رژیم غذایی کم کاری تیروئید

در این مقاله در مورد رژیم غذایی کم کاری تیروئید صحبت می کنیم و عوامل موثر بر کم کاری تیروئید را شرح می دهیم و در پایان مهم ترین نکات در مورد رژیم کم کاری تیروئید گفته می شود پس تا اخر این مقاله با ما همراه باشید.
تیروئید یکی از غدد درون‌ریز بدن است که وظیفه تولید و ترشح هورمون‌های حیاتی به جریان خون را بر عهده دارد؛ وقتی به هر دلیل این غده، کم‌تر از میزان طبیعی هورمون ترشح کند، تمام فعالیت‌های متابولیک بدن تحت تأثیر قرار گرفته و فرد دچار عوارض خسته‌کننده‌ای می‌شود.

دلایل کم کاری تیروئید شامل این موارد می‌باشد:

  • کمبود ید
  • فعالیت غیرطبیعی سیستم ایمنی
  • استرس
  • وراثت
  • مسمومیت با آلاینده‌های شیمیایی و فلزات سنگین
  • درمان بیش از حد پرکاری تیروئید
  • تغییرات هورمونی در زمان بارداری

نشانه‌های کم کاری تیروئید شامل موارد زیر می‌باشد:

علائم تیروئید کم کار

  • اضافه وزن و چاقی (حتی با وجود پایین بودن اشتها)
  • اختلالات خلق و افسردگی
  • حافظه ضعیف
  • ریزش مو
  • ایجاد مشکلات پوستی مانند لکه‌های پوستی و خشکی پوست
  •  بی‌خوابی
  • یبوست
  • مشکلات سیستم ایمنی
  • دوره‌های قاعدگی سخت در زنان و گاهی ناباروری

علاوه بر داروهای تجویز شده توسط پزشک، مؤثرترین درمان برای کم‌کاری این غده کنترل مواد غذایی مصرفی می‌باشد؛ شاید درمان قطعی برای این اختلال وجود نداشته باشد، اما با مصرف مواد غذایی مفید به راحتی می‌توان آن را کنترل نمود. بهترین رژیم غذایی برای کم‌کاری تیروئید شامل رعایت یک سری بایدها و نبایدهایی است که در ادامه، این نکات بیان می‌شوند.

مواد غذایی مفید برای تیروئید کم کار

ویتامینD

مواد غذایی دارای ویتامین d

نوعی از کم‌کاری تیروئید وجود داردکه اتفاقا شایع‌ترین نوع آن‌ها بوده و به هاشیموتو معروف است؛ در این بیماری سیستم ایمنی بدن دچار اختلال شده و به غده تیروئید حمله می‌کند، این عمل باعث می‌شود این غده فعالیت خود را کاهش داده یا از دست بدهد. بررسی‌ها نشان داده‌اند تمام افراد مبتلا به این بیماری با کمبود ویتامینD  رو به رو هستند، زیرا کمبود این ویتامین با افزایش آنتی‌بادی‌های سیستم ایمنی در ارتباط است.

دریافت مقدار کافی این ویتامین در طول روز، در بهبود فعالیت تیروئید فرد نقش مؤثری دارد. ماهی‌ها حاوی مقدار مناسبی از این ویتامین هستند. علاوه بر ماهی، زرده تخم مرغ نیز حاوی مقداری از این ویتامین می‌باشد. بهترین منبع دست‌یابی به مقدار کافی ویتامینD مواجهه با نور آفتاب است. اما به طور کلی، از آن جا که منابع غذایی این ویتامین بسیار محدود است، مصرف مکمل ویتامینD با دوز و دوره زمانی مناسب، تحت نظر متخصص تغذیه، توصیه می‌شود.

 سلنیوم

سلنیوم یک ماد معدنی مفید با خاصیت آنتی‌اکسیدانی است که از اجزاء حیاتی در تولید هورمون‌های تیروئید محسوب می‌شود؛ مشکلات سیستم ایمنی بدن که باعث ایجاد تیروئید کم‌کار می‌شوند، معمولا با ملتهب شدن این غده همراه هستند و مصرف روزانه سلنیوم می‌‌تواند تا حدود زیادی آن را کاهش دهد. آجیل‌ یکی از مواد غذایی سرشار از این ماده معدنی است.

