سبک زندگی سالم جهت بهبود درد مفاصل و آرتریت

طبق نتایج منتشر شده در سپتامبر ۲۰۱۲ در مجله انجمن پزشکی آمریکا، جایگزینی زانو در میان شایع ترین جراحی های بزرگ است که در دو دهه گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است. این افزایش تا حدی به دلیل رشد جمعیت و بالا رفتن میانگین سنی جمعیت و نیز افزایش میزان چاقی است.

در شرایط حاد، جراحی برای جایگزینی مفاصل، گزینه ای مناسب است. اما ممکن است بتوانید جراحی را به تأخیر انداخته یا از آن جلوگیری کنید. در ادامه، مجموعه ای از اعمال مبتنی بر شواهد است که می تواند به حفاظت از مفاصل شما کمک کند و علائم دردناک آرتریت را به حداقل برساند، بیان می‌شود.

رسیدن به وزن سالم

یک متخصص جراحی ارتوپدی بیان نموده: “چاقی یکی از مهم ترین عوامل قابل تغییر است که نیاز به جایگزینی مفصل را ایجاد می کند.” ابتلا به اضافه وزن باعث افزایش فشار در مفاصل شده و حتی ممکن است شکسته شدن غضروف را تشدید کند. چاقی همچنین می تواند اثرات نامطلوب دیگری بر مفاصل داشته باشد که هنوز به خوبی مشخص نشده‌اند. تحقیقات نشان می دهد چاقی حتی خطر ابتلا به آرتروز در مفاصل را نیز افزایش می دهد .

اضافه وزن باعث می شود احتمال ابتلا به استئوآرتریت خفیف بیشتر شود. به عنوان مثال، بررسی‌ها در بین افراد ۶۰ تا ۶۴ ساله مبتلا به استئوآرتریت زودرس، نشان داده‌اند ۶۳ درصد از افرادی که چاق هستند، در عرض ۱۰ سال بیماری دچار ناتوانی خواهند شد. این تعداد در بین افرادی که به چاقی مبتلا نبوده‌اند، ۳۷ درصد گزارش شده است.

خوشبختانه، نشان داده شده حتی کاهش متوسط وزن ، کم تر از ۵ درصد وزن بدن، احتمال ابتلا به آرتریت را کاهش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که کاهش وزن باعث کاهش درد مفاصل در افراد مبتلا به بیماری آرتریت می شود.

ورزش در حد متناسب

به دلیل این که استئوآرتریت می تواند ناشی از استفاده بیش از حد از مفاصل و یا آسیب های ورزشی باشد، برخی از افرادی که مبتلا به آرتریت هستند، تمرین ورزشی شدید مشکلشان را تشدید می کند. در حقیقت، باید با تمرین ورزشی بیش از حد در این افراد مخالفت گردد. در این مورد، شواهد نشان می دهد فعالیت بدنی معمول و متناسب با غضروف سالم در زانو ارتباط دارد. یک استاد فیزیوتراپی در دانشگاه ایالتی وینستون سیلم در سال ۲۰۰۸ بیان نموده: “حتی اگر شما قبلا شواهدی از آرتریت داشته باشید، فعالیت بدنی منظم و متناسب برای از بین بردن علائم و جلوگیری از پیشرفت بیماری کمک قابل توجهی می کند.”

تمرینات ورزشی هوازی منظم برای ساختن عضلاتی که از زانو و سایر مفاصل پشتیبانی می کنند، مهم هستند. تمرینات کششی را به فعالیت های روزانه خود اضافه کنید. در حالی که روی میز خود کار می کنید، پاهای خود را نرمش دهید، دستانتان را بچرخانید و شانه ها را جمع و باز کنید.

از مکمل ها و داروهای مؤثر طبق نظر پزشک متخصص استفاده کنید جهت جلوگیری از تداخلات دارویی بالقوه، پزشک خود را در هر مرحله از داروهای بدون نسخه ای که استفاده می کنید، مطلع سازید، و در نظر داشته باشید که مصرف خودسرانه مکمل ها و سایر داروها می توانند عوارض جانبی جدی را به همراه داشته باشند.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x