زیاده‌روی در مصرف مواد قندی در بروز سردرد نقش دارد

سردرد، یکی از شایع‌ترین دردها است. انجمن علوم اعصاب آمریکا سردردها را به ۴ نوع اصلی تقسیم می کند. که این ۴ نوع عبارتند از: سردرد های عروقی، سردرد های تنشی، سردرد های کششی و سردرد های التهابی. درمان سردرد بستگی به عامل ایجاد کننده آن دارد، اما در اغلب موارد با مسکن سردرد رفع می‌شود. یکی از دلایلی که باعث بروز سردرد می‌شود، زیاده روی در مصرف مواد قندی است. زیاده روی در مصرف مواد قندی علاوه بر افزایش احتمال چاقی، بروز دیابت، آسیب کبدی، بیماری های قلبی و عروقی و پوسیدگی دندان ها در بروز سردرد نیز موثراست. افزایش ناگهانی قند خون، میزان ترشح هورمون‌هایی نظیر اپی نفرین و نوراپی نفرین را تغییر داده و با ایجاد اختلالاتی در خونرسانی به مغز در شروع سردرد نقش دارند. افراد مبتلا به دیابت و نیز افراد مبتلا به میگرن مستعد ابتلا به این سردردها هستند.

قند خون کنترل نشده و نوسان در میزان قند خون در افراد دیابتی با آسیب به رگهای خونی همراه است. اختلال در خون رسانی به مغز باعث بروز سردرد در این افراد می شود.

مطالعات نشان داده اند که زیاده روی در مصرف مواد قندی در افراد مبتلا به سردرد های میگرنی در بروز و تشدید سردرد در آن‌ها موثر است. در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۶ برروی تعدادی از افراد مبتلا به میگرن انجام شد، نشان داد دریافت زیاد شیرین کننده مصنوعی سوکرالوز، در تشدید سردرد های میگرنی نقش دارد.

چگونه از بروز سردردهای ناشی از مصرف زیاد مواد قندی پیشگیری می‌شود؟

  • دریافت پروتئین

دریافت مواد غذایی حاوی پروتئین با تنظیم قند خون، تا حدودی میل به دریافت مواد قندی را کاهش می دهند.

  • فعالیت بدنی منظم

یکی از فواید فعالیت بدنی منظم کنترل، قند خون است. برای کاهش میل به دریافت مواد قندی، فعالیت بدنی منظم توصیه می‌شود.

  • اطمینان از دریافت کافی مایعات

دریافت مایعات به میزان کافی از دهیدراتاسیون بدن و بنابراین، از بروز سردرد پیشگیری می‌نماید. این نکته مهم نیز باید مورد توجه قرار گیرد که  قطع ناگهانی مصرف مواد قندی نیز با بروز سردرد همراه است. بهتر است برای پیشگیری از سر درد، مصرف مواد قندی به تدریج کاهش یابد.

x (x)
 

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x