آیا کمبود ویتامین در افزایش وزن موثر است؟

معمولا کمبود ویتامین ها و مواد معدنی با  بروز مشکلات بالینی و بیماری هایی نظیرخستگی، ضعف، بی حالی، تغییرات خلق و خو، افزایش چربی خون، افزایش فشار خون، افزایش قند خون، پوکی استخوان، سکته قلبی و آلزایمر در ارتباط است. یکی دیگر از پیامدهای کمبود ویتامین ها که اغلب نادیده گرفته می شود، افزایش وزن است. در واقع، علاوه بر عواملی نظیر کمبود خواب، استرس و مشکلات هورمونی، کمبود برخی از ویتامین ها نیز در افزایش وزن موثر است. برخی از ویتامین ها و مواد معدنی علاوه بر نقش های مهم فیزیولوژیکی از افزایش وزن هم جلوگیری می نمایند.

همچنین احتمال کمبود ریزمغذی ها در افراد چاق ۱۲- ۵ درصد بیشتر از افراد با وزن طبیعی است. معمولا کمبود ویتامین های A، D، C  و املاحی نظیر آهن و منیزیم  در این افراد شایع است. بررسی برنامه غذایی این افراد نشان می دهد که تمایل آنها برای دریافت مواد غذایی پرکالری ولی فقیر از مواد مغذی بسیار زیاد است. یک مطالعه نشان داد کمبود ویتامین C در افرادی که دور شکم بزرگتری دارند بیشتر از سایر افراد با وزن طبیعی است. سطوح پایین برخی مواد مغذی مانند ویتامین D و آهن ارتباط مستقیمی با افزایش اشتها و میل به مصرف مواد غذایی پرکالری دارد. به عنوان مثال ویتامین D باعث افزایش سطح سروتونین می شود سروتونین علاوه بر نقشی که در بهبود خلق و خو و تنظیم خواب دارد با کاهش اشتها و افزایش مدت زمان سیری در کاهش کالری دریافتی و کاهش وزن موثر است.

 یکی از عوارض کمبود ویتامین ها و مواد معدنی خستگی و بی حالی است که باعث کم تحرکی می شود. در شرایط احساس خستگی تمایلی به انجام ورزش نمی‌باشد که این موضوع در افزایش وزن شما بی‌تأثیر نیست. دریافت ناکافی برخی از ویتامین ها ارتباط مستقیمی با کاهش سوخت و ساز بدن و افزایش تدریجی وزن دارد. به عنوان مثال افزایش سطح ویتامینD باعث افزایش سطح تستوسترون شده و افزایش سطح تستوتسرون با افزایش متابولیسم و مهار تشکیل سلول‌های چربی به کاهش وزن و نیز حفظ وزن کاهش یافته کمک می‌کند

 

x (x)
 

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x