آهن

یکی دیگر از مواد معدنی بسیار مهم موجود در بدن انسان، آهن است و کمبود این ماده موجب اختلال در عملکرد آنزیم‌های تولیدکنند هورمون تیروئید می‌شود؛ دریافت این ریزمغذی به خصوص در زنان بسیار حیاتی بوده و در سنین ۵۰-۱۹ سالگی روزانه ۱۸ میلی‌گرم آهن نیاز دارند و این مقدار در سنین بالای پنجاه به هشت میلی‌گرم خواهد رسید.

همواره باید در نظر داشت که جذب آهن برای بدن دشوار است ولی اگر همراه با ویتامینC  باشد، تسهیل می‌گردد. نکته مهم این است که توصیه می‌شود دریافت آهن را چهار ساعت بعد یا قبل از مصرف داروهای تیروئید انجام دهید.

ید

عنصر یُد برای تولید هورمون‌های تیروئیدی بسیار مهم است و بیشتر افرادی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستند، دچار کمبود این ماده معدنی هستند. بزرگسالان روزانه ۱۵۰ میکروگرم ید نیاز دارند. استفاده از نمک ید دار و مصرف مواد غذایی حاوی ید مانند ماهی‌های آب شور، مقدار کافی این ماده معدنی را در بدن فرد تأمین می‌کنند.

مواد غذایی مضر برای تیروئید کم کار

 سویا

سویا

همان طور که گفته شد ید یک ماده معدنی مهم برای تیروئید است و سویا دارای ترکیبات ایزوفلاون می‌باشد که کارآیی ید را در بدن مختل می‌کند؛ تمام مبتلایان به کم‌کاری تیروئید مجبور به ترک سویا نیستند اما بیشتر آن‌ها فقط باید میزان مصرف این ماده غذایی را کاهش دهند.

 سبزی‌های خانواده کلم

این نوع سبزی‌ها دارای ترکیبات گواتروژن هستند که تولید هورمون تیروئید را مختل می‌کند؛ البته این سبزی‌ها مانند گل‌کلم و بروکلی سرشار از مواد مفید دیگر می‌باشند و نباید مصرف آن‌ها را قطع نمایند ولی این بیماران نباید هر روز آن‌ها را مصرف کنند.

 گلوتن

حذف این ماده غذایی برای همه افراد مبتلا به کم کاری تیروئید توصیه نمی‌شود ولی برخی متخصصان معتقدند غذاهایی که دارای گلوتن هستند مانند چاودار، جو و گندم، سیستم ایمنی بدن را برای حمله به تیروئید تحریک می‌کنند. کاملا مشخص نیست که گلوتن برای تمام افراد مبتلا به تیروئید کم‌کار مضر باشد یا نه، اما اگر با حذف چند هفته‌ای وضعیت بیمار بهتر شد باید در رژیم غذایی خود تجدید نظر نماید.

رژیم غذایی کم کاری تیروئید در بارداری

رژیم کم کاری تیروئید در دوران بارداری

چنان‌چه کم‌کاری تیروئید در دوران بارداری اتفاق بیفتد، باید سریعا به پزشک متخصص غدد مراجعه و اقدامات درمانی را آغاز کند. در غیر این صورت، با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهد شد.

پس از آن که زن باردار به پزشک متخصص غدد مراجعه نمود، پزشک بر اساس نتایج آزمایشات او، دارو درمانی را برای مادر آغاز می‌کند.
به دلیل این که در کم کاری تیروئید، هورمون تیروئید به مقدار کم در خون ترشح می‌شود، باید اقدامات دارویی در جهت افزایش سطح این هورمون در خون انجام گیرد. متخصص غدد علاوه بر تجویز دارو، به زن باردار توصیه می کند که هر ۶ هفته یک بار آزمایش تیروئید بدهد تا سطح هورمون تیروئید در خون او مشخص شود و اگر لازم باشد دوز دارو را تغییر دهد.
رژیم غذایی و ورزش کافی طبق دستور پزشک برای زنان باردار می‌تواند برای درمان کم کاری تیروئید مفید باشد.

