سرکه سیب برای لاغری

سرکه سیب در یک فرآیند تخمیر دو مرحله ای ساخته می شود . اسید استیک ماده اصلی فعال سرکه سیب است .  حدود ۵-۶٪ سرکه سیب از اسید استیک تشکیل شده است . علاوه بر آن سرکه سیب حاوی آب و مقدار کمی از اسیدهای دیگر ، مانند اسید مالیک است . یک قاشق غذاخوری (۱۵ میلی لیتر) سرکه سیب حاوی حدود سه کالری است و تقریباً هیچ کربوهیدراتی ندارد .

سرکه سیب هزاران سال است که برای تقویت سلامتی استفاده می شود . تحقیقات نشان می دهد که سرکه سیب فواید زیادی برای سلامتی دارد ، از جمله اینکه می تواند موجب کاهش سطح قند خون شود .

اما آیا افزودن سرکه سیب به رژیم غذایی نیز می تواند به کاهش وزن کمک کند ؟

سرکه سیب لاغر کننده است؟

برخی مطالعات حیوانی نشان می دهد که اسید استیک موجود در سرکه سیب ممکن است به چندین روش باعث کاهش وزن شود:

  1. سطح قند خون را کاهش می دهد : در یک مطالعه حیوانی دیده شد ، اسید استیک توانایی کبد و عضلات در گرفتن قند از خون را بهبود می بخشد .
  2. سطح انسولین را کاهش می دهد : در همان مطالعه ی حیوانی دیده شد ، اسید استیک همچنین نسبت انسولین به گلوکاگون را کاهش می دهد ، که می تواند موجب چربی سوزی شود .
  3. سوخت و ساز بدن را بهبود می بخشد
  4. ذخیره چربی را کاهش می دهد : در مطالعه ایی به موش های چاق ، دیابتی اسید استیک دادند . در این مطالعه دیده شد اسید استیک آن ها را از افزایش وزن محافظت کرده و بیان ژن هایی را کاهش می دهد که در نتیجه موجب کاهش ذخیره چربی شکم و چربی کبد می شود .
  5. چربی ها را می سوزاند : یک مطالعه روی موش هایی که از رژیم غذایی پرچرب همراه با اسید استیک تغذیه کرده بودند ، افزایش قابل توجهی در ژن های مسئول چربی سوزی را نشان داد .
  6. اشتها را سرکوب می کند : مطالعه دیگر نشان می دهد که استات ممکن است روی مراکزی که اشتها را کنترل می کنند تاثیر بگذارد ومنجر به کاهش مصرف غذا شود .

اگرچه نتایج مطالعات حیوانات امیدوار کننده به نظر می رسد ، اما تحقیقات در مورد تأیید این اثرات در انسان مورد نیاز است.

خلاصه

مطالعات حیوانی نشان داده است که اسید استیک ممکن است از چند طریق کاهش ذخیره چربی ، افزایش چربی سوزی ، کاهش اشتها و بهبود قند خون و پاسخ انسولین باعث کاهش چربی شود .

 

سرکه سیب احساس سیری را افزایش می دهد و دریافت غذا را کاهش می دهد

سرکه سیب احساس سیری را افزایش می دهد و دریافت غذا را کاهش می دهد
سرکه سیب احساس سیری را افزایش می دهد و دریافت غذا را کاهش می دهد

سرکه سیب ممکن است باعث احساس سیری شود ، که می تواند کالری دریافتی را کاهش دهد .

در یک مطالعه دیده شد ، کسانی که سرکه را با یک وعده غذایی حاوی کربوهیدرات زیاد مصرف کرده بودند ، یک ساعت پس از خوردن غذا ۵۵٪ پاسخ قند خون بهتری داشتند .

آن ها همچنیندر طول روز ۲۰۰-۲۷۵ کالری کمتر دریافت کردند .

مطالعات نشان داده اند که علاوه بر اثرات سرکوب کننده اشتها ، که سرکه سیب سرعت خروج غذا از معده شما را نیز کاهش می دهد .

در یک مطالعه دیگر ، مصرف سرکه سیب به همراه یک وعده غذایی نشاسته ای باعث کاهش قابل توجه تخلیه معده شد ، که این منجر به افزایش احساس سیری و کاهش قند خون و سطح انسولین می شود .

سرکه سیب ممکن است به شما در کاهش وزن و چربی بدن کمک کند

نتایج حاصل از یک مطالعه انسانی نشان می دهد که سرکه سیب بر وزن و چربی بدن تاثیر دارد .

در یک مطالعه ۱۲ هفته ای ، روی۱۴۴ بزرگسال چاق ژاپنی دیده شد ، کسانی که روزانه ۱ قاشق غذاخوری (۱۵ میلی لیتر) سرکه مصرف می کردند (به طور متوسط) از مزایای زیر برخوردار بودند :

  1. کاهش وزن : ۱.۲ کیلوگرم
  2. کاهش درصد چربی بدن : ۰.۷٪
  3. کاهش دور کمر : ۱.۴ سانتی متر
  4. کاهش تری گلیسیرید : ۲۶٪

و افرادی که ۲ قاشق غذاخوری (۳۰ میلی لیتر) سرکه در روز مصرف می کنند موارد زیر دیده شد :

  1. کاهش وزن : ۱.۷ کیلوگرم
  2. کاهش درصد چربی بدن : ۰.۹٪
  3. کاهش دور کمر : ۱.۹ سانتی متر
  4. کاهش تری گلیسیرید : ۲۶٪

گروه دارونما ۰.۴ کیلوگرم افزایش وزن داشتند و دور کمر آنها کمی افزایش یافت .

