قرص لاغری و چربی سوز و عوارض مصرف آنها

کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام همچنان یکی از بحث‌های مهم در بین افراد می‌باشد. راه‌های زیادی برای رسیدن به اندام ایده آل وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از قرص لاغری است. قرص لاغری ممکن است مناسب وضعیت بدنی شما باشد و  شما را سریع‌تر به نتیجه دلخواه برساند. اما پیروی از روش‌هایی مانند کم‌تر غذا خوردن و فعالیت بدنی و ورزش منظم که اصول اساسی کاهش وزن هستند، به مراتب سالم‌تر و به دور از هر گونه عوارض جانبی می‌باشند. با این وجود برای برخی از افراد، قرص لاغری ممکن است کمک کننده باشد. البته هنگام مصرف این داروها همچنان باید بر رژیم غذایی و ورزش تمرکز شود و بهتر است گفته شود که این داروها برای همه مناسب نیست. متخصصین تغذیه معمولا قرص لاغری را فقط در صورتی که BMI فرد ۳۰ و بالاتر بوده و یا فرد علاوه بر ابتلا به ضاافه وزن و چاقی به یکی از بیماری‌های مرتبط با اضافه وزن و چاقی مانند دیابت نوع ۲ یا پرفشاری خون، مبتلا باشد، تجویز می‌نمایند. قرص‌های لاغری از مکانیسم‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا بتوانند در کاهش وزن به افراد کمک نماید. البته باید توجه داشت که این قرص‌ها برای همه افراد مناسب نیستند و بنابراین، باید از مصرف خودسرانه آن‌ها خودداری نموده و قبل از مصرف این قرص‌ها حتما باید با متخصص تغذیه مشورت نمود.

در ادامه این مقاله، انواع قرص‌های لاغری را همراه با اثرات و عوارض آن‌ها به شما معرفی خواهیم نمود.

آنچه در این مقاله می خوانید پنهان

قرص لاغری گلوریا

قرص لاغری گلوریا
قرص لاغری گلوریا

قرص لاغری گلوریا با افزایش متابولیسم بدن موجب شکستن مولکول های چربی و تبدیل آن ها به انرژی در بدن می شود. این محصول جلوی جذب چربی در بدن را می گیرد و با کاهش شدید اشتها، موجب می شود بدن از چربی های انباشته جهت تامین انرژی خود کمک بگیرد. توجه نمایید که این قرص علاوه بر کم کردن اشتها، دارای خاصیت چربی سوزی نیز می باشد. بنابراین مصرف آب فراوان در دوره مصرف این قرص الزامی می باشد.

موارد منع مصرف این قرص:

  • دوران بارداری و شیردهی (حتی یک وعده شیردهی در شبانه‌روز)

  • مبتلا بودن به بیماری‌های مغز و اعصاب
  • افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۵۵ سال

  • ابتلا به بیماری‌های ریوی (مانند آسم) و بیماری‌های کلیوی
  • بیماران دیابتی (تحت تزریق انسولین)

  • بیماران مبتلا به پرفشاری خون

به دنبال مصرف قرص لاغری گلوریا ممکن است عوارض جدی نیز ایجاد گردد که سلامت فرد را به مخاطره می‌اندازد. برخی از شایع‌ترین عوارض جدی ناشی از مصرف این قرص، شامل موارد زیر می‌باشد:

  • ابتلا به اسهال و سایر مشکلات دستگاه گوارش
  • بی‌خوابی به دلیل داشتن کافئین در ترکیب این قرص

  • عطش و تشنگی بیش از حد

  • بالا بردن فشار خون
  • افت ناگهانی فشار خون
  • گرفتگی عضلات شکم
  • افزایش ضربان قلب
  • سردرد و سرگیجه
  • بی‌حسی پوست
  • تغییر مزه در دهان
  • مشکلات کبد
  • خشکی دهان
  •  عصبانیت
  • ضعف
  •  تهوع

ترکیبات موجود در قرص لاغری گلوریا به گونه‌ای است که حتی قادر به سوزاندن چربی‌های قدیمی انباشته شده در بدن می‌باشد. با مصرف دوز مناسب از این دارو، متناسب با شرایط فیزیکی که متخصص تغذیه مصرف آن را تشخیص داده و تجویز نماید، می‌توان به کاهش وزن رسید.

اما نکته بسیار مهم که همواره باید مورد توجه قرار داد این است که هر قدر این دارو مؤثر باشد، اما نباید خودسرانه استفاده شود. ضرورت استفاده از انواع داروهای لاغری را باید متخصص تغذیه طبق نیاز بدن فرد و شرایط فیزیکی وی تشخیص دهد.

قرص ضداشتها

با وجود تبلیغات گسترده‌ای که در جهت محبوبیت قرص‌های کاهش اشتها و لاغری انجام می‌شود باید بگوییم این قرص‌ها آن طور که ادعا می‌شود به کاهش وزن کمک نمی‌کنند، زیرا نمی‌توانند متابولیسم بدن را بالا برده و از این طریق فرد را لاغر کنند. در واقع مصرف آن‌ها به تنهایی کافی نیست و باید همراه با رژیم لاغری و ورزش باشد تا بتواند اثرگذاری قابل قبولی داشته باشد. بنابراین، توصیه می‌شود به دلیل عوارض جانبی این قرص‌‌ها، فقط در زمان چاقی شدید و BMI بالا یعنی جایی که فواید قرص‌های لاغری از مضرات آن‌ها بیشتر است، از این قرص‌ها استفاده گردد.

بهترین قرص لاغری مورد تأیید وزارت بهداشت

به طور کلی باید به این نکته مهم اشاره شود که قرص‌های لاغری و داروهای معجزه آسا که در عطاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می شوند، برای کاهش وزن مناسب و مورد تأیید وزارت بهداشت نیستند. کاهش وزن اصولی و بدون عوارض با تبعیت از یک رژیم غذایی اصولی که توسط یک متخصص تغذیه تنظیم شده باشد و نیز با افزایش فعالیت بدنی امکان‌پذیر است.   از آن جا که افزایش وزن یک شبه یا یک ماهه در افراد ایجاد نمی شود و به مرور زمان فرد دچار اضافه وزن و چاقی می‌شود، به همین دلیل باید کاهش وزن هم با یک روند تعریف شده که به بدن آسیبی وارد نکند و به صورت تدریجی، انجام شود.

کاهش وزن، اصول و قوانین مشخصی دارند که باید رعایت شود، ولی وقتی پای قرص لاغری و داروها به میان می‌آید بیشتر باید مراقب بود، چرا که این روش ممکن است برای افرد عوارض زیادی و جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

از قرص لاغری فقط در صورتی که مورد تأیید و تحت نظارت کامل پزشک باشد می‌توان استفاده کرد، این در حالی است که بسیاری از این محصولات به‌صورت آنلاین یا در بازار به‌راحتی قابل خرید هستند و به‌خصوص در سال‌های اخیر به دلیل حضور شبکه‌های اجتماعی و ظهور مراجع فروش غیر معتبر، احتمال ابتلا به عوارض استفاده از داروهای کاهش وزن فوری بسیار بیشتر شده است.

بهترین راه آن است که تحت نظر یک متخصص تغذیه  اقدام  به کاهش وزن کنید و  همیشه به وعده‌های جذاب و ادعاهای فراواقعی محصولات مشکوک باشید. بسیاری از این محصولات منبع مشخصی ندارند یا در خارج از ایران و بدون تأیید و نظارت وزارت بهداشت تولید و پخش می‌شوند.

قرص لاغری ادیوس

قرص لاغری ادیوس
قرص لاغری ادیوس

قرص ادیوس (Adios) از طریق کاهش اشتها بدن را وادار می‌کند تا از چربی‌های خود برای مصرف روزانه استفاده کند. سرگیجه و حالت تهوع از عوارض قرص ادیوس است. با این که این قرص‌ها میزان اشتهای فرد را پایین می‌آورد اما باید از عوارض این داروها قبل از مصرف آگاهی کامل داشته و در صورت داشتن بیماری خاص از مصرف آن‌ها پرهیز کنید. توجه داشته باشید که از دست دادن بیش از ۵ کیلوگرم وزن در ماه می‌تواند برای سلامت شما مضر باشد.

