آیا نباید با غذا آب بخوریم؟

بیشتر افراد بدون لیوان آب نمی توانند مشغول خوردن وعده های غذایی خود شوند. در حالی که نوشیدن چند جرعه آب در بین غذاها مفید می‌باشد، اما اعتقاد بر این است که نوشیدن آب زیاد در بین وعده های غذایی راه‌کار خوبی نیست. توصیه می شود ۳۰ دقیقه قبل از غذا یا ۳۰ دقیقه بعد از غذا یک یا دو  لیوان آب میل کنید. اما آیا نوشیدن آب در طول وعده های غذایی اشکالی ندارد؟ در این مقاله همراه ما باشید تا این موضوع را بررسی نماییم.

خوردن آب بعد از غذا چاق می‌کند

به طور کلی، نوشیدن آب پس از غذا به اندازه‌ای نیست که بتواند تأثیر زیادی بر وزن‌گیری و چاقی افراد داشته باشد. اما پژوهش ها نشان داده نوشیدن حدود ۵۰۰ میلی لیتر ( نیم لیتر ) آب ۳۰ دقیقه قبل از وعده غذایی می تواند به افراد بالغ چاق در کاهش وزن کمک کند. محققان در یک بررسی ۸۴ فرد بالغ و چاق را مورد مطالعه قرار دادند.  هر کدام از این افراد مشاوره ای در زمینه کنترل وزن دریافت کرد که سبک زندگی اش، انتخاب های غذایی اش، و مقدار فعالیت بدنی که داشت را تغییر می داد. پژوهشگران به صورت اتفاقی شرکت کنندگان را به دو گروه تقسیم کردند، آن ها از یک گروه که شامل ۴۱ داوطلب می شد خواستند نیم ساعت قبل از وعده غذایی ۵۰۰ میلی لیتر آب بنوشند، نوشیدنی های گازدار و دارای قند مجاز نبود. از ۴۳ داوطلب دیگر خواسته شد تنها قبل از غذا خوردن تصور کنند که سیر هستند. بعد از ۱۲ هفته زیر نظر قرار دادن این دو گروه، و مشاوره تلفنی دو هفته ای، گروهی که قبل از وعده ها آب می نوشیدند، حدود ۲۵۰/۱ کیلوگرم بیشتر از گروهی که قبل از وعده غذایی تصور می کردند سیر هستند، وزن کم کردند. افرادی که قبل از هر سه وعده غذایی خود را با آب پر می کردند در کل ۳۰۰/۴ کیلوگرم وزن کم کردند. یکی از پژوهشگران می گوید: زیبایی این یافته در سادگی آن است. تنها نوشیدن آب سه مرتبه در روز و قبل از وعده های غذایی کمک می کند وزن کم کنید. این کار وقتی با توصیه هایی در مورد افزایش فعالیت بدنی و انتخاب درست غذایی ترکیب شود می تواند به فرد کمک کند به صورت سالم و کنترل شده سریع تر وزن کم کند و چیزی است که زندگی پر مشغله مردم نیز نمی تواند مانعش شود چون نوشیدن مقداری آب نیازی به وقت گذاشتن ندارد. البته تأیید این اثر نیاز به مطالعات بسیار بیشتر و با تعداد افراد بسیار زیادتر دارد.

آب خوردن وسط غذا

 

خوردن آب وسط غذا

به گفته متخصصین ایجاد نفخ از مشکلاتی است که با نوشیدن آب هنگام صرف غذا ایجاد می‌شود. اولین مرحله از هضم غذا سایش با فشار زیاد از طریق عضلات صاف و چین‌های سطح معده و پرزهای آن است که این فرآیند با مصرف آب و مایعات سرد به علت اتساع معده خنثی ‌شده و در نتیجه مواد غذایی هضم نشده وارد روده‌ها گشته و ایجاد نفخ شدید می‌کنند. همچنین، اثر اسید هیدروکلریدریک معده بر غذاهای خورده شده باعث تجزیه مولکول‌های بزرگ به مولکول‌های کوچک قابل جذب برای سلول‌ها می‌شود، این فرآیند با مصرف آب و مایعات سرد وسط غذا خوردن به علت خنثی سازی اسید، مهار و در نتیجه مولکول‌های بزرگ غیرقابل جذب وارد روده‌ها شده، این مواد در روده بزرگ توسط باکتری‌ها مصرف می‌شود و ایجاد نفخ شدید می‌کنند.