طبق این مطالعه ، افزودن ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب به رژیم غذایی می تواند به کاهش وزن کمک کند . همچنین می تواند درصد چربی بدن شما را کاهش دهد و باعث از بین رفتن چربی شکم و کاهش تری گلیسیرید خون شود .

مطالعات انسانی در این زمینه محدود هستند . اگرچه این مطالعه نسبتاً گسترده بود و نتایج دلگرم کننده ایی داشت ، اما مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است .

خوردن سرکه سیب قبل از خواب برای لاغری :

خوردن سرکه سیب قبل از خواب برای لاغری
خوردن سرکه سیب قبل از خواب برای لاغری

سرکه سیب فواید زیادی برای سلامتی دارد . با این حال ، به نظر نمی رسد نوشیدن آن درست قبل از خواب مزایای بیشتری نسبت به مصرف آن در هر زمان دیگری از روز داشته باشد .

برخی شواهد نشان می دهد که نوشیدن مقادیر کمی سرکه سیب قبل از خواب ممکن است به کاهش سطح قند خون صبح در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند ، اگرچه قبل از اینکه به عنوان یک درمان طبیعی موثر توصیه شود ، تحقیقات بیشتری لازم است .

 

در اینجا چند روش برای مصرف سرکه سیب آورده شده است که ممکن است عوارض جانبی را به حداقل برساند و بیشترین فواید را به همراه داشته باشد :

  • آن را رقیق کنید. ۱-۲ قاشق غذاخوری (۱۵-۳۰ میلی لیتر) سرکه سیب را با ۱ لیوان آب مخلوط کنید . مصرف هر نوع سرکه رقیق نشده می تواند به گلو و مری شما آسیب برساند .
  • در اوایل روز مصرف کنید . نوشیدن سرکه سیب حداقل ۳۰ دقیقه قبل از خواب ممکن است خطر سوء هاضمه یا ریفلاکس اسید معده را بعد از خوابیدن کاهش دهد.
  • به روش های دیگر از آن استفاده کنید . سرکه سیب را می توان روی سالاد یا گوشت یا سبزیجات استفاده کرد.

اگرچه سرکه سیب می تواند فواید مختلفی از جمله کاهش وزن ، کنترل قند خون و اثرات ضد باکتریایی داشته باشد ، اما مطالعات در مورد نوشیدن آن درست قبل از خواب تفاوتی را در نتایج نشان نمی دهد .

جدا از کاهش بالقوه قند خون ناشتا ، به نظر نمی رسد نوشیدن سرکه سیب درست قبل از خواب از نظر فواید آن تفاوت زیادی داشته باشد .

 

مضرات سرکه سیب :

 

مضرات سرکه سیب
مضرات سرکه سیب

مصرف سرکه سیب به ویژه در مصرف مقادیر زیاد برخی عوارض جانبی را به همراه دارد . اگرچه مصرف مقادیر کم آن خوب و سالم است ، اما مصرف زیاد آن می تواند مضر و حتی خطرناک باشد .

  1. تخلیه معده با تأخیر : مشخص شده است که سرکه سیب سرعت خروج غذا از معده را به تأخیر می اندازد . این ممکن است علائم گاستروپارزی را بدتر کرده و کنترل قند خون را برای افراد دیابتی نوع ۱ دشوارتر کند .
  2. عوارض گوارشی : سرکه سیب ممکن است به کاهش اشتها کمک کند ، اما همچنین ممکن است احساس حالت تهوع ایجاد کند ، به ویژه اگر به تنهایی یا همراه با آب مصرف شود .
  3. سطح پتاسیم را کاهش می دهد و باعث کاهش تراکم استخوان
  4. فرسایش مینای دندان : اسید استیک موجود در سرکه ممکن است مینای دندان را ضعیف کرده و منجر به از بین رفتن مواد معدنی و پوسیدگی دندان شود .
  5. سوزش گلو : اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند موجب سوختگی در گلو شود .
  6. سوختگی پوست : گزارش هایی از سوختگی های پوستی در پاسخ به درمان خال و عفونت با سرکه سیب گزارش شده است .
  7. تداخلات دارویی : برخی از داروها ممکن است با سرکه سیب تداخل داشته باشند ، از جمله انسولین ، دیگوکسین و برخی از داروهای ادرار آور .

نحوه مصرف سرکه سیب با خیال راحت :

افراد با رعایت این دستورالعمل های کلی می توانند با خیال راحت مقادیر مناسب سرکه سیب را مصرف کنند :

  • مصرف خود را محدود کنید : با مقدار کمتری شروع کنید و بسته به تحمل شخصی خود به تدریج حداکثر تا ۲ قاشق غذاخوری (۳۰ میلی لیتر) در روز مصرف کنید .
  • قرار گرفتن دندان در معرض اسید استیک را به حداقل برسانید : سعی کنید سرکه را در آب رقیق کرده و از طریق نی بنوشید .
  • دهان خود را بشویید : بعد از مصرف سرکه سیب ، دهان خود را با آب بشویید. برای جلوگیری از آسیب بیشتر به مینای دندان ، بین مصرف سرکه سیب و مسواک زدن حداقل ۳۰ دقیقه فاصله بگذارید .
  • در صورت داشتن گاستروپارزی ، از مصرف آن خودداری کنید : در صورت داشتن گاسترزوپارزی از مصرف سرکه سیب خودداری کنید یا مقدار آن را به ۱ قاشق چای خوری (۵ میلی لیتر) در آب یا سس سالاد محدود کنید .
  • به آلرژی توجه داشته باشید : آلرژی به سرکه سیب نادر است ، اما در صورت بروز واکنش آلرژیک بلافاصله مصرف آن را متوقف کنید .

 

References:

www.healthline.com

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x