آیا شکلات تلخ باعث کاهش وزن می شود؟

آیا بین شکلات تلخ و لاغری رابطه ایی وجود دارد؟ آیا کاهش وزن با شکلات تلخ امکان پذیر است؟ مقدار کالری شکلات تلخ چقدر است؟ این سوالات و سوالات بسیاری دیگر را در این مقاله توضیح می دهیم.

شکلات تلخ دارای ترکیبات مفیدی مانند پلی فنول ها ، فلاوانول ها و کاتچین ها هستند ، این ماده غذایی اغلب به عنوان یک ماده غذایی سالم مورد استقبال قرار می گیرد . در حقیقت ، این امر با برخی از فوایدی که برای سلامتی دارد از جمله بهبود سلامت قلب ، کاهش التهاب و افزایش عملکرد مغز مرتبط است .

در ادامه با بررسی دقیق تر مشخص می شود که آیا شکلات تلخ می تواند به کاهش وزن کمک کند یا خیر .

خواص شکلات تلخ

خواص شکلات تلخ

شکلات تلخ ممکن است چندین مزیت بالقوه در مورد کاهش وزن داشته باشد .

حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد

برخی تحقیقات نشان می دهد که شکلات تلخ می تواند به بهبود حساسیت به انسولین بدن شما کمک کند ، هورمونی که مسئول خروج قند از جریان خون و  ورود به سلول های شماست که در آنجا می توان از آن برای انرژی استفاده کرد .

شکلات تلخ می تواند به کاهش سطح انسولین در خون کمک کند ، که می تواند با بهبود کاهش وزن و کاهش ذخیره چربی همراه باشد .

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است ، اما برخی مطالعات نیز نشان داده اند که شکلات تلخ ممکن است به بهبود کنترل قند خون نیز کمک کند .

شکلات تلخ می تواند از بالا و پایین شدن شدید سطح قند خون ، که می تواند منجر به علائمی مانند افزایش گرسنگی شود ، جلوگیری کند .

احساس گرسنگی و اشتها را کاهش می دهد

مطالعات نشان می دهد که شکلات تلخ ممکن است اشتها را کاهش دهد و احساس سیری را تقویت کند ، که ممکن است به کاهش وزن کمک کند .

در یک مطالعه نشان داده شد ، بوییدن و خوردن شکلات تلخ باعث کاهش اشتها و کاهش سطح گرلین ( هورمون تحریک کننده گرسنگی ) می شود .

یک مطالعه ی دیگر روی ۱۶ نفر با مقایسه اثرات شکلات شیری ​​و شکلات تلخ نشان داد که شرکت کنندگان بعد از خوردن شکلات تلخ احساس گرسنگی کمتر و سیری بیشتری می کنند . علاوه بر این ، آن ها همچنین در مقایسه با شرکت کنندگانی که شکلات شیری مصرف کردند ، در وعده غذایی بعدی ۱۷٪ کالری کمتری مصرف کردند .

به همین ترتیب ، مطالعه ی دیگری که بر روی ۱۴ زن یائسه انجام شد ، نشان داد که مصرف شکلات تلخ در مقایسه با خوردن شکلات سفید و شکلات شیری منجر به کاهش بیشتری در مصرف غذا می شود .

همچنان تحقیقات بیشتری برای ارزیابی تأثیر شکلات تلخ بر اشتها و دریافت غذا در مقایسه با سایر مواد غذایی مورد نیاز است .

موجب بهبود روحیه می شود

 

بهبود روحیه

چندین مطالعه نشان داده است که شکلات تلخ می تواند بر سلامت روان و خلق و خوی شما تأثیر مثبتی بگذارد ، که می تواند به کاهش وزن کمک کند .

در مطالعه ایی نشان داده شد ، خوردن ۴۰ گرم شکلات تلخ روزانه باعث کاهش میزان استرس در زنان بمدت بیش از ۲ هفته می شود .

خلاصه :

شکلات تلخ می تواند به بهبود حساسیت به انسولین ، کاهش گرسنگی و اشتها و تقویت خلق و خو کمک کند ، همه می توانند به کاهش وزن کمک کند .

