چه غذاهایی باعث بهبود حافظه می‌شود؟

یکی از سوالات شایع بین مردم همیشه این بوده که چه غذا هایی باعث بهبود حافظه و تقویت آن می شوند در این مقاله به طور کامل در مئرد این موضوع صحبت می کنیم و لیستی از مواد غذایی که برای بهبود حافظه مناسب هستند را معرفی می کنیم.

تغذیه مناسب علاوه بر تأثیر بر عملکرد جسمی، تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر عملکرد روانی و مغزی انسان دارد، به‌گونه‌ای که کمبودهای تغذیه‌ای می‌تواند بیماری‌های روانی و روحی را ایجاد و یا تشدید کند. تغذیه مناسب همچنین نقش بسیار مؤثری در بهبود عملکرد مغز و سیستم عصبی داشته و حافظه بخشی از عملکرد مغزی است که به سهم خود از این تناسب تغذیه‌ای سود می‌برد. اهمیت تغذیه مناسب برای مغز تا حدی است که بسیاری از متخصصین خوردن غذای مقوی به‌ویژه در ایام پیش از امتحان را توصیه می‌کنند. به علاوه، تغذیه مناسب می‌تواند احتمال ابتلا به آلزایمر در سنین بالاتر را کاهش دهد.

با اتمام ذخایر مواد حیاتی یا عدم وجود تعادل غذایی، به‌دلیل عدم‌دریافت غذای مورد نیاز بدن، همیشه علائمی شبیه گرسنگی‌های ظاهری وجود ندارد و یا علائم به‌طور سریع ظاهر نمی‌شوند، ولی در عوض علائم و آثار کمبودها به‌صورت‌های گوناگونی بروز می‌کنند. ازجمله این علائم هشدار‌دهنده می‌توان به کاهش و افت توان جسمی، خستگی، بی‌حوصلگی، افسردگی، کاهش توان یادگیری، کاهش قدرت حافظه و قدرت تمرکز، کاهش مقاومت در مقابل عوامل بیماری‌زا، افزایش ابتلا به بیماری‌های گوناگون و طولانی شدن دوره‌ نقاهت بیماری اشاره کرد. داده‌های حاصل از مطالعات مختلف نشان می‌دهند که سوءتغذیه دوران خردسالی با کاهش ضریب هوشی (IQ)  در سال‌های بزرگسالی همراه است. بنابراین، تأمین مواد مغذی کافی حاوی پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌ها به علاوه آب برای عملکرد مناسب فعالیت‌های ذهنی و بدنی مورد نیاز است.

در ادامه این مقاله، مواد غذایی مؤثر برای تقویت حافظه معرفی می‌شوند.

 

مواد غذایی برای تقویت حافظه

  • زنجبیل و زردچوبه

این دو ادویه پر طرفدار از بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه هستند. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف زنجبیل در افراد میانسال باعث می‌شوند که در سنین بالاتری دچار بیماری هایی مثل آلزایمر نشوند. این افراد انعطاف پذیری ذهنی بالاتری نیز خواهند داشت. زنجبیل همچنین عکس العمل های این افراد را سریع تر خواهد کرد. زردچوبه نیز سرشار از انواع مختلف آنتی اکسیدان ها است. این آنتی اکسیدان ها به بهبود سلول های مغزی و همچنین عملکرد آن ها کمک می‌کنند.

  • آووکادو

آووکادو

این میوه یکی از سالم‌ترین مواد غذایی و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه است. هر چند گاهی به‌خاطر وجود چربی زیاد، تبلیغاتی منفی درباره‌ این میوه صورت می‌گیرد. اما باید بدانید که این چربی‌ها از نوع اشباع‌ نشده یا در اصطلاح “چربی خوب” هستند که باعث ثبات سطح قند خون و درخشش پوست شما می‌شوند.