عوارض قرص لاغری ادیوس شامل سرگیجه، حالت تهوع، خشکی دهان و یبوست می‌باشد.

قرص لاغری ادیوس برای افراد زیر به هیچ وجه توصیه نمی‌شود:

  • افراد مبتلا به بیماری قلبی‌عروقی
  • افراد با فشار خون بالا
  • افراد با فشار خون پایین
  • کسانی که مبتلا به دیابت هستند
  • افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی و کبدی
  • افرادی که سکته قلبی یا مغزی داشته‌اند

آیا قرص ادیوس شیشه دارد؟

نکته قابل توجه این است که معمولا شرکت‌های تولید کننده این قرص‌ها ترکیبات قابل اطمینانی در این مکمل‌ها وارد نمی‌کنند و حتی اگر مکمل به صورت اورجینال یا اصل باشید یعنی اگر دقیقا ترکیبات ذکر شده روی بسته، داخل قرص به کار رفته باشد، باز هم می‌توان با قاطعیت گفت این‌ها ترکیباتی نیستند که به طور صد در صد آثاری بر روی کاهش وزن داشته باشند. اما این که آیا این قرص‌ها ترکیباتی مانند شیشه، یا آمفتامین، داشته باشند یا خیر، باید گفت هیچ آزمایشگاهی در کشور تاکنون این ترکیبات را بررسی نکرده و دقیقا مشخص نیست که آیا این قرص‌ها حاوی این ترکیبات و یا سایر ترکیبات مشابه هستند یا خیر. در ضمن این قرص‌ها دارای عوارض جانبی هم هستند.

اما نکته ثابت شده‌ای که وجود دارد این است که حتی اگر این قرص‌ها در روند لاغری مؤثر باشند، تنها در کنار رژیم غذایی لاغری مناسب و فعالیت فیزیکی کافی، تأثیر آن‌ها بروز پیدا می‌کند. در واقع این قرص‌ها و تمام قرص‌های لاغری دیگر، به تنهایی شما را به هدف نمی‌رسانند.

در ضمن به هیچ عنوان بدون مشورت متخصص تغذیه از هیچ مکمل و قرصی استفاده نکنید.

برای مطالعه توضیحات کامل تر مقاله ی قرص ادیوس و لاغری را ببینید.

قرص لاغری جی سی

قرص لاغری جی سی (GC) یکی از داروهایی است که در حال حاضر بسیاری از افراد برای کاهش وزن از آن استفاده میکنند. استفاده از این قرص در افراد مختلف باعث میشود تا در مدت زمانی بسیار کوتاه وزن فرد کاهش پیدا کند. کاهش وزن شدیدی که با استفاده از این دارو به وجود می اید به علت این است که اشتهای بیمار تا حد زیادی کاهش پیدا کند و علاوه بر این مقدار سوخت و ساز بدن افزایش پیدا میکند.

در واقع در اکثر قرص های لاغری مانند جی سی ترکیباتی وجود دارد که باعث میشود بیماران میل به غذا خوردن نداشته باشند به همین دلیل در اکثر موارد افرادی که از این داروها استفاده میکنند در مدت زمانی کوتاه دچار کاهش وزن شدید خواهند شد. در وهله ی اول استفاده از این داروها به نظر مناسب خواهد بود اما بهتر است بدانید قرص های لاغری عوارضی را هم به دنبال خواهند داشت، و هیچ دارویی جایگزین خوبی برای ورزش کردن نمی‌باشد.

به طور کلی، استفاده از قرص جی سی چندان بی عارضه نخواهد بود چون استفاده از این دارو باعث میشود تا فعالیت های طبیعی بدن دچار اختلال شود و به دنبال آن فرد دچار یبوست، بی خوابی، خشکی دهان و حتی افسردگی شود به همین دلیل نباید به هیچ وجه بدون مشورت با پزشک از داروهای این چنینی استفاده کرد.

باید به این نکته هم توجه داشته باشید که افزایش سریع وزن با استفاده از هر روشی که باید عوارض زیادی به دنبال خواهد داشت چون این کار باعث میشود ویتامین ها و عناصر ضروری در اختیار بدن قرار نگیرد و به دنبال آن شاهد مشکلات و بیماری های مختلف باشیم.

به جای استفاده از قرص لاغری جی سی و سایر قرص‌ها می‌توان از روش‌های طبیعی شامل رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی تحت نظر متخصص تغذیه استفاده نمود.

قرص لاغری گلدن کافی

قرص لاغری گلدن کافی
قرص لاغری گلدن کافی

قهوه سبز اصلی‌ترین ترکیب قرص لاغری گلدن کافی می‌باشد که باعث چربی سوزی، کاهش اشتها، افزایش متابولیسم بدن و بالا بردن سطح انرژی بدن می‌شود. ترکیبات دیگر این قرص نیز علاوه بر بالا بردن این مکانیسم‌ها، بهبود فرآیند سیستم گوارشی را موجب شده و بنابراین، به کاهش وزن بیشتر فرد منجر می‌گردد.

مصرف قرص لاغری گلدن کافی با دوز مناسب، به دلیل اثرگذاری بالا، گزینه مناسبی برای شکستن استپ‌های وزنی نیز می‌باشد. بسیاری از افرادی که از قرص‌های لاغری استفاده می‌کنند، پس از چند دوره مصرف دچار استپ وزنی شده و دیگر موفق به کاهش وزن نمی‌شوند. استفاده از فرص لاغری گلدن کافی راه مناسب و تأثیرگذاری برای از بین بردن این توده‌های چربی است.

موارد منع مصرف قرص لاغری گلدن کافی شامل:

  • افرادی که فشار خون بالا دارند
  • افرادی که از تپش قلب نامنظم رنج می‌برند
  • افرادی که زیر ۱۶ سال و بالای ۶۰ سال سن دارند
  • زنان باردار و شیرده

عوارض جانبی ناشی از مصرف قرص لاغری گلدن کافی:

با توجه به بالا بودن ترکیبات فعال موجود در این قرص لاغری امکان بروز علائم زیر در افراد مصرف کننده این قرص می‌باشد:

  • بی خوابی
  • تپش قلب
  • کاهش فشار خون

با توجه به همه موارد بیان شده در مورد این قرص، به جای استفاده از قرص‌های لاغری بهتر است از روش‌های طبیعی شامل رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی تحت نظر متخصص تغذیه استفاده نمود.

قرص لاغری کتو

قرص لاغری کتو
قرص لاغری کتو

یکی از مزایای برجسته این قرص کاهش وزن طبیعی و بالا بردن متابولیسم بدن، که امری واجب برای کاهش وزن است، محسوب می‌شود. ترکیبات موجود در قرص لاغری کتو به بالا بردن چربی‌سوزی در طی کاهش وزن کمک خواهد کرد. در واقع چربی‌های انباشته شده به انرژی مصرفی برای بدن تبدیل خواهند شد. یکی از مشکلاتی که برای بسیاری از افراد در طول رژیم کاهش وزن وجود دارد، افزایش اشتهای ناشی از شرایط محیطی مانند استرس و اضطراب است. قرص لاغری کتو اشتها را به شدت کم می‌کند و این یکی از فواید آن است.

همراه با مصرف این قرص، هیچ گونه شیر و خامه و کره نباید استفاده شود. در کنار استفاده از این قرص، مایعات ویتامین‌دار و آب زیاد دریافت شود. به دنبال مصرف این قرص، احتمال کاهش سطح ویتامین‌ها و مواد معدنی و عوارض ناشی از این کمبود، و نیز اختلالات فشار خون، ممکن است رخ دهد.

موارد منع مصرف قرص لاغری کتو:

  • افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی
  • افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی و کلیوی
  •  زنان باردار و شیرده

قرص لاغری آلفا اسلیم

قرص لاغری آلفا اسلیم (Alpha Slim) با سوزاندن چربی‌های اضافی بدن، افزایش انرژی و تنظیم سوخت و ساز بدن می‌تواند موجب کاهش وزن سریع افراد مبتلا به اضافه وزن بالا و یا افرادی که دچار استپ وزنی هستند، شود.

