تأثیر برخی مکمل‌های غذایی و گیاهی بر درمان استئوآرتریت

آرتریت‌ها یکی از دلایل عمده ناتوانی و کاهش کیفیت زندگی افراد به ویژه در سنین سالمندی هستند. استئوآرتریت شایع ترین نوع آرتریت است که دست، زانو، مفصل سر ران، ستون فقرات و پا را درگیر می کند و باعث درد و تغییر شکل در مفاصل و در نهایت ناتوانی مزمن  می شود. موارد شیوع بیماری با سن افزایش پیدا می کند. مشخصه اصلی پاتولوژی این بیماری، صدمه به غضروف مفصلی، افزایش فعالیت استخوان زیر غضروف و تشکیل استئوفیتهای کنار مفصل است. در موارد پیشرفته، ضخیم شدن کپسول مفصل وجود دارد.

معمولا از مسکن هایی نظیر استامینوفن، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، ژل ها یا کرم های حاوی مسکن در درمان استئو آرتریت استفاده می شود. مصرف برخی از داروهای مسکن ممکن است اثرات منفی داشته باشد . مطالعات نشان داده اند اکثر این بیماران در کنار مصرف داروها از مکمل های غذایی نیز برای درمان استئوآرتریت استفاده می نمایند. در ادامه به بررسی اثرات مکمل‌های مورد استفاده و رایج در این بیماران پرداخته می‌شود.

استئوآرتریت

اثراسید های چرب امگا -۳ دردرمان استئوآرتریت

به نظر می رسد اسید های چرب امگا-۳ با کاهش شاخص های التهابی در بیماران مبتلا به استئوآرتریت در کنترل درد این بیماران مؤثر باشد. مطالعات انجام شده در این زمینه بیان می‌نمایند دریافت اسیدهای چرب امگا-۳ نیاز بیماران به دریافت مسکن‌ها جهت کاهش درد را، کم‌تر می نماید.

اثر ویتامین D دردرمان استئوآرتریت

دریافت مکمل ویتامینD نیز به دلیل دارا بودن اثرات ضد التهابی در کاهش درد بیماران مبتلا به استئوآرتریت مؤثر می‌باشد.

اثر کورکومین در درمان استئوآرتریت

زردچوبه شامل سه ترکیب فعال (کورکومین، دموتوکسی کورکومین و بیس دوموتوکسی کورکومین) است که از این میان کورکومین باعث مهار التهاب، رشد سلولی و القاء آپوپتوز می شود. اثرات ضد التهابی کورکومین وابسته به مهار آنزیم سیکلواکسیژناز، فاکتور نکروز توموری آلفا و سایر عوامل التهابی می باشد. مطالعات  زیادی نیز اثر مثبت کورکومین در کاهش درد و التهاب در بیماری استئوآرتریت را تایید می نمایند.

x (x)
 

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x