آیا نوشیدن قهوه قبل از ورزش کار درستی است؟

بسیاری از افراد، صبح خود را با یک فنجان قهوه شروع می‌کنند. به طوری که این کار عادت روزانه هر روزشان شده است. برخلاف هشدارهایی که از دور و اطراف حاکی از مضرات نوشیدن قهوه شنیده می‌شود، باید بگوییم که نوشیدن قهوه در زمان و شیوه مناسب، می‌تواند ابزاری مناسب برای بهبود سلامت و تناسب اندام باشد. اما با این حال همیشه نقاط ضعف و قوت وجود داشته و افراط و تفریط مضرات جدی به دنبال دارد.

در این مقاله می‌خواهیم درباره نوشیدن قهوه قبل از تمرین صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا پاسخ پرسش‌های احتمالی خود در این مورد را بیابید.

اثرات مفید خوردن قهوه قبل از ورزش

مزایای قهوه

کافئین یک ماده انرژی زا است که بیشتر افراد به منظور جلوگیری از خواب آلودگی، کسب انرژی و چربی سوزی از آن استفاده می‌کنند. اما کافئین فواید بی شماری بخصوص برای ورزشکاران دارد. برخلاف تصورات عمومی درباره افزایش فشار خون با نوشیدن قهوه، اما باید گفته شود قهوه دارای فواید خاصی است. بر اساس پژوهش‌هایی که بر روی ورزشکاران اسپانیایی انجام شد، ورزشکارانی که قبل از تمرین‌شان قهوه نوشیدند، ۱۵ درصد کالری بیشتری نسبت به ورزشکارانی که قهوه دریافت نکرده بودند، سوزاندند. دوز مصرفی کافئین در این ورزشکاران برابر با ۴/۵ میلی‌گرم کافئین به ازای هر کیلوگرم از وزن‌شان بود. بنابراین قهوه می‌تواند متابولیسم فرد را تا ۲۰ درصد افزایش دهد. علاوه بر افزایش متابولیسم، نوشیدن قهوه مزایای دیگری هم می‌تواند داشته باشد که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • بهبود گردش خون

     براساس گزارش مجله بهداشت، محققان ژاپنی دریافته‌اند که افراد با نوشیدن ۱۵۰ گرم قهوه در روز، ۳۰ درصد افزایش در جریان خون مویرگی را تجربه کرده‌اند. این افزایش گردش خون منجر به بهبود اکسیژن رسانی به بافت‌ها و در نتیجه بهبود عملکرد ورزشی فرد می‌شود.

  • حفظ عضلات

    قهوه مکانیسمی را در مغز ایجاد می‌کند که عامل رشد به نام فاکتور neuromotor در مغز آزاد می‌شود. بدون این فاکتور، ماهیچه‌های شما مثل موتور بدون احتراق است. بنابراین، قهوه از این طریق به حفظ بافت عضلانی شما کمک می‌کند.

  • کاهش درد و بهبود استقامت

    براساس نتایج پژوهش‌های انجام شده، دو یا سه فنجان قهوه یک ساعت قبل از تمرین، درد عضلانی را تا ۴۸ درصد کاهش می‌دهد. این کاهش درد به فرد این امکان را می‌دهد که شدت تمریناتش را بالاتر برده و سخت‌تر تمرین کند. علاوه بر این، کافئین عملکرد ورزشی را بیش از ۱۱ درصد افزایش می‌دهد که به نظر می‌رسد این افزایش ناشی از کم‌تر شدن استرس باشد.

  • تقویت حافظه

    فاکتور neuromotor هم‌چنین سلول های بنیادی مغز را برای تبدیل نورون‌های جدید در مغز فعال می‌کند. این موضوع باعث بهبود عملکرد مغز فرد می‌شود. طبق آزمایشات انجام شده در دانشگاه جان هاپکینز، ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین، حافظه شرکت‌کنندگان را تا ۲۴ ساعت تقویت کرد.

  • افزایش تمرکز

     کافئین به عنوان یک محرک طبیعی قادر است قدرت تمرکز، هوشیاری و عملکردهای شناختی را تقویت کند، اگر به کلاس یوگا می‌روید، قهوه می‌تواند به قدرت تمرکز شما کمک کند. اشتباه خیلی از ما این است که تصور می‌کنیم هر چه بیشر قهوه بخوریم تأثیر بیشتری خواهد گذاشت؛ اما بدن به مقدار مشخصی قهوه برای تأثیرپذیری نیاز دارد و مصرف بیش از حد آن ممکن است عوارضی برای فرد به همراه داشته باشد.