از دیگر خواص شکلات تلخ می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. بسیار مغذی است : شکلات تلخ غنی از فیبر ، آهن ، منیزیم ، مس ، منگنز و چند ماده معدنی دیگر است .
  2. غنی از آنتی اکسیدان است : کاکائو و شکلات تلخ دارای انواع گسترده ای از آنتی اکسیدان های قدرتمند هستند .
  3. می تواند موجب بهبود فشار خون شود : ترکیبات فعال زیستی موجود در کاکائو ممکن است جریان خون در عروق را بهبود بخشد و باعث کاهش مقدار کمی فشار خون شود .
  4. HDL را بالا می برد و از LDL در برابر اکسیداسیون محافظت می کند : شکلات تلخ ضمن افزایش HDL و بهبود حساسیت به انسولین ، حساسیت LDL به آسیب اکسیداتیو را کاهش می دهد .
  5. ممکن است خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد : مطالعات مشاهده ای نشان داده اند که خطر ابتلا به بیماری های قلبی در بین کسانی که شکلات تلخ بیشتری مصرف می کنند کمتر است .
  6. ممکن است از پوست شما در برابر آفتاب محافظت کند : مطالعات نشان می دهد که فلاوانول های موجود در کاکائو می توانند جریان خون در پوست را بهبود بخشیده و از آن در برابر آسیب های خورشید محافظت کنند .
  7. می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد : کاکائو یا شکلات تلخ ممکن است با افزایش جریان خون عملکرد مغز را بهبود بخشد . همچنین حاوی محرک هایی مانند کافئین و تئوبرومین است .

مضرات شکلات تلخ

اگرچه شکلات تلخ برای کاهش وزن فوایدی دارد ، اما نکات منفی آن را نیز باید در نظر گرفت .

شکلات تلخ دارای چربی و کالری نسبتاً بالایی است . در حقیقت ، ۲۸ گرم شکلات تلخ حاوی ۱۵۵ کالری و نزدیک به ۹ گرم چربی است .

برخی از انواع شکلات تلخ همچنین حاوی مقادیر زیادی قند هستند که می توانند به سلامتی شما آسیب برسانند . که این افزایش قند علاوه بر افزایش کالری آن ، بخاطر قند اضافه شده میتواند خطر ابتلا به بیماری های مزمنی مانند بیماری های کبدی ، بیماری های قلبی و دیابت را افزایش می دهد .

بنابراین ، اگرچه شکلات تلخ به احتمال زیاد می تواند در رژیم لاغری قرار گیرد ، اما مهم است که به انواع با کیفیت بالا پایبند باشید و از زیاده روی در مصرف آن خودداری کنید .

برای دستیابی به بهترین نتیجه ، شکلات هایی را انتخاب کنید که دارای مقدار کمی قند باشند (حداقل ۷۰٪ کاکائو خالص ) ، و به یاد داشته باشید که در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید ، زیرا مصرف زیاد آن می تواند موجب چاقی و سایر بیماری های مزمن شود .

خلاصه

شکلات تلخ

شکلات تلخ کالری و چربی زیادی دارد که در صورت مصرف بیش از حد می تواند موجب افزایش وزن شود . برخی از انواع شکلات نیز حاوی مقادیر زیادی قند اضافه شده هستند که می توانند میزان کالری را افزایش داده و موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن شوند .

کالری شکلات تلخ :

انواع مختلف شکلات تلخ حاوی مقادیر انرژی مختلفی هستند که کالری سه نوع از آن ها به صورت جدول در ادامه آمده است .

نام

کالری کل به ازای هر ۱۰۰ گرم

شکلات تلخ ، ۴۵ تا ۵۹ درصد کاکائو خالص

۵۴۶

شکلات تلخ ، ۶۰ تا ۶۹ در صد کاکائو خالص

۵۷۹

شکلات تلخ ، ۷۰ تا ۸۵ درصد کاکائو خالص

۵۹۸

 

سخن آخر

شکلات تلخ ممکن است از طریق چندین مکانیسم ، مانند بهبود حساسیت به انسولین ، کاهش گرسنگی و اشتها و تقویت روحیه ، به کاهش وزن کمک کند . با این حال ، مهم است که به خاطر داشته باشید که شکلات تلخ کالری و چربی زیادی دارد و بسیاری از انواع مختلف حاوی مقادیر زیادی قند اضافه شده هستند .

به همین دلیل ، بهتر است محصولات با کیفیت بالا را انتخاب کنید که دارای قند کم باشند و حداقل ۷۰٪ کاکائو خالص داشته باشند .

به خاطر داشته باشید که در مصرف شکلات تلخ باید اعتدال را رعایت فرمایید ، زیرا مصرف زیاد آن می تواند موجب چاقی و سایر بیماری های مزمن شود .

References:

healthline.com

https://fdc.nal.usda.gov

نوشته های مشابه

5 1 رای
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
3 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطلب جالبی بود
ممنون از سایت خوبتون

ممنون از شما

خیلی از افراد فکر میکنن خوردن شکلات تلخ واقعا باعث لاغری میشه.!!! مطالب این سایت اطلاعات درستی در مورد باورهای غلط غذایی در اختیار مخاطبان قرار میده. ممنون از سایت خوبتون

دکمه بازگشت به بالا
3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x