در این قرص، از اثرات اثر لیپولیتیک کافئین و دیگر ترکیبات بدست آمده از قهوه بهره گرفته شده است. قرص لاغری آلفا اسلیم با بهره گیری از اثرات کافئین بر روی گیرنده‌های آدنوزین موجب افزایش انرژی و بهبود سوخت و ساز بدن می‌شود.

به علاوه، گزانتین موجود در قرص لاغری آلفا اسلیم فعالیت‌های فسفودی استراز را مهار کرده و از جذب سلول‌های چربی زاید و اضافه‌ای که مورد نیاز بدن نیست، جلوگیری به عمل می‌آورد. ترکیب این دو عمل موجب افزایش چربی سوزی، افزایش متابولیسم و عدم جذب چربی در بدن می‌گردد و نهایتا به کاهش وزن و لاغری فرد استفاده کننده منجر می‌شود.

موارد منع مصرف کپسول لاغری آلفا اسلیم

  • افراد با سن کم‌تر از ۱۸ سال و بالای ۵۰ سال
  • بیمارهای مغزی و اعصاب
  • فشار خون بالا
  • زنان شیرده و باردار

بی خوابی، ضعف، افزایش فشار خون و مشکلات گوارشی تنها برخی از عوارض مصرف این قرص‌های لاغری است. بنابراین، اصولی‌ترین راهکار برای تناسب اندام و کاهش وزن استفاده از رژیم غذایی برای اصلاح سبک زندگی و فعالیت بدنی است.

قرص لاغری تیتانیوم

قرص لاغری تیتانیوم
قرص لاغری تیتانیوم

کپسول لاغری تیتانیوم یکی از جدیدترین محصولات گیاهی جهت کاهش وزن و کاهش اشتها می باشد. در مورد اثرات کپسول تیتانیوم ادعا شده که باعث کاهش اشتها، افزایش سوخت و ساز بدن، سوزاندن سلول‌های چربی، می‌شود.

موارد منع مصرف قرص لاغری تیتانیوم به شرح زیر می‌باشد:

  • بیماران قلبی و عروقی نظیر پر فشاری خون، تپش قلب، دیابت و…
  • بیماران کبدی و کلیوی نظیر انواع نارسایی‌ها
  • افراد بالای ۶۰ سال و زیر ۱۸ سال
  • زنان باردار و شیرده

نکته بسیار مهم که همواره باید مورد توجه قرار گیرد این است که از مصرف خودسرانه و بدون برنامه این محصول جدا خودداری نمایید.

قرص گارسینیا کامبوجیا

عصاره گارسینیا کامبوجیا از نوعی میوه استوایی استخراج شده که سرشار از هیدروکسی سیتریک اسید(HCA)  می‌باشد. این ترکیب مانع از تبدیل انرژی مازاد بدن به چربی گشته و بنابراین، به همراه رژیم غذایی سالم و ورزش به کاهش وزن و چربی بدن کمک می‌نماید. نکته بسیار مهم این است که در هنگام استفاده از این فرآورده حفظ یک رژیم غذایی کم چرب ضروری است، و در واقع، این محصول به همراه رژیم غذایی سالم و ورزش، به کاهش وزن و چربی بدن کمک می‌کند.

مصرف خوراکی ممکن است با ایجاد عوارضی از قبیل سردرد، سرگیجه، خشکی دهان و مشکلات گوارشی مثل تهوع و اسهال شود. همچنین، در صورت وجود آلرژی یا حساسیت بیش از حد به هریک از اجزاء عصاره گارسینیا کامبوجیا از مصرف آن خودداری نمایید .

موارد منع مصرف قرص گارسینیا کامبوجیا به شرح زیر می‌باشد:

  • زنان باردار و شیرده
  • افرادی که داروی ضد دیابت خوراکی و یا انسولین مصرف می‌کنند، زیرا گارسینیا کامبوجیا ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد
  • گارسینیا کامبوجیا حاوی آهن است و ممکن است در بیمارانی که داروهای حاوی آهن برای درمان آنمی استفاده می‌کنند، باعث افزایش عورض جانبی می‌شود

آیا قرص لیورگل لاغر می‌کند؟

قرص لیورگل حاوی عصاره گیاه خار مریم یا سیلی مارین است. بیان شده این گیاه یکی از گیاهان دارویی مفید برای رفع بیماری‌های کبدی است.

یک مطالعه نشان داد ۲۰۰ میلی گرم خار مریم می‌تواند نه تنها قند خون، بلکه وزن بدن را در گروهی از بیماران دیابتی نوع ۲ بهبود بخشد. این بیماران چربی سوزی نداشتند ولی وزن بدنشان تا حدی کاهش یافت. همچنین این گیاه در مطالعه‌ای دیگر طی ۱۲۰ روز به کاهش وزن افراد و کاهش شاخص توده بدنی آن‌ها کمک کرد. علاوه بر این خار مریم خاصیت ملینی دارد که ممکن است منجر به کاهش وزن گردد.

پیش از این ذکر کردیم که خار مریم به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند، همچنین می‌دانیم که موادی که سطح قند خون را ثابت نگه می‌دارند به کاهش وزن نیز کمک می‌کنند. بنابراین خار مریم از این طریق ممکن است در کاهش وزن موثر باشد. از همین رو اکثر مکمل‌هایی که به منظور کنترل سطح قند خون عرضه می‌شوند، با شعار کمک به لاغری فروخته می‌شوند.

مصرف قرص لیورگل ممکن است برخی عوارض جانبی را نیز به همراه داشته باشد، که شامل:

  • ممکن است سبب بروز حساسیت و آلرژی شود: افرادی که به گیاهان و بوهای آن‌ها حساسیت دارند، ممکن است نسبت به این گیاه نیز واکنش نشان داده و علایم آلرژی در آن‌ها مشاهده گردد.
  • ممکن است قند خون را بیش از حد پایین بیاورد: از آن جا که خار مریم موجب کاهش قند خون می‌شود، مصرف همزمان آن با داروهای دیابت ممکن است قند خون را به شدت پایین بیاورد. لذا ضروری است قبل از مصرف لیورگل در صورتی که دیابت دارید با پزشک خود مشورت کنید.
  • ممکن است اختلالات حساس به هورمون را بدتر کند: خار مریم گاهی رفتار استروژن را تقلید می‌کند، ممکن است اختلالات حساس به هورمون مانند فیبروئیدهای رحم و سرطان رحم را تشدید کند. به همین دلیل قبل از استفاده از لیورگل حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • ممکن است مشکلاتی برای نوزاد در دوران بارداری و شیردهی ایجاد کند: در زمینه عوارض آن در دوران بارداری و شیردهی تحقیقات کاملی صورت نگرفته است، از همین رو بهتر ان است که در این دوران از مصرف آن خودداری گردد.

آیا قرص ویتاگنوس باعث لاغری می‌شود؟

قرص ویتاگنوس (VITAGNUS)، نوعی داروی گیاهی است. ویتاگنوس یا پنج انگشت را گیاه زنان می‌نامند. این گیاه در پیشگیری از اختلالات قاعدگی، پریود دردناک، قطع غیر طبیعی پریود، اختلال در زمان و مقدار خونریزی، نارسایی زودرس تخمدان و عوارض حین یایسگی ممکن است مؤثر باشد. این گیاه با تأثیرگذاری بر محور مرکزی ترشح هورمون در بدن یعنی هیپوتالاموس- هیپوفیز تأثیرات خود را اعمال می‌کند. همچنین، بیان شده این دارو ممکن است در کنترل چاقی با منشاء هورمونی نیز نقش داشته باشد. بسیاری از چاقی‌ها در زنان مربوط به اختلال در عملکرد هورمون ‏ها است، لذا تنظیم هورمون‏ ها می‌تواند باعث کنترل چاقی گردد.

عصاره این گیاه به صورت قرص و قطره در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد و بدون نسخه پزشک هم قابل خریداری است. اما توصیه می شود قبل از مصرف آن با حتما پزشک مشورت شود. بیان شده بیشترین اثر این گیاه در استفاده با معده خالی در ابتدای صبح است. پس بهتر است آن را نیم ساعت قبل از صبحانه مصرف نمایید.