توجه به این نکته بسیار مهم است مادرانی که قبل از بارداری به کم کاری تیروئید مبتلا بوده و یا در طی بارداری دچار کم کاری تیروئید شده‌اند، باید دقت کنند که هر ۶ هفته یک بار، آزمایش تیروئید بدهند تا مطمئن شوند سطح هورمون‌ها تیروئید در بدن آن‌ها در حد طبیعی است و باید درمان را تحت نظر پزشک متخصص غدد پیگیری نمایند.

اگر یک زن در بارداری اول به کم کاری تیروئید مبتلا باشد، احتمال این که در بارداری‌های بعدی هم به آن مبتلا گردد، بسیار زیاد است.
در طول چند ماه اول بارداری، جنین به هورمون‌های تیروئید مادر بسیار وابسته می‌باشد و هورمون‌های بدن مادر، نقش مهمی را در رشد طبیعی مغز جنین ایفا می‌کنند. بنابراین، کمبود هورمون تیروئید، اثر منفی بر روی ضریب هوشی و فعالیت‌های مغزی جنین دارد و به همین دلیل است که پزشکان توصیه می‌کنند زنان قبل از اقدام به بارداری، آزمایش خون که شامل هورمون های تیروئید می‌باشد، را انجام دهند تا اگر به مشکلات تیروئید مبتلا هستند، تحت درمان قرار گرفته و سپس اقدام به بارداری نمایند.
با تشخیص و درمان به موقع کم کاری تیروئید، هیچ مشکلی برای نوزاد ایجاد نخواهد شد.

کم کاری تیروئید، به علت طولانی بودن دوره درمان، نیاز به همکاری مستقیم و مستمر با پزشک معالج دارد تا به خوبی کنترل گردد. بنابراین مادران باردار باید به طور منظم به پزشک غدد مراجعه کنند و به توصیه‌های او دقیقا عمل نمایند. بر این اساس توصیه‌های غذایی که برای بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید، به ویژه طی بارداری، مفید خواهد بود بیان می‌گردد:

