سلولیت و راه‌های درمان آن

سلولیت چیست، چرا به وجو می‌آید، آیا راهی برای از بین بردن سلولیت‌های موجود بر روی پوست وجود دارد؟ در این مقاله به بسیاری از سؤالات رایج در مورد سلولیت پاسخ خواهیم داد.

سلولیت چیست؟

سلولیت (cellulite) به حالتی گفته می‌شود که در آن روی سطح پوست برآمدگی‌ها و گودی‌هایی ظاهر می‌شوند که با نام‌های پوست پرتقالی یا حفره‌های پنیری نیز شناخته می‌شود. این حالت هم می‌تواند در مردان و هم در زنان دیده شود، اما این عارضه بیشتر زنان را تهدید می‌کند و آن هم به دلیل توزیع متفاوت چربی، ماهیچه و بافت همبند در بدن آنان است. بین ۸۰ تا ۹۰ درصد زنان، در مقطعی از زندگی خود سلولیت را تجربه می‌کنند.

علت سلولیت

علت سلولیت

در مورد علل ایجاد سلولیت، اطلاعات زیادی در دسترس نیست. بیان شده این پدیده مربوط به رشته‌هایی است که بافت همبند پوست را به عضلات زیرین متصل می‌کنند؛ بین بافت همبند و عضلات، توده‌های چربی قرار داشته و هنگامی که این توده‌ها بزرگ می‌شوند، پوست را به سمت بالا می‌کشند، اما رشته‌های متصل کننده پوست را سر جای خود نگه می‌دارند و در نتیجه، ناهمواری‌هایی تحت عنوان سلولیت روی پوست پدیدار می‌شوند.

علاوه بر موارد ذکر شده، عوامل هورمونی نقش بسیار بزرگی را در ایجاد و پیشرفت سلولیت ایفا می‌کنند و در کنار آن، ژنتیک فرد که ساختار و بافت پوست و شکل بدن او را مشخص می‌کند نیز عاملی تأثیرگذار در این زمینه است. عوامل دیگری مانند وزن و تون عضلانی (میزان سفتی عضله هنگام استراحت) می‌توانند در ایجاد سلولیت تأثیر بگذارند؛ هرچند حتی افرادی که اندام متناسبی دارند، نیز ممکن است به این عارضه دچار شوند.

چه عواملی احتمال ایجاد سلولیت را افزایش می‌دهند؟

همان طور که بیان گردید، سلولیت در زنان بسیار شایع‌تر از مردان بوده و می‌توان گفت در بیشتر زنان پس از دوران بلوغ ایجاد خواهد شد. دلیل این که این معضل بیشتر در زنان اتفاق می‌افتد این است که در زنان، چربی بدن بیشتر در نواحی ران، لگن و باسن جمع شده که مستعد‌ترین نقاط برای ایجاد سلولیت‌ هستند.

اضافه وزن سلولیت را افزایش داده و باعث بیشتر به چشم آمدن آن می‌شود، اما سلولیت ممکن است در افراد لاغر نیز دیده شود؛ در واقع در این افراد، عوامل ژنتیکی باعث ایجاد سلولیت شده و احتمالا این مشکل ممکن است در سایر افراد خانواده او نیز مشاهده شود.

بنابراین، ژنتیک یکی از مؤثرترین عوامل در ایجاد سلولیت است. یکی دیگر از مواردی که موجب افزایش احتمال ایجاد سلولیت در بدن شما می‌شود، عدم فعالیت و کم تحرکی است، در نتیجه دوران بارداری نیز می‌تواند یکی از عوامل ایجاد سلولیت در بدن باشد.

روش‌های درمان و رفع سلولیت

 

درمان سلولیت

در این قسمت، در مورد روش‌های درمانی سلولیت بحث می‌نماییم.

  • درمان سلولیت با ورزش صحیح: یکی از بهترین روش‌های درمان سلولیت، ورزش کردن است. این کار باعث از بین رفتن سلولیت و ناپدید شدن آن نمی‌شود، اما قوی شدن عضلات زیر پوست باعث یکنواخت و صاف شدن پوستتان خواهد شد. برای انجام این روش، سه کار اصلی را در برنامه خود اضافه کنید: رژیم غذایی سالم، ورزش هوازی و حرکاتی که تون عضلانی شما را افزایش می‌دهند.
  • درمان سلولیت با خوردن غذاهای مفید: سعی کنید در رژیم غذایی خود به جای غذاهای پرکالری و غیر مفید، فیبر (موجود در غلات، میوه‌ و سبزی‌ها) بیشتری قرار دهید. کربوهیدراتی که در بیشتر انواع نان، شکلات و نوشیدنی‌های بدون الکل وجود دارد کالری زیادی وارد بدن می‌کنند که این امر موجب افزایش چربی، مخصوصا در نواحی مستعد سلولیت می‌شود.
  • درمان سلولیت با کاهش وزن: همان طور که اشاره شد، بدن شما چه چاق باشد چه لاغر می‌تواند سلولیت داشته باشد، اما اضافه وزن باعث دیده شدن بیشتر سلولیت و به چشم آمدن آن خواهد شد. در صورتی که اضافه وزن دارید، بهترین درمان خانگی برای شما این است که مقداری از وزن خود بکاهید.