بیان شده این دارو ممکن است در کنترل چاقی با منشاء هورمونی نیز نقش داشته باشد. بسیاری از چاقی‌ها در زنان مربوط به اختلال در عملکرد هورمون ‏ها است، لذا تنظیم هورمون‏ ها می‌تواند باعث کنترل چاقی گردد.

عوارض قرص ویتاگنوس

واکنش‌های آلرژیک، سردرد و افزایش خونریزی در دوران قاعدگی گزارش شده است. همچنین، مصرف آن ممکن است باعث خارش پوست، تهوع و اسهال در روزهای اول نیز شود. به علاوه، در ماه اول و دوم ممکن مصرف این دارو نیز ممکن است باعث افزایش خونریزی ماهیانه شود.

موارد منع مصرف دارو ویتاگنوس

در افرادی که سابقه حساسیت پوستی دارند، احتمال بروز ضایعات پوستی بیشتر است. در مواردی که بعد از زایمان مصرف شود زمان شروع اولین پریود را جلو می اندازد. مردان به خاطر ترکیبات استروژنیک این گیاه نباید از آن استفاده کنند. زنان شیرده، باردار یا زنانی که احتمال می رود حامله شوند، باید با پزشک در مورد استفاده آن مشورت کنند. این گیاه نباید به همراه قرص‌های ضد بارداری استفاده شود. افرادی که دچار اختلال در مقادیر دوپامین هستند نیز نباید از این گیاه استفاده نمایند.

هرچند که بیان گردید این گیاه ممکن است در کنترل چاقی با منشأ هورمونی نیز نقش داشته باشد، اما باید از مصرف خودسورانه آن جدا خودداری گردد و قبل از مصرف این دارو حتما با پزشک و متخصص تغذیه مشورت گردد.

آیا قرص کیوتن لاغر می‌کند؟

کوآنزیم کیوتن (CoQ10) ماده‌ای شبیه ویتامین است. این کوآنزیم در تمام سلول‌های بدن یافت می‌شود. بدن به شکل طبیعی کیوتن تولید نموده و سلول‌ها از آن جهت تولید انرژی لازم برای رشد و بقای خود استفاده می‌کنند. همچنین، این کوآنزیم به عنوان آنتی اکسیدان عمل نموده و از بدن در برابر صدمات ناشی از مولکول‌های آسیب رسان و رادیکال‌های آزاد محافظت به عمل می‌آورد. مقدار کمی کیوتن به طور طبیعی در بسیاری از غذاها موجود است، اما مقدار آن در گوشت اندام هایی مانند قلب (دل)، کبد (جگر) و کلیه (قلوه) و همچنین در گوشت گاو، روغن سویا، ماهی ساردین، و بادام زمینی بالاتر می‌باشد.

کوآنزیم ها به آنزیم ها در هضم غذا و انجام دیگر فرآیندهای بدن و همچنین محافظت از قلب و عضلات اسکلتی کمک می کنند.

کوآنزیم کیوتن مانند ال کارنیتین، ممکن است در افرادی که اضافه وزن دارند مزایایی به همراه داشته باشد، چون کارآیی تولید انرژی در سطح سلولی را بهبود می‌بخشد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ناکارآمدی در تولید ژنتیکی این کوآنزیم با چاقی در ارتباط است. در حدود نیمی از افرادی که سابقه چاقی خانوادگی دارند در صورتی که کوآنزیم کیوتن مصرف کنند با خوردن غذا حساسیتی نشان نمی‌دهند. پاسخ معمول بدن به یک وعده غذا این است که به آرامی میزان تولید انرژی را افزایش می‌دهد. بسیاری از افراد مبتلا به اضافه وزن این پاسخ را نشان نمی‌دهند. از طرفی، آزمون‌های حاصل از سنجش سطوح کوآنزیم کیوتن خون، کمبودهایی را در تقریبا ۵۰ درصد افراد چاق نشان می‌دهد. بررسی‌های بالینی در ارزیابی کوآنزیم کیوتن به عنوان یک عامل کاهش دهنده وزن، معدود است. همچنین، شواهد اندکی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد این شبه ویتامین می‌تواند پاسخ‌گویی سلول‌های بتای پانکراس را بهبود بخشیده و پاسخ گلیسمیک در افراد دیابتی و در معرض دیابت را کنترل نماید.

عوارض قرص کیوتن:

در برخی افراد مصرف روزانه ۱۰۰ میلی‌گرم یا بیشتر کوآنزیم کیوتن باعث بی‌خوابی خفیف شده است. در برخی پژوهش‌ها در افرادی که برای مدت طولانی روزانه ۳۰۰ میلی گرم کیوتن مصرف می‌کنند، سطح آنزیم‌های کبدی بالا رفته اما مسمومیت کبد گزارش نشده است. برخی از عوارض جانبی گزارش شده شامل راش پوستی، حالت تهوع، درد بالای شکم، سرگیجه، حساسیت به نور، تحریک پذیری، سردرد، سوزش سر دل و خستگی می‌باشند. داروهای کاهش دهنده سطح کلسترول (استاتین ها) و داروهای پایین آورنده قند خون موجب افت سطح کیوتن و کاهش اثرات مکمل‌های کیوتن در بدن می‌شوند. کیوتن ممکن است پاسخ بدن به داروی رقیق کننده خون (ضد انعقاد وارفارین) را کاهش داده و نیز میزان نیاز به انسولین در مبتلایان به دیابت را تغییر می‌دهد.

موارد منع مصرف کیوتن:

  • سابقه حساسیت و آلرژی به ترکیبات این مکمل و سایر آنتی اکسیدان‌ها
  • بارداری و شیردهی

قرص بیزاکودیل برای لاغری

بیزاکودیل به عنوان یک مسهل محرک برای درمان کوتاه مدت یبوست و تخلیه رکتوم و کولون قبل از انجام جراحی کولون مصرف می‌شود. در واقع، قرص بیزاکودیل(Bisacodyl)  یک ملین تحریک کننده تماسی است که در یبوست‌های مزمن، بواسیر و آماده‌سازی روده برای کولونوسکوپی یا جراحی استفاده می‌شود. ملین‌ها به دو دسته گیاهی و شیمیایی تقسیم می‌شوند. از ملین‌های گیاهی معروف می‌توان به آلو بخارا، روغن زیتون، و روغن کرچک اشاره کرد. نمونه‌ای از ملین‌های شیمیایی نیز داروی بیزاکودیل است. ملین‌ها روده را پاک کرده و به تخلیه مواد داخل آن کمک می‌نمایند.

گرچه ملین‌ها در کاهش وزن مؤثر هستند، اما فراموش نکنید که آن‌ها نه تنها سموم و کالری را دفع می‌کنند، بلکه آب و املاح مورد نیاز بدن را هم دفع نموده و استفاده خودسرانه از آن‌ها می‌تواند موجب بروز کم آبی در بدن شود. از سوی دیگر در صورت مصرف طولانی مدت از ملین‌ها، بدن به آن‌ها عادت نموده و در نتیجه هر بار باید دوز آن‌ها را بالا برد. از طرفی، این مواد برای افرادی که به ناراحتی‌های روده‌ای یا سرطان مبتلا هستند، مناسب نیست.

عوارض قرص بیزاکودیل:

 

تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، سوزش مقعد (به دنبال استعمال شیاف)، وابستگی در مصرف طولانی مدت.

موارد منع مصرف قرص بیزاکودیل:

بیزاکودیل در صورت وجود آپاندیسیت یا نشانه‌های آن یا خونریزی مقعد و نیز در انسداد روده با علت نامشخص نباید مصرف شود. این دارو در صورت کولوستومی یا ایلیوستومی نباید مصرف گردد.

قرص لاغری کارویل

قرص لاغری کارویل از گیاهان کرفس، زیره سبز و چای سبز تهیه شده است. ادعا شده این قرص لاغری گیاهی از طریق دو مکانیسم چربی سوزی و کاهش اشتها به لاغری و تناسب اندام کمک می‌کند. بنابراین، عوارض داروهای شیمیایی را نخواهد داشت.  ادعا شده این قرص باعث کاهش وزن، چربی سوزی، و کاهش اشتها می‌شود.