آووکادو حاوی ویتامین K و اسید‌فولیک است و از لخته‌شدن خون در مغز (یعنی همان سکته مغزی) جلوگیری می‌کند. این میوه در بهبود عملکردهای شناختی مغز مانند تقویت حافظه و تمرکز نیز به‌خوبی عمل می‌کند. آووکادو سرشار از ویتامین‌های B  و C است؛ ویتامین‌هایی که در بدن ذخیره نمی‌شوند و باید روزانه آن ها را مصرف کنیم. این میوه نسبت به سایر میوه‌ها، بیشترین میزان پروتئین را دارد. محتوای اندک قند هم از دیگر فواید این میوه‌ می‌باشد. با توجه به بافت خامه‌ای‌ مانند و نرم آن، گاهی به جای روغن در پخت‌و‌پز می‌توان از آن استفاده کرد.

  • چغندر

چغندر

این سبزی‌های ریشه‌ای، یکی از مغذی‌ترین گیاهان قابل‌خوردن هستند و جایگاه ویژه‌ای در فهرست غذاهای سالم دارند. چغندر موجب کاهش التهاب می‌شود و به‌خاطر وجود آنتی‌اکسیدان‌ها خاصیت ضد سرطانی بالایی دارد، به خروج سم از خون کمک قابل توجهی می‌کند و نیترات طبیعی موجود در آن موجب راحت‌ترشدن گردش خون و درنتیجه بهبود عملکرد مغز می‌شود. همچنین، چغندر از خوراکی هایی است که باعث افزایش تمرکز می‌شود.

می‌توانید چغندر را به‌صورت آب‌پز میل کنید یا به سالادهایتان مقداری چغندر اضافه کنید و ترکیبی بی‌نظیر و خوش‌طعم ایجاد نمایید.

  • بلوبری

بلوبری

بلوبری میوه برای تقویت حافظه است. بلوبری سرشار از آنتی‌اکسیدان است و حاوی ویتامین C ،K  و فیبر فراوان است. سطح بالای ترکیبات مفید در این میوه، از مغز در برابر فشار و استرس محافظت می‌کند و درنتیجه برای تقویت حافظه، خوردن این میوه‌ خوشمزه را فراموش نکنید.

  • کلم بروکلی

کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از مغذی‌ترین و مفید‌ترین مواد غذایی برای تقویت مغز و افزایش قدرت حافظه است. ویتامین K و کولین موجود در آن، حافظه را تقویت کرده و هوشیار نگه ‌می‌دارد. همچنین، منبع غنی ویتامین C است. سرشار از فیبر است و کمک می‌کند که زودتر سیر شوید. می توانید بروکلی را خام مصرف کنید یا آن را بپزید و در غذاهای متنوعی استفاده نمایید.

  • شکلات تلخ و بهبود حافظه

شکلات تلخ

شکلات‌های تلخ سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و خاصیت ضدالتهابی بالایی دارند و در کاهش فشار خون و بهبود گردش خون در مغز و قلب نقش مؤثری ایفا می‌کنند.

فراموش نکنید که منظورمان از شکلات، شکلات‌های متنوع و شیرین موجود در سوپر مارکت‌ها نیست. قانون مفید ‌بودن در شکلات‌ها این است: هر چه تلخ‌تر و تیره‌تر باشد، برای سلامتی مفید‌تر است.

شکلات تلخ از  آن دسته مواد عذایی هست که احتمالا درمورد خواص آن زیاد شنیده ایم برای مطالعه نقش شکلات تلخ و لاغری می توانید مقاله ی زیر را مطالعه کنید.

  • روغن زیتون و بهبود قدرت حافظه

روغن زیتون

این روغن یک غذای واقعی برای مغز و تقویت حافظه است. به‌خاطر وجود آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن موسوم به پلی‌فنول، این ماده غذایی از بدن در برابر پروتئین‌های سمی که باعث بیماری آلزایمر می‌شوند، نیز حفاظت می‌کند. اما فراموش نکنید که این روغن برای پخت‌و‌پز مناسب نیست، زیرا در دمای بالا هیدروژنه می‌شود و ترکیبات جدیدی تولید می‌کند. نکته‌ دیگر هم این که این روغن را باید در جای سرد نگهداری کنید.

  • گردو

گردو، آلزایمر را از گرد مغز شما دور می‌کند. گردو سرشار از ویتامین E و مواد معدنی است. مصرف مقدار اندکی از آن در روز، به افزایش سلامت شما کمک می‌کند و عملکرد مغز و حافظه را توسعه می‌بخشد. زمانی که فردی بپرسد که برای تقویت حافظه چه بخوریم اولین چیزی که به ذهن بیشتر افراد می آید، مغز گردو است.