البته کاهش وزن شما باید به آرامی صورت گیرد. دقت داشته باشید که رژیم گرفتن می‌تواند باعث بدتر شدن وضعیت شود؛ همچنین در صورتی که وزن زیادی از بدنتان کم شود، سلولیت می‌تواند در قسمت‌هایی که پوست بدن افتاده شده است نمایان شده و ظاهر بدی به خود بگیرد. با توجه به موارد ذکر شده، روند کاهش وزن شما باید به صورت کاملا صحیحی انجام شود، بنابراین، پیش از اقدام حتما با پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

  • از بین بردن سلولیت با ترک سیگار: سیگار کشیدن روی خونی که به پوستتان می‌رسد تأثیرگذار است. سیگار کشیدن باعث نازک شدن پوست بدن و افتادگی آن می‌شود. مصرف سیگار، سلولیت ناحیه بازو، ران و باسن را بیشتر نمایان خواهد کرد.
  • درمان سلولیت با ماساژ: یکی از راهکارهایی که می‌توانید برای بهبود سلولیت خود در نظر بگیرید، این است که روزی چند دقیقه منطقه مورد نظر را به صورت محکم مالش دهید؛ بهتر است این کار را زیر دوش یا پس از استفاده از لوسیون انجام دهید. ماساژ دادن باعث بهبود جریان خون شده و مایعات اضافی آن را از بین می‌برد که همین امر باعث می‌شود تا ناهمواری‌های پوست شما برای مدتی کم تر دیده شود.
  • درمان سلولیت با استفاده از کرم رتینول: هنگامی که قصد خرید کرم سفت کننده برای پوست خود را دارید، دنبال کلمه رتینول باشید. استفاده از این محصول – مانند سایر محصولات- نمی‌تواند سلولیت شما را درمان کند، اما به بهبود پوست و بافت آن کمک می‌کند. برای مشاهده تاثیر این محصول، باید آن را به مدت ۶ ماه مصرف کنید. این محصول، لایه رویی پوست شما را کلفت می‌کند و باعث می‌شود که ناهمواری موجود در زیر آن پوشش داده شود.
  • درمان سلولیت با لیپوماساژ: روش لیپوماساژ که در آن از یک دستگاه برای مکش و ماساژ پوست استفاده می‌شود، یک روش دیگر برای درمان سلولیت است، اما مقداری هزینه‌بر خواهد بود. این روش ممکن است در جلسات متعددی انجام شود. لیپوماساژ قابلیت بازگشت دارد، مگر این که به صورت مداوم آن را انجام دهید.
  • درمان سلولیت با لیزر وRF: در روش لیزر و RF، پوست شما در معرض حرارت بالای قرار گرفته و در کنار آن مکش و ماساژ نیز وجود دارد. این روش درمان در بعضی موارد می‌تواند ناهمواری‌های پوست شما را به مدت ۶ ماه یا بیشتر از بین ببرد. این روش با هیچ گونه دردی همراه نیست، اما هزینه‌بر بوده و ممکن است به جلسات متعدد نیاز داشته باشد.
  • درمان سلولیت با عمل سلولاز: در این عمل، پزشک لیزر را به زیر پوست شما می‌برد و به وسیله آن، توده‌های چربی را آب کرده، رشته‌های متصل به بافت پوست، که موجب گود شدن آن شده‌اند را قطع کرده و پوست شما را ضخیم‌تر می‌کند. نتیجه این عمل، تا یک سال یا بیشتر می‌ماند، اما در بازه بلندمدت، هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست.

دقت داشته باشید که برای انجام این روش، حتما به یک جراح زیبایی معتبر و تأیید شده مراجعه نمایید. در صورتی که وزن بالایی داشته یا به سلولیت بسیار شدید مبتلا باشید، ممکن است نتیجه چندان کاملی از این روش نگیرید؛ بنابراین، پیش از انجام هر کاری با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

آنتی سلولیت چیست؟

 

آنتی سلولیت

آنتی سلولیت محصولی بر پایه فرمولاسیونی تخصصی و پیشرفته است که به دلیل دارا بودن کمپلکس‌های فعال با عملکردی چند منظوره، به عنوان روشی مؤثر جهت کاهش چربی‌های موضعی و سلولیت‌های زیر پوستی ارائه شده است. مصرف این محصول پوست بدن را استحکام می‌بخشد و از شل شدن و بروز علایم پیری پوست جلوگیری می‌نماید.