بیان شده نحوه مصرف قرص کارویل با توجه به میزان اضافه وزن هر فرد متفاوت است.

اگر تصمیم به مصرف این قرص دارید، حتما قبل از مصرف به نکات زیر توجه نمایید:

  • بهتر است مصرف محصول ۲ هفته پیش از جراحی با مشورت پزشک قطع شود.
  • درصورت مصرف همزمان فرآورده‌های جنسینگ، جینکگو، سیر، کافئین، آهن و کلسیم و فولیک اسید جهت کاهش تداخلات احتمالی با پزشک یا داروساز مشورت شود.
  • درصورت مصرف همزمان داروهای ضدانعقاد خون، داروهای سرکوب کننده سیستم عصبی، داروهایی که توسط کبد متابولیزه می‌شوند، ریفامپین، لیتیم، آتورواستاتین جهت کاهش تداخلات احتمالی با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

عوارض قرص کارویل:

مصرف زیاد و طولانی مدت این قرص باعث ایجاد اختلال در آب و الکترولیت های موجود در بدن خواهد شد. پس نیاز است که طول دوره مصرف قرص توسط یک متخصص تغذیه یا پزشک برای هر فرد به طور جداگانه مشخص گردد.

موارد منع مصرف قرص کارویل:

  • ابتلا به بیماری‌های کلیوی
  • افرادی که به رازیانه، جعفری، قاصدک و هویج حساسیت دارند ممکن است به صورت متقاطع به کرفس و زیره موجود در این محصول هم حساسیت داشته باشند. بنابراین، باید از مصرف این قرص خودداری نمایند.
  • بارداری و شیردهی

در نهایت این که، پیروی از رژیم غذایی اصولی که متخصصین تنظیم می‌کنند بهترین روش جهت دست‌یابی به تناسب اندام می‌باشد. در نظر داشتن عوارض جدی دارو راهی است که می‌تواند تا حد بالایی افراد را از مصرف خودسرانه آن‌ها دور نماید.

قرص لاغری CLA

در واقع، CLA  به خانواده‌ای از ایزومرهای لینولئیک اسید گفته می‌شود که از طریق مسیرهای ویژه‌ای در عملکردهای بدن به ویژه متابولیسم (سوخت و ساز) نقش داشته و باعث چربی سوزی می‌شوند. ادعا می‌شود که مکمل CLA باعث افزایش متایولیسم پایه (حداقل مقدار انرژی موردنیاز برای عملکرد بدن) می‌گردد. همچنین در کاهش مقدار دریافت غذا (احساس سیری)، افزایش اکسیداسیون اسید چرب در بافت چربی زیرپوستی، تحریک شکستن و مهار تولید چربی، افزایش مصرف انرژی، کاهش بهره تنفسی نقش دارد.

در این مورد، مطالعات انسانی محدود اما مطالعات حیوانی متعددی بر روی این مکمل انجام شده است. بعضی از این مطالعات فوایدی مثل کاهش چربی بدن و در بعضی افزایش توده عضلانی را نشان می‌دهد ولی مطالعات دیگری هم هستند که هیچ اثر مفیدی از این مکمل را نشان نمی‌دهند. برای اثبات این ادعاها نیاز به مطالعات انسانی بسیار بیشتری می‌باشد.

اغلب مواد غذایی وقتی به صورت مکمل دریافت می‌شوند ممکن است برای افراد مضر باشند  مکمل سی ال ای (CLA) نیز در دوزهای بالا مضر است.

مطالعات نشان داده‌اند دوزهای بالای این مکمل باعث افزایش چربی در کبد شده و می‌تواند فرد را در معرض خطر ابتلا به سندرم متابولیک یا دیابت قرار دهد. همچنین، با این که قرص CLA چربی بدنی را کاهش می‌دهد اما می‌تواند باعث ایجاد التهاب و کاهش کلسترول مفید خون (HDL) شود. به علاوه، اگر مصرف قرص CLA همراه با رژیم غذایی نباشد می‌تواند باعث ایجاد مقاومت به انسولین و هیپرگلایسمی (افزایش قند خون) در فرد شود، و عوارض جانبی کم اهمیت‌تری مانند تهوع، استفراغ، اسهال و درد معده را نیز می‌تواند ایجاد کند.

مصرف این قرص، در بارداری و شیردهی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

نکته آخر این که داشتن اندام ایده آل بسیار خوب است اما با مصرف مکمل‌ها به بیمار شدن و عواقب آن نمی‌ارزد. راه‌های بهتری مثل رعایت رژیم‌های غذایی تحت نظر متخصصین تغذیه و انجام تمرینات ورزشی وجود دارد.

قرص لاغری زنوور

زنووِر، دارویی است که در کاهش وزن به افراد چاق کمک می‌کند. به طور کلی وقتی غذای حاوی چربی مصرف می‌کنید، چربی‌های موجود در غذا، به وسیله آنزیم لیپاز به ذرات کوچک و قابل جذب تبدیل می‌شود. لیپاز آنزیمی است که از لوزالمعده به قسمت‌ ابتدایی روده (که دوازدهه خوانده می‌شود) ترشح می‌شود. سپس ذرات کوچک چربی توسط روده جذب و در بدن ذخیره می‌شوند. اما داروی زنووِر، آنزیم لیپاز را از کار می‌اندازد و باعث می‌شود چربی‌های موجود در غذا بدون تغییر و تجزیه از سیستم گوارشی رد شده و دفع ‌شوند.

اما فراموش نکنید در کنار مصرف داروی زنوور باید رژیم غذایی معقول و متعادلی را دنبال کنید و به طور مرتب ورزش نمایید، تا به نتایج مطلوب دست یابید.

عوارض قرص زنوور:

  • دل‌پیچه
  • نفخ
  • مدفوع روغنی و دفع چربی
  • نیاز به دفع فوری مدفوع

تأثیر زنوور بر سایر داروها

همان طور که زنووِر، در میزان جذب چربی در دستگاه گوارش شما تغییر ایجاد می‌کند، ممکن است بر جذب سایر داروهایی که مصرف می‌کنید، نیز تأثیر بگذارد (به خصوص اگر با مصرف زنووِر، دچار اسهال شوید). بنابراین، در صورتی که داروهای دیگری نیز مصرف می‌نمایید، در خصوص مصرف قرص زنووِر حتما با پزشک خود مشورت کنید.

قرص دایمتیکون و لاغری

 

قرص دایمیتکون

قرص دایمتیکون نوعی داروی گوارشی است که اساسا در دسته داروهای ضد نفخ قرار دارد. دایمتیکون برای درمان افزایش فشارهای روده‌ای، سوء هاضمه و گاز در دستگاه گوارش کاربرد دارد. همچنین، این دارو ممکن است برای مصارف دیگری مانند سرطان پانکراس، نارسایی و یا اختلال در ترشحات پانکراس تجویز گردد.

ماده موثر دایمتیکون، سایمتیکون است که در مورد نحوه عملکرد آن اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقدند در شرایط آزمایشگاهی دایمتیکون با کاهش کشش سطحی حباب‌های گاز در روده‌ها و معده، سبب بهبودی علائم فرد می‌شود. ولی در منابع دیگر بیان می‌شود که دایمتیکون با اتصال به مواد غذایی در لوله گوارش به دفع آن‌ها کمک می‌کند. بنابراین، با این مکانیسم برخی ادعا می‌کنند که مصرف دایمتیکون از جذب غذاهای دریافتی پیشگیری نموده و باعث کاهش وزن می‌گردد. اما در واقع، این ادعا به هیچ عنوان قطعی نیست و همواره ایمن‌ترین و مؤثرترین راه‌کار کاهش وزن و لاغری و رسیدن به تناسب اندام، پیروی از یک برنامه غذایی معقول و منطقی تحت نظر متخصص تغذیه و نیز انجام فعالیت بدنی و ورزش به طور منظم می‌باشد.

