روش باندینگ (حلقه گذاری) معده جهت کاهش وزن

یکی از راه های محدود کردن حجم معده در افراد مبتلا به چاقی درجه ۳ یا چاقی بیمار گونه و مفرط، گذاشتن باند یا حلقه دور معده است. این روش در سال ۲۰۰۱ توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تایید گردیده است. در این روش از طریق لاپاراسکوپ حلقه ای از جنس سیلیکون دور معده قرار داده می شود که از طریق لوله باریکی به محفظه تزریق که در زیر پوست قرار داده شده است ، وصل می شود. جراح در جلسات بعدی با لمس شکم و یافتن محل تزریق مقداری مایع سرم داخل حلقه تزریق نموده که این امر منجر به تنگ شدن حلقه و در نتیجه کوچک تر شدن حجم معده می شود و به این ترتیب، مقدار غذای دریافتی بیمار کاهش می‌یابد. بعد از انجام این عمل بیماران نباید توقع کاهش وزن در یک روز یا یک هفته را داشته باشند بلکه پس از عمل به مدت ۲ الی ۳ ماه کاهش وزن صورت می گیرد.

در این روش، با قرار دادن باند سیلیکون دور قسمت بالای معده و ایجاد یک مسیر عبور باریک به قسمت پایین تر، باعث حرکت آهسته تر مواد غذایی در طول دستگاه گوارش می شود. از آن جا که غذا از سیستم گوارش به آرامی می گذرد احتمال “سندرم دامپینگ” که با روش های دیگر جراحی چاقی رخ می دهد، با روش باندینگ وجود ندارد. علاوه بر این با قرار دادن باند دور قسمت فوقانی معده، معده به دو قسمت تقسیم می شود و در قسمت فوقانی به صورت یک کیسه می شود. به این دلیل که قسمت فوقانی معده ظرفیت کمی دارد، سریع پر شده و مغز احساس سیری زودرس می کند. بنابراین، تمایل به خوردن کاهش یافته و میزان مصرف غذا به طور چشم‌گیری کاهش می‌یابد.

ذکر این نکته نیز قابل توجه است که قابل برگشت است، یعنی بعد از گذشت زمان در صورت بروز هر گونه مشکل می توان معده را به شکل اول باز گرداند.

اما نکته مهم این است که بیمار برای کسب نتیجه مناسب باید از نظر تغذیه ای زیر نظر متخصص تغذیه باشد و برای بعضی افراد با اختلالات خوردن مثل پرخوری عصبی شاید نیاز باشد پزشک داروهای خاصی تجویز نماید.

چه کسانی کاندیدای باندینگ معده هستند؟

این روش برای چاقی بیمارگونه و مفرط که شامل بیماران با با نمایه توده بدنی ۴۰-۳۵ بوده و دچار عوارض چاقی مثل تنگی نفس حین خواب، بیماری دیابت و افزایش فشار خون بوده و در درمان رژیم غذایی ناموفق بوده‌اند. البته این روش هم مستلزم رعایت رژیم غذایی محدود و مناسب و انجام فعالیت بدنی منظم می‌باشد.

عوارض باندینگ معده

هر عمل جراحی برای درمان چاقی یک عمل پر مخاطره بوده و با عوارضی همراه می‌باشد. عفونت، خون‌ریزی و یا صدمه به طحال و سایر اعضای شکم ، تهوع و استفراغ، آمبولی ریه، ریزش مو و جابجایی و لغزش باند از سایر عوارض این جراحی هستند.

مزایای باندینگ معده

با لاپاروسکوپی انجام می شود و بنابراین بیمار درد کمتری را متحمل می شود، و عوارض اعمال جراحی بزرگ را ندارد.

هزینه آن از بای پس معده کمتر است.

کاهش وزن از سایر روش های جراحی از جمله بای پس کمتر است. همچنین سرعت کاهش وزن نیز آهسته تر است و بیمار به مرور زمان وزن کم خواهد کرد.

دستورات تغذیه ای مورد نیاز بعد از عمل حلقه گذاری معده

• اغلب بیماران ۶-۵ ساعت پس از عمل باندینگ قادر به راه رفتن بوده و تنها یک روز پس از عمل در بیمارستان بستری هستند و پس از دو هفته می توانند به صورت معمول و کنترل شده از مواد غذایی متنوع استفاده نمایند.

• تا ۳ روز بعد از عمل و در بیمارستان فقط حجم کمی از مایعات صاف شده به آهستگی شروع شده و تا زمانی که مایعات شروع نشده، غذاهای جامد نیز نمی توانند مصرف شوند.

• مصرف غذاهای جامد و نیمه خشک به صورت تدریجی و با مقدار کم پس از تحمل رژیم مایعات صاف شده در روزهای بعد از عمل ممکن خواهد شد.

• در ابتدا بیماران باید حداکثر بین ۵-۴ قاشق غذاهای جامد، مثل برنج، بخورند. خوردن باید به آهستگی صورت گرفته و لقمه غذا باید حداقل ۲۰-۱۵ بار جویده شود و پس از مخلوط شدن آن با بزاق به آرامی قورت داده شود.

• اگر بیماران حالت تهوع داشته باشند نباید غذاهای جامد مصرف نمایند.

برای اینکه عمل موفقیت آمیز باشد باید عادات غذایی خود را عوض کنید. سه عادت را که از همه مهمتر است، باید همواره در نظر داشته باشید:

۱) به آرامی بخورید.

۲) خوب بجوید تا غذا در دهان شما به خوبی خرد شود.

۳) از خوردن نوشابه های گازدار به شدت پرهیز نمایید.

اگر استفراغ کردید می تواند ناشی از این موارد باشد:

• شما زیاد یا سریع غذا خورده اید.

• تکه های بزرگ بلع کرده اید.

• غذا را به اندازه کافی نجویده اید.

• همراه با غذا، مایعات زیادی نوشیده اید.

نکته بسیار مهمی که پس از عمل حلقه گذاری باید مورد توجه قرار گیرد، این است که اگر شما بستنی، شکلات، آب میوه های مصنوعی و سایر مایعات شیرین مصرف کنید، وجود باند باعث کندی عبور آن‌ها نمی شود، بنابراین، باز هم شما کاهش وزن نخواهید داشت.

جهت به وجود آوردن یک عادت غذایی خوب دو اصل کلی را همواره به خاطر بسپارید:

۱) عدم استفاده از مواد قندی زود جذب مانند شکر، آب نبات، کارامل ها، تافی، شکلات، کمپوت میوه ها، ماست میوهای، میوه های خشک، کیک میوه ای، دسر بستنی.

۲) عدم استفاده از چربی های پنهان مانند بیسکویت، سوخاری ها، غذا های سرخ کردنی، و عدم استفاده از چربی‌های آشکار مانند چربی موجود در روغن، سس مایونز، کره، مارگارین، خامه، و گوشت پخته پر چرب.

جهت پیشگیری از کمبودهای تغذیه ای و ضعف جسمانی، باید در طول دوران کاهش وزن تحت نظر متخصص تغذیه باشید . متخصص تغذیه در طول کاهش وزن و هنگام تنگ کردن باند شما را راهنمایی می کند. همچنین جهت رفع ضعف جسمی و تأمین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز می بایست تحت نظر متخصص تغذیه از مکمل های ضروری استفاده کنید.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x