درمان سلولیت در منزل

حفظ وزن سالمحفظ وزن سالم و انجام منظم ورزش می‌تواند به کاهش ظاهر سلولیت کمک کند.
آبیکی از آسان ترین درمان های خانگی برای رفع سلولیت، نوشیدن آب به مقدار کافی است. آب نه تنها از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند، بلکه سمومی را که موجب تجمع چربی ها می شوند را نیز از بین می برد. آب به گردش خون و جریان لنفاوی نیز کمک می کند.
گوجه فرنگیسرشار از لیکوپن است که از شکستن کلاژن در پوست جلوگیری می کند.
روغن نارگیلماساژ روغن نارگیل بر روی پوست نیز به رفع ظاهر ناهموار سلولیت کمک می کند. زیرا روغن نارگیل فوق العاده مرطوب کننده است و موجب نرم شدن پوست و شکستن چربی های ذخیره زیر پوست می شود.
چای سبزچای سبز متابولیسم شما را افزایش می دهد و با توقف آنزیم های جذب کننده چربی موجب چربی سوزی می شود. کاتچین موجود در چای سبز، مقاومت به انسولین را کاهش می دهد. نوشیدن چای سبز در روز، انرژی را افزایش داده و کالری سوزی را بیشتر می کند.
اسیدهای چرب امگا-۳از آن جا که مصرف چربی های مضر یکی از دلایل ایجاد سلولیت است، مصرف چربی های سالم همچون امگا-۳ به درمان آن کمک می کند. امگا-۳ و ویتامین های محلول در چربی به مرور موجب درمان سلولیت می شوند.

بهترین کرم رفع سلولیت

همان طور که در قسمت قبل توصیه شد هنگامی که قصد خرید کرم سفت کننده برای پوست خود را دارید، دنبال کلمه رتینول باشید. اگرچه استفاده از این محصول – مانند سایر محصولات- نمی‌تواند سلولیت شما را درمان کند، اما به بهبود پوست و بافت آن کمک می‌کند. برای مشاهده اثر این محصول، باید آن را به مدت ۶ ماه مصرف کنید. این محصول، لایه رویی پوست شما را کلفت می‌کند و باعث می‌شود که ناهمواری موجود در زیر آن پوشش داده شود.

کرم‌های گیاهی نیز می‌توانند در ظاهر پوست شما اثر مثبتی بگذارند. به عنوان مثال، محصولاتی که دارای کافئین هستند، باعث کشیده شدن پوست بدن و ظاهر بهتر آن می‌شوند. در مورد انتخاب کرم مناسب با متخصص پوست مشورت نمایید.

درجات مختلف سلولیت

مقیاس شدت سلولیت که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، آن را در سه گرید مختلف، به شرح زیر، تقسیم بندی می کند.

  • گرید ۱ یا خفیف: ظاهر پوست شبیه پوست پرتقال می شود و گود افتادگی های اندکی روی آن مشاهده می شود.
  • گرید ۲ یا متوسط: گود افتادگی هایی با عمق متوسط روی پوست ظاهر شده و پوست تا حدی خسته به نظر می رسد.
  • گرید ۳ یا شدید: پوست دارای فرورفتگی های عمیق است و ظاهری شبیه به پارچه به خود می گیرد، به علاوه پوست کاملا خسته و افتاده است.

چند حرکت ورزشی برای درمان سلولیت

اطلاعات نشان می دهند که حدود ۹۰ درصد زنان در بخش هایی از بدن خود دچار سلولیت هستند. رفع کامل سلولیت ها به روش‌های خانگی و با ورزش تقریبا غیر ممکن است، اما با انجام برخی اقدامات می توان ظاهر پوست پرتقالی سلولیت ها را به حداقل رساند و شکل پوست و اندام را زیباتر ساخت. در ادامه چند حرکت ورزشی ساده معرفی می شوند که می توانید برای بهبود سلولیت ها در خانه انجام دهید. این حرکات ورزشی شامل:

  • حرکت استپ آپ Step up
  • حرکت پاپ اسکات Pop squat
  • حرکت پل bridge
  • حرکت لانگ پرشی Jump lunges
  • حرکت لانگ با قدم زدن Walking lunge

این حرکات را بدون نیاز به تجهیزات و به راحتی می‌توان در خانه انجام داد و به بهبود ظاهر سلولیت کمک می کند.

منابع

  1. Myoclinic
  2. WebMed

نوشته های مشابه

5 2 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
3 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ممنون از اطلاعات مفیدتون.

ممنونم از راهنماییتون

خوشحالیم که مفید بوده براتون
با آرزوی موفقیت

دکمه بازگشت به بالا
3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x