برخی عوارض دایمتیکون:

  • سردرد
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اسهال و اختلال در دستگاه گوارش
  • راش پوستی
  • مشکل در تنفس
  • احساس گرفتگی در قفسه سینه
  • ناراحتی‌های شنوایی و بینایی
  • تغییر رنگ بعضی نقاط بدن

بنابراین، مصرف خودسرانه این دارو، به ویژه با هدف کاهش وزن و لاغری، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

قرص متفورمین و لاغری شکم

متفورمین یکی از رایج‌ترین قرص‌هایی است که برای کاهش قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ تجویز می‌شود. در تحقیقات گسترده‌ای که بر روی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ انجام شد؛ محققان دریافتند افرادی که با مصرف متفورمین در مرحله پیش دیابت کاهش وزن پیدا کرده بودند، توانستند برای مدتی طولانی وزن جدید خود را حفظ کنند. بر اساس تحقیقات، متفورمین می‌تواند باعث کاهش وزن شود اما این کاهش وزن سریع نیست و به صورت تدریجی و طی یک یا دو سال انجام می‌گیرد. مقدار کاهش وزن با متفورمین هم در افراد مختلف متفاوت است. به علاوه، باید حتما در کنار متفورمین، ورزش منظم و رژیم غذایی مناسب هم داشته باشید.

البته اگر هدف شما از استفاده متفورمین فقط لاغری است، ناگفته نماند این قرص هم مانند تمام داروهای دیگر عوارض جانبی دارد و مصرف بی‌رویه آن می‌تواند موجب بروز مشکلات گوارشی نظیر تهوع، استفراغ و اسهال شود.

قرص متفورمین و لاغری شکم یکی از موضوعات پربحث است. اما به این نکته توجه کنید که راه‌های زیاد و طبیعی برای کاهش وزن وجود دارد که می‌توانید از طریق آن‌ها به وزن ایده‌آل خود برسید. به علاوه، استفاده از این قرص به عنوان یک راه‌کار کاهش چربی و وزن بدن، هنوز به طور قطعی تأیید نشده است.

با این حال دقیقا مشخص نیست که چرا متفورمین باعث کاهش وزن می‌شود. یک تئوری این است که شاید متفورمین با پایین آوردن اشتها باعث می‌شود کم‌تر غذا بخورید. حتی ممکن است چگونگی ذخیره سازی و استفاده از چربی های بدن را نیز تغییر دهد.

در مجموع عوارض این قرص: اسهال، حالت تهوع، استفراغ، درد شکم و گاز معده هست. اگه بیماری کلیوی یا سابقه بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی و… دارید قبل از مصرف متفورمین حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

برای مطالعه کامل تر در مورد قرص متفورمین و لاغری را ببینید.

قرص فلوکستین برای لاغری

فلوکستین داروی مورد استفاده برای درمان افسردگی است، که عارضه جانبی آن، کاهش اشتها است. یکی از پیشنهاداتی که ممکن است به افرادی که به دنبال لاغری هستند، داده شود، مصرف قرص فلوکستین برای لاغری است، در صورتی که همان طور که توضیح داده شد این قرص صرفا برای مشکلات روانی تجویز می‌شود و اصلا داروی لاغری نیست. متاسفانه برخی از افراد بر اساس شنیده‌های خود و به صورت خودسرانه اقدام به مصرف این قرص برای کاهش وزن می‌نمایند. اما اگر بدون تجویز پزشک از این دارو استفاده کنید ممکن است دچار عوارض جانبی شوید که مشکلات متعدد و جبران‌ناپذیری را برای شما به دنبال دارد.

کاهش وزن بر اثر مصرف فلوکستین صد درصد نیست. علاوه بر آن در همان افرادی هم که بر اثر مصرف فلوکستین وزن کم کرده‌اند، این کاهش وزن محدود بوده و به این صورت نیست که چند ماه فلوکستین مصرف کنند و هر ماه مقداری وزن کم کنند. بعد از چند ماه کاهش وزن متوقف می‌شود، زیرا بدن به دارو عادت می‌کند.

در واقع این دارو هیج نوع اثر کاهش وزنی ندارد. بلکه تنها در بیماران افسرده گاهی باعث کاهش اشتها می‌شود. این کاهش وزن به عنوان یک عارضه در نظر گرفته می‌شود و در تمام مصرف کنندگان هم مشاهده نمی‌شود بلکه در تعداد کمی از مصرف کنندگان اتفاق می‌افتد. در برخی از افراد افسرده مصرف فلوکسیتین حتی باعث افزایش اشتها و پرخوری نیز می‌شود. ضمن این که افرادی که از این دارو به عنوان راهکاری برای درمان افسردگی استفاده می‌کنند نیز اذعان داشته‌اند که این کاهش وزن چندان زیاد نبوده و پس از طی دوره عادت پذیری بدن به مصرف دارو، قطع شده است. به علاوه، اگر شخصی افسرده نباشد و فلوکستین را فقط به عنوان داروی کاهنده وزن مصرف کند، اتفاقا ممکن است عوارض جانبی زیاد و ناراحت کننده‌ای به همراه داشته باشد؛ چرا که این دارو اصولا به عنوان داروی کاهش وزن درنظر گرفته نمی‌شود. بنابراین، به هیچ وجه مصرف خودسرانه قرص فلوکستین برای لاغری و کاهش وزن توصیه نمی‌شود.

زیبایی و تناسب اندام اگرچه تأثیر مطلوبی در بالا رفتن اعتماد به نفس هر فرد می‌شود، اما از روش‌های سالمی مانند ورزش و تغذیه سالم می‌توان به این هدف رسید، اما این روش‌ها نیازمند صرف زمان است و برخی از افراد می‌خواهند به هر طریقی که شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن لاغر شوند. اما اگر رسیدن به این هدف با مصرف قرص‌های اعصاب مانند مصرف قرص فلوکستین برای لاغری و به دنبال آن دچار شدن به عوارضی باشد که ممکن است سلامت روحی و جسمی شما را دچار مشکل جدی جبران‌ناپذیر نماید، بهتر است مجددا در تصمیم خود بازبینی کنید.

قرص دوفاستون و لاغری

دوفاستون (Duphaston) یک داروی پروژسترونی است که ترکیب قرص جلوگیری را ندارد و در شرایطی که این دارو را مصرف می کنید، امکان بارداری برای تان وجود دارد. همچنین، جهت جلوگیری از سقط و افزایش ضخامت رحم و خونریزی تجویز شده و در صورت باردار بودن برای شما مشکل ایجاد نخواهد کرد.

قرص دوفاستون را با یک لیوان آب با یا بدون غذا یک یا دو بار در روز بخورید. مقدار دوز قرص و فاصله زمانی آن به روش درمانی شما بستگی دارد و توسط پزشک مشخص می‌گردد. شما باید تا زمانی که پزشک تجویز می‌کند، قرص را مصرف نمایید.

بیان شده استفاده بلندمدت از این دارو، در برخی افراد ممکن است باعث تجمع مایع در بخش‌هایی از بدن و در نتیجه افزایش وزن گردد که پس از قطع مصرف آن برگشت پذیر می‌باشد. اما به طور کلی، مصرف این قرص باعث افزایش چربی و چاقی بدن نمی‌شود.

قرص آمینواسید برای لاغری

یکی از رایج‌ترین مکمل‌های بدن‌سازی مکمل‌های آمینواسید محسوب می‌شود. زیرا آمینواسیدها برای فرآیندهای حیاتی مانند ساختن پروتئین‌ها و هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی موردنیاز هستند. اما یکی از دلایل مهم محبوبیت آن‌ها نقش مهم آمینو اسید برای لاغری است. آمینواسیدهای BCAA یکی از رایج‌ترین آمینواسیدهای مصرفی توسط ورزشکاران محسوب می‌شود.

در هنگام انتخاب مکمل‌های آمینواسیدی، باید به دنبال فرآورده‌هایی بود که حاوی اسیدهای آمینه بلوری از نوع L هستند. این فراورده‌ها با بیوشیمی انسانی سازگارترند. مکمل آمینواسید به‌صورت پودر و قرص وجود دارد.

ادعا شده قرص‌های آمینواسیدی در کاهش چربی بدن ورزشکاران، افزایش رشد عضلات، کاهش آسیب عضلات، افزایش استقامت بدن، و کاهش خستگی ذهنی و خواب‌آلودگی ورزشکار نقش دارند. همچنین، افزایش بازتوانی عضلات پس از تمرین و نیز افزایش سطح تستوسترون و هورمون رشد نیز از سایر مزایای مصرف آمینواسید در ورزشکاران بیان شده است.

