عوامل مؤثر در کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان

شایع ترین سرطان در میان زنان ایرانی، سرطان پستان می باشد. با افزایش سن خطر ابتلا به این سرطان افزایش پیدا می کند. ابتلا به این سرطان تحت تأثیر وراثت و سبک زندگی می‌باشد. اکثر موارد ابتلا در نتیجه عدم رعایت سبک زندگی سالم است.

در ادامه فهرستی از موارد سبک زندگی موثر بر ابتلا به این سرطان بیان شده است.

حفظ وزن سالم

زنانی که به چاقی شکمی مبتلا هستند، نسبت به زنانی که تجمع چربی در ناحیه باسن آن ها بالاتر است، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دارند. در واقع ارتباط چاقی و سرطان پستان این گونه است که در بدن افراد چاق، بافت چربی سفید عوامل التهابی تولید نموده و این عوامل سیگنالینگ هورمون استروژن در پستان را تغییر داده و باعث افزایش تولید استروژن می شود. از طرف دیگر بالا رفتن سطح استروژن خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد. کاهش وزن در هر زمانی حتی به میزان چند کیلوگرم می تواند در کاهش خطر ابتلا به این سرطان مؤثر باشد.

ورزش منظم

فعالیت بدنی منظم و متداوم نقش بسیار مهمی در کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان دارد.

ویتامین D

مطالعات نشان می‌دهند افرادی که سطح سرمی ویتامین D آن ها حدود۵۰ نانوگرم در لیتر است، خطر ابتلا به سرطان پستان در آن ها تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد.

کاهش مصرف چربی ها

مطالعات نشان می دهند در جمعیت‌هایی که میزان مصرف چربی به ویژه چربی های اشباع در آن ها کم تر است، شیوع سرطان پستان پایین تر می باشد . البته در برخی مطالعات نیز این ارتباط نشان داده نشده است که این می تواند به دلیل رعایت سایر مواردی باشد که می توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را تعدیل نمایند، مانند سطح فعالیت بدنی و عوامل ژنتیکی. غذاهایی مانند انواع گوشت قرمز و لبنیات پرچرب حاوی چربی اشباع  بالاتری هستند.

کاهش مصرف شکر و شیرینی‌ها

دریافت بیشتر شکر و انواع شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های قندی می‌تواند منجر به افزایش وزن  و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان شود.

x (x)
 

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x