فواید مصرف کورکومین در افراد چاق

اگر فردی به دیابت یا پرفشاری خون مبتلا باشد، از دید جامعه، بیمار تلقی می شود و باید عادات غذایی اشتباه خود را تصحیح کند. حال اگر این فرد صرفا چاق باشد، او را سالم می پندارند در حالی که چاقی یک بیماری مزمن است که باعث ایجاد التهاب مزمن می شود. التهاب مزمن عامل ایجاد بسیاری از بیماری های رایج (وقایع قلبی‌عروقی، دیابت،کبد چرب و …) است. شیوع اضافه وزن و چاقی با سرعت بالا در ایران و جهان در حال افزایش است، و به دلیل عوارض جدی ناشی از آن استفاده از ترکیبات و روش‌های درمانی مؤثر در کنترل و درمان چاقی، ضروری می‌باشد.

به این منظور، در این مقاله عصاره‌ای به نام کورکومین معرفی می‌شود که از آسیب های ناشی از چاقی و اضافه وزن کاسته و مصرف آن برای افراد چاق به ویژه افراد چاقی که در شهرهای صنعتی و مکان‌های پر استرس زندگی می کنند، یک ضرورت است. کورکومین یکی از ترکیبات زردچوبه است که به زرد چوبه رنگ زرد- نارنجی می دهد. در واقع بیشتر فوایدی که در خصوص زردچوبه گفته می شود از این ترکیب ناشی می‌شود. امروزه کورکومین به عنوان یک ضدالتهاب، ضد تومور و آنتی اکسیدان بسیار قوی شناخته می شود و به همین دلیل موضوع بسیاری از مطالعات پزشکی است.

فواید مصرف کورکومین در افراد چاق

• افزایش سرعت روند کاهش وزن

مطالعات نشان داده اند کورکومین به افرادی که در رژیم کاهش وزن هستند کمک می کند و سرعت کاهش وزن آن ها را افزایش می دهد. همچنین کاهش بیشتر در اندازه دور کمر، دور باسن و نمایه توده بدنی در افراد دریافت کننده کورکومین گزارش شده است.

• مؤثر در تبدیل چربی های بد به خوب در بدن

همه چربی های بدن بد نیستند. برخی از این چربی ها که ما از آن ها به عنوان چربی خوب یاد می کنیم، به افزایش متابولیسم و کاهش وزن کمک می کنند. این چربی ها را چربی قهوه ای می نامند (چربی قهوه ای در مقابل چربی سفید است). کورکومین نقش کلیدی در تبدیل بافت چربی سفید به قهوه ای دارد. به عبارتی کورکومین به طور غیر مستقیم قادر به افزایش متابولیسم بدن می‌باشد.

• پیشگیری از تجمع بیشتر چربی

کورکومین سبب مهار ترکیباتی می شود که به تمایز و تقسیم سلول های چربی کمک می کنند. کورکومین اجازه نمی دهد که چرخه تقسیم سلولی کامل انجام شود و از این طریق مانع از تجمع چربی می شود.

• کاهش التهاب

کورکومین یکی از قوی ترین ضدالتهاب ها است. همان طور که بیان گردید،  بیشترین آسیب ناشی از اضافه وزن و چاقی به التهاب ناشی از آن مربوط می‌شود. کورکومین نه تنها قادر است تولید عوامل التهابی را مهار کند بلکه با تولید ترکیبات خاص سرعت شکسته شدن چربی ها را افزایش می دهد.

• کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

خطر ابتلا به دیابت نوع دو در افراد چاق بالا است. به ویژه اگر در خانواده ی خود، فرد مبتلا به دیابت نیز داشته باشند. زیرا بافت چربی در افراد چاق هورمون هایی را تولید می کند که این هورمون ها سبب افزایش مقاومت به انسولین در بدن می شود. مقاومت به انسولین، پیش‌زمینه ابتلا به دیابت نوع ۲ و افزایش قند خون است. کورکومین با کمک به کنترل قند خون و کاهش التهاب به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک می کند.

• بهبود وضعیت آنتی‌اکسیدانی

استرس اکسیداتیو در افراد چاق بالا است. استرس اکسیداتیو خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را افزایش می دهد. کورکومین نه تنها یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان‌ها است بلکه بیان ژن سایر آنتی اکسیدان ها در بدن را افزایش داده و با کاهش تجمع رادیکال های آزاد، خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر بیماری قلبی را می کاهد.

• کمک به کاهش چربی خون

مطالعات نشان می دهند مصرف کورکومین می تواند سطح کلسترول و چربی خون در افراد چاق را کاهش دهد.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x