دلایلی که در توجیه این ادعاها بیان شده به این صورت است که اولا این آمینواسیدها سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهند. همچنین آمینواسیدها با افزایش متابولیزه کردن چربی منجر به کاهش وزن بیشتر خواهند شد. نظریه آمینو اسید برای لاغری از جهت دیگری نیز توجیه شده است. توانایی بالقوه مکمل‌های اسیدآمینه در افزایش چربی سوزی ممکن است مربوط به رشد ماهیچه باشد. هرچه توده عضلانی بیشتری داشته باشید، در از دست دادن چربی و سوزاندن کالری پتانسیل بیشتری خواهید داشت. زیرا بافت ماهیچه از انرژی بیشتری نسبت به بافت چربی استفاده می‌کند، به همین دلیل که عضلات را تقویت می‌کنید، متابولیسم بدن شما سریع‌تر شده و کالری بیشتری می‌سوزانید.

زمان مصرف مکمل آمینواسید کاملا به اهداف هر فرد بستگی دارد. اما عموما این مکمل حداقل ۳۰ دقیقه قبل از تمرین مصرف می‌شود. اما در مورد میزان مصرف آمینو اسید برای لاغری فرد ورزشکار باید با متخصص تغذیه مشورت شود.

عوارض مصرف قرص آمینواسید:

اگر آمینو اسید برای لاغری مصرف می‌کنید باید بدانید که مصرف طولانی‌مدت و یا دوز بیش‌ازحد نیاز بدنتان آسیب‌های جبران‌ناپذیری به کلیه‌ها و کبدتان وارد خواهد نمود. همان طور که بیان شد آمینواسیدها در افزایش سنتز پروتئین‌ها مؤثرند. از طرفی باید بدانید که پروتئین حجم کارکرد کلیه‌های‌ شما را افزایش می‌دهد. همچنین با سوخت‌وساز پروتئین، سمومی در بدن تولید می‌شود که باید توسط کلیه‌ها از بدن دفع شوند، بنابراین، این مسئله می‌تواند بر عملکرد کلیه شما اثر منفی بگذارد.

موارد منع مصرف قرص آمینواسید:

در صورت مبتلا بودن به بیماری کیلوی و یا کبدی از مصرف این مکمل بپرهیزید. همچنین، برای سنین زیر ۱۸ سال نیز استفاده از مکمل و قرص آمینواسید توصیه نمی‌شود.

قرص چربی‌سوز ونوستات

ونوستات یکی از قرص‌های لاغری است که با کاهش جذب چربی‌های مواد غذایی مقدار کالری دریافتی فرد را کاهش داده و سبب کاهش وزن می‌شود. این قرص تحت عنوان تحت عنوان ارلیستات نیز به فروش می‌رسد.

اگرچه قرص‌های لاغری به کاهش وزن کمک می‌کنند، اما عوارض جانبی هم دارند که باید از آن‌ها اطلاع داشته باشیم. باتوجه به این که قرص ونوستات مانع از جذب چربی می‌شود، چربی‌های هضم نشده در در روده باقی می‌ماند و سبب دل درد، اسهال و نفخ می‌شود. برخی افراد هم ممکن است بی اختیاری مدفوع، شل شدن مدفوع و چرب بودن مدفوع را تجربه کنند. مصرف طولانی مدت قرص ونوستات مانع جذب ویتامین‌های محلول در چربی از قبیل ویتامین A، D، E  و K می‌شود. به همین دلیل مصرف مولتی ویتامین به همراه این دارو توصیه می‌گردد. علاوه بر این‌ها، قرص ونوستات سبب عدم جذب برخی از داروها نیز می‌شود و مشکلات دیگری از قبیل مسمومیت کلیه و … به وجود می آورد. افرادی که داروی دیگری مصرف می‌کنند و یا دچار بیماری هستند باید قبل از مصرف ونوستات حتما با پزشک مشورت نمایند.

در نهایت این که، ونوستات از اندک قرص‌های کاهش وزن است که توانسته روی بعضی افراد جواب بدهد، ولی نتایج مصرف آن قدر که مردم دوست دارند تأثیر گذار و چشم‌گیر نیست. در بهترین حالت شاید مقداری وزن بیشتری کم کنید البته اگر مصرف قرص ونوستات با رژیم غذایی و برنامه ورزشی همراه باشد. علاوه بر این ها تأثیرات مثبت کاهش وزن باید با عوارض جانبی آزار دهنده این دارو برای گوارش مقایسه شود و دید که آیا واقعا ارزشش را دارد یا خیر. توجه داشته باشید که همراه با این قرص باید غذاهای کم چرب با کالری محدود مصرف کنید که این برای بسیاری از مردم زیاد خوشایند نیست. اگر واقعا می خواهید وزن کم کنید و وزن کم شده را ثابت نگه دارید، سعی کنید تحت نظر متخصص تغذیه، پروتئین بیشتری میل کنید و مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید این کار تأثیری به مراتب بهتر از مصرف قرص‌های لاغری از جمله ونوستات دارد.

برای مطالعه ی مطالب کامل تر می توانید مقاله ی قرص ونوستات و لاغری را ببینید.

عوارض قرص لاغری بلوبری

قرص لاغری بلوبری (کپسول لاغری بلوبری) ادعا می‌شود که گیاهی بوده و از میوه بلوبری یا زغال اخته ساخته شده است و می‌تواند با افزایش سوخت و ساز بدن به کاهش وزن و لاغری کمک می کند.

از عوارض این قرص، می‌توان به سرگیجه، تهوع، و افت فشار خون اشاره نمود.

موارد منع مصرف قرص لاغری بلوبری:

  • افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۵۰ سال
  • مبتلا بوده به مشکلات کبدی و کلیوی
  • مبتلا بودن به مشکلات قلبی
  • فشار خون بالا و پایین
  • زنان شیرده و باردار
  • دیابت

با توجه به عوارض ناشی از مصرف این قرص، و نیز مواد متعدد منع مصرف آن توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه آن پرهیز نموده و قبل از مصرف، حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

قرص لاغری صورت

به طور کلی باید گفت این طور نیست که چربی جمع شده در صورت به طور مستقل از چربی کل بدن شما عمل کند. یعنی راهی وجود ندارد که فقط صورتتان لاغر شود بدون آن که تغییری در وزن مشاهده نمایید. اگر بدن شما چربی از دست بدهد، این چربی از همه‌جا کم می‌شود و نه از یک قسمت به‌خصوص بدن. بنابراین، هیچ قرص خاصی نمی‌تواند ادعای لاغر کردن یک قسمت خاص از بدن، مثلا صورت، را داشته باشد. پس بهترین روش لاغری صورت این است که وزن خود را پایین بیاورید، به دنبال آن صورت شما هم لاغر خواهد شد.

اما روش‌هایی نیز وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا همزمان با کاهش وزن، شاهد تغییری محسوس در صورت خود نیز باشید.

  • به اندازه کافی آب بنوشید: نوشیدن آب یک استراتژی مهم و کلیدی در کاهش وزن است. کسانی که به اندازه کافی آب می‌نوشند در آب کردن چربی صورت و تغییر وضعیت ظاهری خود موفق‌تر هستند. نوشیدن آب کافی همچنین باعث می‌شود پوستی بهتر و درخشان‌تر داشته باشید.
  • ورزش کنید: اگر می‌خواهید وزن کم کنید، تمرین هوازی بسیار مفید است. می‌توانید بدوید، دوچرخه سواری کنید، به استخر بروید یا تمرینات دیگری انجام دهید که به چربی‌سوزی شما کمک کند. وقتی وزنتان پایین می‌آید، لاغری صورت هم به طور طبیعی اتفاق می‌افتد.
  • سیگار و دخانیات را کنار بگذارید: عامل دیگری که می‌تواند به زیبایی صورت شما آسیب بزند، مصرف دخانیات است. سیگار، قلیان، پیپ و انواع دیگر دخانیات باعث می‌شود که اکسیژن رسانی به سلول‌ها با مشکل مواجه شود و شما پوستی تیره و کدر پیدا کنید. اگر به دنبال این هستید که چربی صورت خود را آب کنید و پوستی شفاف و شاداب داشته باشید، باید سیگار را کنار بگذارید.
  • به اندازه کافی بخوابید: کم خوابی، نداشتن برنامه منظم برای خواب و نیز بی‌کیفیت بودن خواب از جمله عواملی است که می‌تواند به تجمع چربی، تحریک اشتها و پف کردن صورت منجر شود.
  • رژیم غذایی سالم و صحیح داشته باشید: می‌دانیم که شکر، چربی ترانس و خوراکی‌های پرکالری باعث می‌شوند که وزن شما بالا برود. اما غذاهایی هستند که در برخی افراد باعث تورم صورت می‌شوند. می‌توانید از متخصص تغذیه در مورد مصرف خوراکی‌های سالم و نیز داشتن برنامه غذایی سالم، متعادل، و متنوع، راهنمایی لازم را بگیرید.

