موضوعات داغ

ویتامین‌های محلول در چربی

ویتامین های A و ویتامین D و ویتامین E و ویتامین K از جمله ویتامین های محلول در چربی هستند که در این مقاله به معرفی و خواص هریک از آنها می پردازیم.

ویتامین A

 ویتامین a از جمله ویتامین های چربی در محلول است
ویتامین a از جمله ویتامین های محلول در چربی است که خواص مختلفی دارد

ویتامین آ یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است. ویتامین‌ آ که به آن رتینول هم گفته می شود برای رشد بدن مخصوصاً در کودکان و کار صحیح دستگاه ایمنی و مخاط مثل مخاط روده و جلوگیری از عفونت‌ها (بیماریهای میکروبی) بهبود بینایی افراد در نور کم مثل شب و حفظ سلامتی سطح چشم، دفاع از بدن و سلامتی پوست است. ویتامین A به شکل خالص در منابع گیاهی وجود ندارد بلکه پیش سازهای آن یعنی کاروتن‌ها به اشکال مختلف در گیاهان وجود دارند. این ویتامین به ۳ فرم رتینول، رتینال و رتینوئیک اسید وجود دارد.

کمبود و زیادی ویتامینA هر دو در تکامل جنین تأثیرات نامطلوب داشته و سبب ایجاد ناهنجاری‌هایی در شکل جمجمه و صورت جنین، اندام‌ها و احشا می‌گردد.

منابع ویتامینA پیش‌ساخته فقط در محصولات حیوانی خصوصا در محل ذخیره‌سازی مانند جگر، روغن جگر ماهی، گوشت دیگر احشا، شیر، و تخم مرغ وجود دارد.

کاروتنوئیدهای پیش‌ساز ویتامینA در سبزی‌های برگ‌دار و میوه‌های سبز تیره یا زرد- نارنجی وجود دارد. هرچه رنگ این محصولات تیره‌تر باشد حاوی سطوح بالای کاروتنوئید هستند. هویج، کدو تنبل، زردآلو، انبه، گوجه فرنگی، هندوانه، ذرت، فلفل زرد، سبزی‌ها، اسفناج، آب پرتقال، سیب زمینی شیرین، و طالبی منابع غنی پیش‌ساز ویتامینA هستند.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x