی در رژیم غذایی خود نگران ریزش مو نباشید..

پروتئین

رژیم غذایی کتوژنیک منابع پروتئینی بسیاری را در خود دارد. با این حال، اگر گیاهخوار هستید و پروتئین کافی دریافت نمی کنید. با مصرف پروتئین های گیاهی مانند سویا ، آجیل، دانه چیتا، سبزی‌هایی مانند بروکلی، اسفناج، و نخود سبز تا حدود زیادی از ریزش مو و از دست دادن حجم عضلانی می‌کاهد.

آهن

کمبود آهن سبب خشکی و ریزش موها می شود. همچنین خستگی، بی حالی، سردرد و تنگی نفس را ایجاد می کند. با مصرف اسفناج، گوشت قرمز، گوشت بوقلمون، صدف و دانه کدو تنبل آهن مورد نیاز بدن در رژیم غذایی کتوژنیک تأمین خواهد شد.

توصیه های مهم دیگر برای پیشگیری از ریزش مو

  •     مصرف پروبیوتیک ها
  •     شستشوی آرام و ملایم مو
  •     جلوگیری از مصرف مواد شیمیایی

رژیم غذایی کتوژنیک می تواند تغییرات بسیاری را در عادات غذایی شما ایجاد کند. رژیم های پرچرب همراه با کربوهیدرات کم می تواند انرژی مورد نیاز برای جلوگیری از ریزش مو را کاهش دهد. برای این منظور کافی است با مصرف برخی از مواد مغذی مانند ویتامین ها، پروتئین، آهن و مواردی که ذکر شد از ریزش مو در رژیم غذای کتوژنیک بکاهید.

منبع

www.healthline.com

نوشته های مشابه

5 1 رای
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
4 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سلام منم دقیقا همین مشکل رو دارم امیدوارم با این مطلب بتونم ریزش مو رو حل کنم
من ۶ ماه رژیم کتوژنیک داشتم و الان این مشکل برام پیش اومده

سلام معصومه خانم بله متاسفانه این موضوع ممکنه پیش بیاد حتما نکات گفته شده را رعایت کنید تا انشالله ریزش موتون حل بشه

چه مطلب زیبا و پرکاربردی مرسب از تیم این سایت

ممنون امیر ابراهیمی عزیز تشکر از کامنتتون

دکمه بازگشت به بالا
4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x