  • باعث می‌شود بیشتر از ورزش کردن لذت ببرید

    در برخی از تحقیقات ثابت شده که خوردن قهوه قبل و بعد از ورزش، انرژی فرد را افزایش داده و لذت ورزش کردن را بیشتر می‌کند.

قهوه در بدنسازی

 

بدن سازی و قهوه

معمولا این توصیه را شنیده‌اید که قبل از رفتن به باشگاه بدنسازی، برای خودتان یک فنجان قهوه بریزید. یک فنجان قهوه، علاوه بر آن که به شما کمک می‌کند هوشیارتر شوید، می‌تواند تمرینتان را نیز لذت بخش‌تر کند. به گفته محققان، افرادی که قبل از ورزش، مقدار کافئینی معادل دو فنجان قهوه مصرف کردند، گزارش دادند که تمرینشان آسان‌تر و لذت بخش‌تر از افرادی بود که کافئین مصرف نکرده بودند. به علاوه، گروه کافئین دار در موقع ناهار غذای ناهار، حجم غذای کم‌تری می‌خوردند.

کارشناسان می‌گویند که خوردن قهوه قبل از تمرین می‌تواند به افزایش انگیزه ورزشی شما کمک کرده و باعث شود به تمرین‌تان پایبند بمانید. اما در مصرف آن زیاده روی نکنید. اما در این مورد، همواره توصیه می‌شود همان مقدار معمولتان را مصرف کنید. اگر اهل نوشیدن قهوه یا چای نباشید، این کافئین می‌تواند به تپش قلب یا ناراحتی معده منجر شود.

بهترین زمان و مقدار مناسب مصرف قهوه در بدنسازی

 

زمان مصرف قهوه

توصیه می‌شود، یک فنجان قهوه در صبح یا قبل از تمرین و حداکثر یک فنجان دیگر در طول روز حین انجام کار قهوه بنوشید. فراموش نکنید که قهوه یک ماده قوی است و اگر بیش از حد مصرف شود، می‌تواند روی غدد فوق کلیه شما اثر منفی بگذارد.

بعد از تمرین بدن شما نیاز به وعده برای ریکاوری دارد. نه کافئین که باعث افزایش سنتز پروتئین در بدن شما می‌شود. بنابراین، نوشیدن قهوه بعد از تمرین ممنوع است، زیرا قبل از مصرف هر نوع کافئین باید به بدن آبرسانی کنید.

معایب نوشیدن فهوه قبل از ورزش

قهوه برای ورزش‌های شب هنگام انتخاب خوبی نیست: قهوه نوشیدنی مناسبی برای ورزش‌های روزانه است اما برای افرادی که شب‌ها ورزش می‌کنند، خوردن ‌قهوه توصیه نمی‌شود، زیرا ۴ الی ۵ ساعت قبل از خواب نباید کافئین مصرف گردد.

مصرف زیاد قهوه مضر است

 

مضرات قهوه

مقادیر زیاد قهوه و کافئین می تواند سطح کورتیزول شما را افزایش دهد. اگر این مسئله را در طولانی مدت به صورت روزانه انجام دهید، چربی بدن تان افزایش خوهد یافت. مصرف کافئین زیاد اثرات آن روی بدن شما را کاهش می دهد. اگر در مصرف کافئین تعادل را رعایت ننمایید، باعث می شود که مضرات کافئین بر فواید آن پیشی بگیرد.

سخن پایانی

علاوه بر میزان آبی که هنگام ورزش کردن می‌نوشید، یک فنجان‌قهوه قبل از ورزش نه تنها مفید است بلکه کمک می‌کند بهتر و سخت تر ورزش کنید. البته فراموش نکنید که شب هنگام نباید این نوشیدنی را مصرف نکنید، زیرا ممکن است نتوانید خواب راحتی داشته باشید. این نوشیدنی را در زمان مناسب مصرف کنید تا از فواید آن بهره‌مند شده و انرژی بیشتری هنگام ورزش داشته باشید.

یکی از نوشیدنی‌هایی که می‌توان قبل، بعد و در حین ورزش نوشید، آب است. اما نوشیدن قهوه بر خلاف آب فقط قبل از ورزش خوب است و البته فراموش نکنید که بعد از ورزش هرگز نباید قهوه میل کنید. زیرا قبل از استفاده از هر نوع کافئین باید به بدن آبرسانی کنید.

نکته بسیار مهم دیگر این است که هرگز در مصرف قهوه زیاده‌روی نشود زیرا ممکن است عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد.

 

منبع

  1. www.healthline.com

 

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x