  • توت ها

یکی دیگر از انواع موادغذایی برای بهبود حافظه توت است ؛توت و به طور کلی خانواده توت و تمشک ها برای سلامت مغز و بهبود عملکرد آن بسیار مفید هستند. آنتی اکسیدان هایی که در این میوه های خوشمزه وجود دارند موجب تقویت حافظه ما شده و از طرفی به مغز ما کمک می‌کنند تا در مقابل بیماری هایی مانند آلزایمر مقاومت داشته باشد.

آنتی اکسیدان های موجود در توت ها همچنین به تسهیل ارتباط بین سلول های مغزی ما نیز کمک بسیاری می‌کند. مصرف روزانه توت و تمشک به عنوان یک خوراکی تقویت حافظه می‌تواند موجب تقویت حافظه کوتاه مدت ما شود. همچنین خوردن توت و تمشک در مقابله با استرس های روزمره به مغز ما کمک خواهد کرد.

  • ماهی و بهبود و تقویت حافظه

یکی دیگر از منابع پروتئین ماهی ها هستند. ماهی ها، به خصوص ماهی های چرب مانند سالمون، منبع غنی امگا-۳ هستند. این اسید چرب به سلول های مغز ما کمک می‌کند تا آسیب های سطحی خود را ترمیم کنند.

ماهی را به عنوان یک خوراکی تقویت حافظه مصرف کنید تا از ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر جلوگیری کنید. مصرف ماهی همچنین بر روی حافظه کوتاه مدت ما نیز تأثیر مثبتی دارد و افرادی که می خواهند بدانند برای تقویت حافظه کوتاه مدت چه بخوریم می توان گفت ماهی از جمله مواد غذایی است که تأثیر خوبی بر حافظه کوتاه مدت دارد.

  • قهوه

یکی دیگر از انواع موادغذایی برای بهبود حافظه قهوه است، تأثیر قهوه بر حافظه ما نیز کاملا آشکار است. کافئین موجود در قهوه می‌تواند از جوانب مختلفی برای مغز ما مفید باشد. کافئین محرکی است که سلول های مغز ما را تحریک می‌کند و موجب افزایش فعالیت آن ها می‌شود. این افزایش تحرک می‌تواند به مرور زمان موجب تقویت حافظه نیز شود.

  • چای سبز

چای سبز

چای سبز یک خوراکی تقویت حافظه بسیار خوب محسوب می‌شود. مانند بیشتر مواد غذایی که ذکر شد، چای سبز نیز سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که برای مغز شما بسیار مفید هستند. چای سبز همچنین به مغز شما آرامش می‌دهد که این موضوع خود باعث بالا رفتن میزان توجه و تمرکز شما نیز خواهد شد.

  • آجیل

بادام، بادام زمینی، گردو، پسته و فندق همگی مغزهایی هستند که بسیار برای سلامت مغز مهم هستند. این مغزها سرشار از ویتامین E هستند که این ویتامین مغز ما را از استرس های غیر ضروری بدور می کند.

  • آب و بهبود حافظه

حدود ۷۵ درصد مغز را آب تشکیل می‌دهد، بنابراین تأمین آب مورد نیاز بدن برای عملکرد بهتر مغز لازم است. محققان معتقدند که یکی از علت های از دست دادن حافظه در هر سنی کمبود آب بدن است. با نوشیدن آب به طور چشم‌گیری می توان عملکرد مغز را بهبود بخشید.

  • پرتقال

ویتامین C  موجود در پرتقال برای سلامت مغز عالی است زیرا ویتامین C نقش کلیدی در پیشگیری از زوال ذهنی دارد. مطالعات نشان داده مصرف کافی مواد غذایی غنی از ویتامین C از زوال ذهنی مرتبط با سن و آلزایمر پیشگیری می‌کند و به نوعی درمان حافظه است. ویتامین C نوعی آنتی اکسیدان قوی است که با رادیکال های آزاد عامل آسیب سلول های مغزی مبارزه کرده و از سلامت مغز محافظت می‌کند.

