اهمیت مصرف آب برای ورزشکاران

ورزشکاران اغلب اهمیت مص آب در رژیم غذایی را نادیده می گیرند و حتی برخی آن را به عنوان یک ماده ضروری نمی دانند، چرا که انرژی و اسیدآمینه ای ندارد. حتی این تصور اشتباه وجود دارد که آب در ساخت عضله نقشی ندارد. اما اگرچه آب به شکلی که کربوهیدرات ها و چربی ها در بدن تولید انرژی می نمایند، عمل نمی کند اما نقش بسیار مهمی در شکل گیری انرژی دارد. آب به عنوان فراوان ترین ماده موجود در بدن، واسطه انجام تمام واکنش های تولید انرژی می باشد. به همین دلیل بدن شما برای سوخت و ساز و داشتن استقامت به مایعات زیادی نیاز دارد. شما این مایعات را از منابع مختلف بدست می آوردید. غذاهایی که می خورید، نوشیدنی هایی که مصرف می کنید همه دارای آب می باشند.

مایعات بدن یک جریان وسیع درون شریان ها، وریدها و مویرگ ها شکل می دهند که از این طریق مواد غذایی را به سلول ها رسانده و مواد زاید را از بدن شما خارج می کنند. در حقیقت مایعات، همه فضاهای درون سلولی و بین سلولی را پر می کنند. ملکول های آب نه تنها فضاها را پر می کنند، بلکه به شکل گیری درشت مولکول هایی چون پروتئین ها و گلیکوژن نیز کمک می کنند.

تمام واکنش های شیمیایی که فرد را زنده نگه می دارند در آب انجام می شوند. آب در تشکیل مایع بین مفصلی و تسهیل حرکات نقش دارد و هنگامی که درجه حرارت بدن بالا می رود، به عنوان یک خنک کننده عمل می کند. در نهایت این که اشاره به تمام فواید آب کار ساده ای نیست، اما این نکته باید بیان گردد که بدون آب حتی نمی‌توان غذا (پروتئین، کربوهیدرات و چربی ها) را هضم، جذب، انتقال و استفاده نمود. در ادامه به برخی فواید مصرف آب در ورزشکاران اشاره می‌گردد:

تنظیم دمای بدن

بدن برای انجام تمرینات ورزشی، انرژی تولید می کند. اما حدود ۲۵ درصد این انرژی برای فعالیت های مکانیکی استفاده می شود. قسمت دیگر انرژی باقی مانده به شکل حرارت در بدن آزاد می شود. این گرما اگر از بدن خارج نشود سبب افزایش دمای مرکزی بدن و در نهایت گرمازدگی می شود. به همین دلیل پیشنهاد می شود ورزشکار پیش از تمرین از تکمیل ذخایر آبی خود اطمینان حاصل نماید.

• کاهش وزن

آب فرآیند کاهش وزن را تسهیل می‌نماید. اهمیت مصرف آب برای فردی که در رژیم غذایی کاهش وزن است، چند برابر می باشد.

بسیاری از ورزشکاران به ویژه ورزشکارانی که در مرحله کاهش وزن هستند، از رژیم غذایی پرپروتئین پیروی می کنند. آمونیاک یکی از فرآورده های جانبی سوخت پروتئین در بدن است و اگر رژیم غذایی فرد پرپروتئین باشد، میزان تولید این ترکیب در بدن بالا است. به همین دلیل مصرف آب در این ورزشکاران جهت حذف این ترکیب از بدن ضروری می باشد. علاوه بر این، سموم محیطی در چربی ها ذخیره می شوند. این سموم در بدن فردی که وزن کم می کند و چربی از دست می دهد، آزاد شده و فرآیند کاهش وزن را دچار اختلال می کند. به همین دلیل پیشنهاد می شود، افرادی که در شهرهای آلوده‌تر سکونت داشته و تحت رژیم‌های غذایی کاهش وزن هستند، به دریافت آب بیشتر توجه نمایند.

ساخت عضله و عملکرد ورزشی

بسیاری از ورزشکاران به دنبال ترکیبات مختلف جهت بهبود عملکرد ورزشی خود هستند، درحالی که نمی دانند مصرف آب جهت حفظ و ارتقاء عملکرد ورزشی، بیش از هر ترکیبی حائز اهمیت است. میزان آب در بافت هایی که فعالیت متابولیکی بالایی دارند، بیشتر از سایر بافت ها می باشد. اگر غلضت آب و الکترولیت ها در بدن فرد پایین باشد، قدرت و کنترل عضلانی کاهش می یابد.

• حفظ سلامت مفاصل

آب در تشکیل مایع نرم کننده بین مفصلی و مایع مغزی نخاعی نقش مهمی دارد. اگر به اندازه کافی مایعات دریافت نشود، مفاصل در معرض خطر قرار می‌گیرند. بنابراین، توصیه می‌شود جهت حفاظت بیشتر از مفاصل و تضمین سلامت آن ها، مصرف آب افزایش یابد.

• فعالیت های ذهنی کم آبی موجب کاهش حافظه کوتاه مدت و قدرت ردیابی می شود. بنابراین برای فکر کردن زیاد و صحیح به مقدار زیادی آب نیاز دارید.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x