نوشیدن آب یا مایعات سرد وسط غذا موجب کاهش درجه حرارت معده و اختلال عملکرد واکنش‌های شیمیایی اسید معده و آنزیم‌های مختلف معده می‌شود، و در این حالت غذای خورده شده به ‌درستی هضم نمی‌شود و موجب هضم این مواد توسط میکروب‌های روده بزرگ شده و در نتیجه نفخ شکم را تشدید می‌کند.

همچنین، اسید معده و آنزیم‌های هضم کننده پروتئین‌ها، چربی‌ها و قندها با مصرف آب و مایعات خنک در بین غذا رقیق می‌شود در نتیجه عملکرد این مواد کاهش یافته و هضم کامل به خوبی صورت نمی‌گیرد.

به علاوه، برای جذب آهن، ویتامین C و بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مکمل، محیط اسیدی معده مناسب است اما نوشیدن آب هنگام صرف غذا موجب به هم خوردن این محیط شده و بدن از جذب این مواد بسیار مهم محروم می‌ماند.

کاهش انرژی سلولی موجب کاهش قدرت هضم و جذب مواد غذایی در معده و روده‌ها می‌شود، و کاهش انرژی سلولی در سلول‌های سطح معده و روده‌ها و همچنین سلول‌های عضلانی جدار معده و روده در اثر کاهش دمای محیط از ۳۷ درجه سانتی‌گراد که بهترین دما برای بالاترین عملکرد این سلول‌ها است در نتیجه کاهش انرژی سلولی، تنبلی روده‌ها و به دنبال آن یبوست مزمن بروز می‌کند که به‌عنوان مادر بیماری‌ها است، این عارضه در اثر مصرف آب در بین غذا به‌وجود می‌آید، نوشیدن آب وسط غذا میزان تولید انرژی در بدن را نیز کاهش می‌دهد.

بهترین نوشیدنی همراه غذا

بهترین نوشیدنی همراه غذا

انتخاب مایعات مناسب برای وعده‌های غذایی، فرآیند هضم را راحت‌تر کرده و از نفخ و مشکلات مشابه جلوگیری می‌کند. آب در صدر لیست مایعات مذکور نوشیدن آب با غذا خودنمایی کرده و از اهمیت خاصی برخوردار است. آب به عبور راحت‌تر غذا از روده‌ها کمک کرده و برای رفع احساس سنگینی پس از خوردن، بسیار مفید است. نوشیدن آب با غذا در خانم‌های باردار به رفع حالت تهوع به‌ طور موقت کمک می‌کند اما در افرادی که از رفلاکس معده رنج می‌برند، توصیه نشده و بهتر است با فاصله نیم‌ساعته از هر وعده غذایی نوشیده شود.

آب همان مایه حیاتی است که کالری آن صفر بوده و عامل بسیار مهم در شادابی پوست، سلامت قلب، کاهش وزن، و بسیاری از فواید دیگر می‌باشد.

چند نکته در مورد مصرف آب

 

آب

  • توصیه می‌شود روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب مصرف شود. البته یک تا دو لیوان این مقدار را می‏توان با نوشیدن چای جبران کرد. علاوه بر این، افراد از طریق مصرف سبزی، میوه، شیر و دوغ هم مقدار زیادی آب دریافت می‏کنند. البته باید به این نکته توجه داشت که در محیط‏های گرم‏تر و زمانی که افراد فعالیت بیشتری دارند نیاز به آب هم بیشتر می‏شود.
  • آب نه لاغر کننده است و نه چاق کننده. کالری آب، صفر است. البته افرادی که در رژیم لاغری هستند و هر ماه ۴ تا ۵ کیلو وزن کم می‏کنند لازم است آب بیشتری مصرف کنند؛ چون چربی به کمک آب دفع می‏شود و در واقع مصرف آب به دفع چربی کمک می‏کند.
  • یک ورزشکار با یک ساعت ورزش در فضای گرم ممکن است به اندازه ۶ لیوان آب به صورت تعریق دفع کند و این میزان آب باید جایگزین شود. این ورزشکار علاوه بر آب سدیم و کلر هم دفع کرده است و لازم است این مواد نیز به آب اضافه شود.

منابع

  1. Krause’s Food and the Nutrition Care Process. Elsevier, 2017.
  2. www.healthline.com

نوشته های مشابه

2 2 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

من یک عمره حین غذا آب زیاد مصرف میکنم. زخم معده هم داشتم ولی الان خوب شده هیچ غذاهای سنگین با اب زیاد هم هیچ مشکلی برام ایجاد نکرده.
یاد گرفتیم نظریه های پزشکی اعلام شده بهداشت جهانی را برعکس عمل کنیم.من راضی ام و نتیجه خوبی گرفتم.

دکمه بازگشت به بالا
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x