 

خواص کندر برای تقویت حافظه

 

کندر

یکی از مواد خوراکی تقویت حافظه و هوش که در طب سنتی هم توصیه شده، کندر است. کندر در واقع صمغ درختی به اسم Olibanum با مزه‎ای گس و تلخ است. گیاه کندر که در عربی به آن صمغ معنوی می‌گویند و در دنیا به نام کندر هندی معروف شده است، نام یک درخت بومی کشور هند و پاکستان، سومالی، عمان و یمن می باشد.

صمغ این درخت شگفت انگیز به خاطر بوی بسیار خوبی که دارد، از دیر باز برای دود کردن و خوشبو کردن مکان های مختلف مورد استفاده بوده و البته مصرف خوراکی نیز دارد و در طب سنتی از جایگاه بالایی برخوردار است. در طب سنتی از کندر به عنوان خوراکی تقویت حافظه و پیشگیری از فراموشی و آلزایمر استفاده می‌شود؛ به نظر می‌رسد که کندر به دلیل خواص ضد التهابی و همچنین با بهبود گردش خون در مغز خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد. کندر برای تقویت حافظه بزرگسالان و رفع آلزایمر مؤثر می‌باشد. جویدن روزانه کندر تأثیر بسیار زیادی در بهبود حافظه خواهد داشت.

دوره مصرف کندر

پیامبر اسلام بر خوردن کندر در دوران بارداری بسیار تأکید فرموده‌اند؛ و همچنین خوردن آن را برای بهبود و افزایش حافظه نیز توصیه فرموده‌اند. مصرف کندر توسط مادران باردار موجب افزایش هوش و ضریب هوشی جنین و کودک آینده آن ها خواهد شد. البته براساس نتایج پژوهش‌های اخیر، زیاده روی در مصرف کندر می‌تواند سبب پیش فعالی کودک و دردسرهای فراوان شود. پس در استفاده از آن زیاده روی نکنید و برای اطمینان بیشتر از دوره مصرف کندر و یا این که آن را در چه ماهی از بارداری مصرف کنید، می توانید از پزشک خودتان مشورت بگیرید تا در آینده به مشکلات بر نخورید.

خلاصه باید گفت که کندر نباید بیش از اندازه استفاده شود. فرقی نمی‌کند، چه در بزرگسالان باشد چه در کودکان. اگر زیادروی کنید، بیماری‌ها خودشان را به شما نشان می‌دهند.

خلاصه: در این مطلب انواع مواد غذایی که برای بهبود و تقویت حافظه مفید هستند آورده شد ولی باید این نکته را یاد آوری کرد که در مصرف هیچ یک از موارد بالا نباید افراط کرد.

چرا باید تقویت حافظه را جدی بگیریم؟

حافظه نقش اساسی در زندگی ما ایفا می کند و ضعف آن در زندگی کاری و تحصیلی ما مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. برای موفقیت بیشتردر حوزه کسب و کار و تحصیل، باید حافظه خود را تقویت کنیم. برای این که درباره آن بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنم علاوه بر مطالعه مقاله خوراکی های تقویت حافظه و تمرکز ، حتما راه‌کارهای تقویت حافظه و هوش را نیز مطالعه نمایید.

سخن پایانی

بسیاری از غذاها می‌توانند به سالم ماندن مغز افراد کمک کنند. برخی خوراکی‌ها مانند میوه‌ها و سبزی‌ها و همچنین چای و قهوه دارای آنتی اکسیدان‌هایی هستند که در محافظت از مغز شما در برابر صدمات نقش بسیار مؤثری دارند. برخی دیگر مانند تخم مرغ حاوی مواد مغذی هستند که در تقویت حافظه و رشد مغز مؤثر هستند. بنابراین، با پیروی از یک برنامه غذایی مناسب و گنجاندن خوراکی‌های مفید در رژیم غذایی خود می‌توانید به سلامت مغز کمک کرده و هوشیاری، حافظه و خلق خود را تقویت نمایید.

منبع

WebMD (Foods strengthen memory)

نوشته های مشابه

5 1 رای
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
3 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

روزی یک ساعت کتاب بخونید مشکل حل میشه

برای رشد مغز بجه ها چی خوبه؟

عسل و گردو خوبه برای حافظه؟
من شنیدم عسل و گردو برای گرم مزاج ها خوب نیست

دکمه بازگشت به بالا
3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x