غذاها و مواد مغذی مؤثر در کاهش استرس

همه افراد در زندگی روزانه خود با استرس‌های مختلفی مواجه هستند. اضطراب و استرس شدید و مداوم، اثرات مخربی به بدن انسان وارد می‌نماید. فرضیه هایی مطرح است که استرس با اختلال در واکنش های متیلاسیون در بدن بر میزان جذب ریزمغذی ها اثر گذاشته و کاهش ریزمغذی ها سنتز و عملکرد انتقال دهنده های عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد و زمینه را برای ابتلا به اختلالات روحی و روانی تسریع می‌نماید. در ادامه به ارتباط برخی از ریزمغذی‌ها با استرس و اضطراب‌های مزمن می پردازیم.

ویتامین های گروه B

کمبود ویتامین های گروه B با طیف وسیعی از اختلالات روحی و روانی مانند افسردگی، دمانس، آلزایمر و استرس های روحی و روانی همراه است. مطالعات مختلف نشان داده‌اند ویتامین های گروه B در دوزهای بالا مانند داروهای ضد افسردگی عمل می‌نمایند.

برخی ویتامین‌های گروه B مانند فولات، ویتامین B12 و ویتامین B6 در ساخت DNA، حفظ پیوستگی DNA، ساخت پروتئین­ها، فسفولیپیدها و انتقال دهنده‌های عصبی و همچنین در متابولیسم هموسیستئین (محصول جانبی متابولیسم متیونین) نقش دارند. کمبود ویتامین های گروه B با افزایش سطح هموسیستئین خون، باعث کاهش اس آدنوزین متیونین (SAM ) شده که در متابولیسم نوروترانسمیترها مانند سروتونین اختلال ایجاد می نماید. کاهش این انتقال دهنده عصبی با اختلالاتی نظیر استرس، افسردگی، و وسواس بیش از حد همراه است.

ویتامین  b

ویتامین C

استرس های فیزیکی، استرس اکسیداتیو در سطح سلولی را افزایش داده و منجر به افزایش اکسیداسیون چربی ها، آسیب DNA سلول و کاهش فعالیت آنتی اکسیدان های داخل سلولی مانند ویتامین C می شود. در مطالعات مختلف اثر مثبت مصرف ویتامین C به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی آن در مواجه با استرس های جسمی و روحی نشان داده شده است.

منیزیم

منیزیم از لحاظ فراوانی، دومین کاتیون داخل سلولی به شمار می رود، و در بسیاری از فرآیندهای هوازی و غیر هوازی سلولی نقش دارد. در سطح بیوشیمیایی، فعالیت بسیاری از آنزیم های سیستم عصبی به این ماده معدنی وابسته است. مطالعات نشان می دهند کاهش منیزیم پلاسما باعث افزایش اضطراب و استرس می شود. کاهش نسبت منیزیم به کلسیم ترشح کاتکولامین ها را در پاسخ به استرس افزایش داده باعث ایجاد تغییراتی در پاسخ بدن به استرس خواهد شد. همچنین منیزیم کوفاکتور آنزیم ترپتوفان هیدروکسیلاز است که در اتصال سروتونین به گیرنده خود نقش دارد.

کولین

کولین یک ماده مغذی محلول در آب است که به طور طبیعی در جگر، زرده تخم مرغ، بادام زمینی و سویا وجود دارد. این ماده مغذی در ساخت غشای سلولی، انتقال چربی ها، متیلاسیون و نیز ساخت انتقال دهنده‌های عصبی مؤثر است. بیان شده کاهش سطح کولین پلاسما با افزایش استرس و اضطراب همراه است.

اینوزیتول

اینوزیتول نوعی ترکیب مغذی است که در حبوبات، آجیل، دل و جگر گاو یافت می شود. اینوزیتول به دلیل اثرات فیزیولوژیکی خود نقش موثری در کاهش اختلالات روحی و روانی مانند افسردگی، اختلال اضطراب، و وسواس دارد. به نظر می رسد متابولیت های اینوزیتول در فعال سازی سروتونین در سلولهای عصبی موثر باشند.

x (x)
 

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x