مواد غذایی مؤثر در تشدید یا درمان جوش پوستی (آکنه)

آکنه یا جوش‌های پوستی نوعی ضایعات پوستی هستند که از رایج ترین نگرانی‌های افراد می‌باشند. عوامل متعددی نظیر تولید چربی، عوامل میکروبی، هورمون ها، انسداد منافذ پوستی، التهاب و مصرف برخی غذاها در بروز آکنه مؤثر هستند.

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که تغذیه افراد تا حدودی، و با درجات متفاوت، در بروز و تشدید آکنه مؤثر است. در این قسمت، به بررسی اثرات برخی مواد غذایی در بروز آکنه و پیشگیری از این ضایعه پوستی می پردازیم.

  • غلات تصفیه شده

افزایش ناگهانی قند خون ارتباط مستقیمی با بروز و تشدید آکنه در افراد مستعد دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف غلات تصفیه شده نظیر نان‌های سفید، ماکارونی، نودل، پاستا بدون سبوس، برنج سفید، کیک و شیرینی های تهیه شده با آرد سفید در افراد مستعد آکنه، بیشتر از سایرین است. غلات تصفیه شده قند خون و سطح انسولین را به سرعت افزایش می دهند. افزایش ناگهانی سطح انسولین خون با تحریک ترشح هورمون های آندروژن و فاکتور رشد شبه انسولین نوع ۱ در بروز آکنه مؤثر است. بنابراین توصیه می شود افراد مستعد برای پیشگیری از بروز آکنه از غلات کامل استفاده نمایند.  

  • غذاهای آماده (fast food)

یک مطالعه بزرگ در چین نشان داد بروز آکنه با زیاده روی در مصرف غذاهای آماده یا همان فست فودها ارتباط مستقیمی دارد و  حدود ۱۷ درصد احتمال بروز این ضایعه پوستی را افزایش می دهد. همچنین در مطالعه دیگری احتمال بروز آکنه با افزایش مصرف غذاهای آماده حدود ۲۴ درصد افزایش یافت. اعتقاد بر این است که غذاهای آماده با بر هم زدن تعادل هورمونی، در بروز و تشدید آکنه مؤثر هستند.

  • اسیدهای چرب امگا ۶

زیاده روی در مصرف مواد غذایی حاوی اسید چرب امگا ۶ مانند روغن سویا، روغن آفتابگردان و دریافت کم مواد غذایی نظیر امگا ۳ مانند ماهی های چرب، گردو و … با برهم زدن نسبت اسید های چرب امگا ۶ به امگا ۳ باعث ایجاد التهاب و در نتیجه بروز آکنه می گردد.

  • شکلات

از دهه ۱۹۲۰ شکلات به عنوان ماده غذایی تشدید کننده آکنه شناخته شده است. مکانیسم دقیق نقش این ماده غذایی در بروز آکنه به درستی مشخص نشده است ولی بیان شده مصرف شکلات با تحریک سیستم ایمنی و افزایش واکنش‌های التهابی در بروز آکنه موثر است.

  • چای سبز  

پلی فنول‌های موجود در چای سبز با کاهش التهاب در پیشگیری و درمان آکنه مؤثر می‌باشند.  

  • زردچوبه

کورکومین موجود در زردچوبه با تنظیم قند خون، بهبود حساسیت به انسولین، کاهش التهاب و مهار رشد عوامل میکروبی عامل آکنه، در درمان این ضایعه پوستی مؤثر است.  

  • ویتامین‌های A، D، E و روی

این ریزمغذی‌ها نیز نقش مؤثری در سلامت پوست و پیشگیری از بروز آکنه دارند

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x