قرص لاغری گیاهی بدون عوارض

در مورد قرص‌های گیاهی کاهنده وزن و لاغر کننده همواره باید به این نکته توجه داشت که معمولا شرکت‌های تولید کننده این قرص‌ها ترکیبات قابل اطمینانی در این مکمل‌ها وارد نمی‌کنند و حتی اگر مکمل به صورت اورجینال یا اصل باشید یعنی اگر دقیقا ترکیبات ذکر شده روی بسته، داخل قرص به کار رفته باشد، باز هم می‌توان با قاطعیت گفت این‌ها ترکیباتی نیستند که به طور صد در صد آثاری بر روی کاهش وزن داشته باشند. در ضمن این قرص‌ها همواره دارای عوارض جانبی هم هستند.

اما نکته ثابت شده‌ای که وجود دارد این است که حتی اگر این قرص‌ها در روند لاغری مؤثر باشند، تنها در کنار رژیم غذایی لاغری مناسب و فعالیت فیزیکی کافی، تأثیر آن‌ها بروز پیدا می‌کند. در واقع این قرص‌ها و تمام قرص‌های لاغری دیگر، به تنهایی شما را به هدف نمی‌رسانند.

در ضمن به هیچ عنوان بدون مشورت متخصص تغذیه از هیچ مکمل و قرصی، هرچند گیاهی، استفاده نکنید.

بهترین قرص چربی‌سوز شکم و پهلو

نکته مهم این است که هیچ راهی وجود ندارد که فقط یک قسمت خاص از بدن شخص چاق، لاغر شود بدون آن که تغییری در وزن مشاهده نمایید. اگر بدن شما چربی از دست بدهد، این چربی از همه‌جا کم می‌شود و نه از یک قسمت به‌خصوص بدن. بنابراین، هیچ قرص خاصی نمی‌تواند ادعای لاغر کردن یک قسمت خاص از بدن، مثلا شکم و پهلو، را داشته باشد. پس بهترین روش لاغری شکم و پهلو این است که وزن خود را پایین بیاورید. چربی موجود در بدن که در تمامی نقاط بدن ذخیره‌شده است، باید با ترکیبی از رژیم غذایی مناسب و ورزش، و سبک زندگی سالم سوزانده شود. بنابراین، جهت کاهش وزن مؤثر باید به این نکات توجه نمایید:

  • خود را به مدت طولانی و بیش از حد گرسنه نگه ندارید: مصرف بسیار کم‌غذا به بدن می‌گوید که باید به حالت نگهداری چربی برود، بنابراین حتما صبحانه بخورید، میان وعده‌های سالم و غذای تازه نیز مصرف کنید. در رژیم غذایی خود از مواد غذایی تازه، پروتئین کم‌چرب و غلات کامل استفاده نمایید.
  • مواد غذایی مناسب را انتخاب و مصرف کنید. میوه و سبزی را جایگزین پاستا، نان سفید، گوشت چرب و شکر کنید. با استفاده از مواد غذایی گفته‌شده بشقاب شما پرتر از قبل می‌شود.
  • منابع پروتئینی کافی و سالم دریافت نمایید. ایده‌آل است که پروتئین مصرفی شما کم‌چرب باشد، مثلاً سفیده تخم‌مرغ، ماهی، مرغ یا تکه‌ای گوشت قرمز کم‌چرب می‌تواند گزینه‌های خوبی باشند. پروتئین نیاز به انرژی زیادی برای هضم شدن دارد که از میزان انرژی که به بدن می‌دهد بیشتر است، همچنین می‌تواند باعث عضله سازی نیز بشود. ساخت عضله باعث کمک به شما جهت سوزاندن چربی می‌شود. ماهیچه باعث افزایش متابولیسم بدن، سوزاندن چربی و قوی‌تر شدن بدن می‌شود.
  • لبنیات کم‌چرب را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. ماست کم چرب که سرشار از پروتئین است، شیر کم‌چرب و حتی پنیر کم‌چرب می‌تواند باعث احساس سیری در شما گردد.
  • ورزش‌هایی با شدت متناسب انجام دهید. درزمانی که می‌خواهید چربی بسوزانید تمامی ورزش‌ها یکسان نیستند. در مورد انتخاب نوع ورزش در زمان کاهش وزن و چربی‌سوزی با متخصص مربوطه مشورت نمایید.
  • خواب مناسب داشته و استرس خود را کاهش دهید. درست است که مهم‌ترین قسمت سوزاندن چربی شکمی رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن است، اما خواب و استرس نیز نقش حیاطی در سوزاندن چربی شکمی ایفا می‌کنند. کم‌خوابی و داشتن استرس زیاد، به بدن می‌گوید که هورمون کورتیزول ترشح کند و این هورمون چربی را در قسمت میانی بدن ذخیره می‌کند.

قرص لاغری در دوران شیردهی

استفاده از قرص لاغری در دوران شیردهی به هیچ وجه مورد تأیید هیچ متخصصی نیست. درحقیقت این قرص‌ها در افرادی که به نوزاد خود شیر نمی‌دهند، نیز عوارض بسیار بدی در دراز مدت ایجاد می‌کند. هنوز تحقیقات کافی درمورد ترشح شدن و یا نشدن محصولات حاصل از متابولیسم این قرص‌ها به درون شیر مادر انجام نشده است. به همین دلیل هرگز مجذوب تبلیغات موجود در زمینه قرص‌های لاغری در دوران شیردهی، نشوید و بدون مشورت با متخصص هیچ دارویی مصرف نکنید. استفاده از این قرص‌ها علاوه بر عوارضی که برای مادر به همراه دارد، عوارض گوناگون بسیار نامطلوب و جبران‌ناپذیر برای نوزاد نیز به دنبال دارد.

گرفتن رژیم لاغری در دوران شیردهی درصورتی مورد تأیید است که این رژیم توسط متخصص تغذیه و با درنظر گرفتن شرایط شیردهی و میزان فعالیت شما تنظیم شده باشد. رژیم لاغری در دوران شیردهی چنانچه درست و اصولی نباشد شاید در کم کردن اضافه وزن مؤثر واقع شود اما بدون شک می‌تواند سبب کاهش کیفیت و کیمیت شیرتان شود.

بنابراین، پس از تعیین کل کالری مورد نیاز روزانه خود توسط متخصص تغذیه، اطمینان حاصل کنید که بیشتر کالری‌های مصرفی شما از غذاهای غنی از مواد مغذی شامل میوه‌ها و سبزی‌ها، غلات کامل، شیر و لبینات، و منابع پروتئینی بدون چرب یا کم چرب، تأمین می‌گردد. همچنین ممکن است نیاز به دریافت مولتی ویتامین داشته باشید، یا این که می‌توانید مولتی ویتامین دوران بارداری خود را در حین شیردهی ادامه دهید یا خیر، حتما از پزشک خود بپرسید که کدام یک از این مکمل‌ها را توصیه می‌نماید.

در مورد دوران شیردهی نکات مختلقی وجود دارد در زیر مقاله ی رژیم غذایی در دوران شیر دهی آورده شده است:

 

 

مطالب بیان شده در مورد این داروها توسط تیم علمی گردآوری شده و صرفا جهت آشنایی شما با موضوع می باشد

 

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x