  1. .  برخلاف مبتلایان به پرکاری تیروئید، این بیماران باید از مصرف زیاد مواد غذایی گواتروژن پرهیز کنند و سبزی‌ها را به صورت پخته مصرف نمایند. مواد غذایی گواتروژن شامل انواع کلم، شلغم، روغن کلزا ( کانولا )، بادام زمینی، ارزن و سویا است.
  2. سویا می تواند مانع جذب کافی داروهای تیروئید شود. بنابراین، باید در مصرف آن احتیاط لازم مبذول گردد
  3. . توجه گردد که از نمک در پایان پخت غذا استفاده شود، زیرا در غیر این صورت ید موجود در نمک هنگام برداشتن درب ظرف غذا، همراه با بخار خارج می‌شودو بنابراین، فرد میزان ید کم‌تری از آن چه که انتظار می‌رود، دریافت خواهید کرد. در ضمن نمک یددار را نباید در شیشه‌های شفاف و در معرض نور نگهداری نمود.
  4. . از منابع غذایی ید به مقدار کافی استفاده شود. ماهی، و برخی گیاهان دریایی حاوی منابع سرشار ید هستند. به علاوه، نمک دریا به صورت طبیعی حاوی عنصر ید است.
  5. توجه به این نکته بسیار مهم است که زیاده روی در مصرف ید باعث کم کاری تیروئید خواهد شد.
  6. تنظیم کالری دریافتی جهت پیشگیری از افزایش وزن ضروری است. برای این منظور مشاوره با متخصص تغذیه، همراه با استفاده از درمان دارویی توصیه می‌شود.
  7. اطمینان نسبت به تأمین مقادیرکافی ویتامین‌های C ، A، E  و نیز ویتامین‌های گروه B که برای تولید هورمون تیروئید ضروری هستند، لازم می‌باشد. لذا مصرف منظم مواد غذایی زیر در برنامه غذایی روزانه زن باردار مبتلا به کم کاری تیروئید توصیه می‌گردد:
    منابع خوب ویتامینC : انواع میوه‌ها مانند توت فرنگی، هندوانه، آناناس، موز ، سیب و هلومنابع خوب ویتامینA : تخم مرغ، ماهی‌های روغنی، سبزی‌های سبز رنگ (به جز گیاهان خانواده کلم)، سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی رنگ. هر چه این میوه‌ها و سبزی‌ها پررنگ‌تر باشند، غلظت ویتامین در آن‌ها بیشتر است.
    منابع خوب ویتامین E : روغن‌های گیاهی، مغز دانه‌ها (به جز بادام زمینی) و غلات
    منابع خوب ویتامین‌های گروه B: غلات سبوس دار، گوشت گاو، گوشت ماکیان و ماهی
  8. . استفاده از منابع غنی از روی، نظیر انواع گوشت‌ها و غلات سبوس‌دار توصیه می‌شود
  9. استفاده از مکمل مولتی ویتامین و مواد معدنی در کنار منابع غذایی بالا نیز در صورت نیاز توصیه می‌شود.
  10. مصرف منظم منابع غنی از فیبر، نظیر سبزی‌ها، میوه‌هایی مانند انجیر، آلو، سیب، مرکبات، همچنین حبوبات و غلات سبوس دار، برای برطرف شدن یبوست در بارداری
  11. نوشیدن آب به مقدارکافی (حداقل ۷ لیوان) بسیار ضروری است.
  12. پرهیز از مصرف بیش از حد قندهای ساده مانند قند و شکر، شیرینی‌ها و …
  13. پرهیز از مصرف زیاد نوشیدنی‌های کافئین دار، و همچنین میانه روی در مصرف فرآورده‌های شیری و گندم، نیز توصیه می‌گردد.
  14. . استفاده از منابع غنی از آهن مانند جگر، گوشت قرمز و غلات غنی شده با آهن، به ویژه در افرادی که به کم خونی ناشی از فقر آهن نیز مبتلا هستند
  15. استفاده از منابع غنی ویتامین B12 مانند جگر، گوشت‌ها، و ماهی‌ها به ویژه در افرادی که به کم خونی ناشی از کمبود این ویتامین مبتلا هستند. عدم توجه به کم خونی به هر علتی که باشد، در تشدید ضعف و خستگی و بسیاری از علایم دیگر کم کاری تروئید در بارداری مؤثر خواهد بود.
  16. استفاده از اسیدهای چرب ضروری به ویژه مکمل اسیدهای چرب امگا – ۳ که منبع غنی آن ماهی‌های روغنی آب‌های سرد هستند، می‌تواند در تخفیف برخی علائم مفید باشد. کمبود اسیدهای چرب ضروری ممکن است با بر هم خوردن تعادل در عملکرد غده تیروئید در ارتباط باشند.

به طور خلاصه، دریافت برخی مواد غذایی در زنان باردار مبتلا به کم کاری تیروئید باید بسیار محدود و با احتیاط باشد.

مصرف برخی سبزی‌ها در زنان باردار مبتلا به کم کاری تیروئید باید محدود شوند زیرا جذب ید در بدن را کاهش می دهند، بر این اساس، زنان باردار مبتلا به کم کاری تیروئید باید این سبزی‌ها را در رژیم غذایی خود محدود نمایند:

  • انواع کلم: گل کلم، برگ کلم، کلم بروکلی، کلم قرمز یا سفید، کلم پیچ
  • سیر، پیاز، چغندر، ترب، شلغم، سویا

البته این سبزی‌ها اگر پخته شوند مشکل کم‌تری خواهند داشت، اما سویا از مواردی است که زنان باردار مبتلا به کم کاری تیروئید باید به آن توجه کنند که حتی شکل پخته شده آن نیز باعث اختلال در جذب ید و تشدید کم کاری تیروئید می‌گردد.

نکته بسیار مهم این است که زنان باردار مبتلا به کم کاری تیروئید حتما باید از نمک ید دار در برنامه غذایی خود استفاده نمایند.

رژیم لاغری برای کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید زمانی ایجاد می‌شود که فعالیت غده‌ تیروئید به اندازه کافی نباشد و باعث اضافه وزن و چاقی می‌گردد. به منظور کاهش وزن ناشی از مشکلات تیروئید، می‌توان از یک برنامه غذایی کاهش وزن برای کم کاری تیروئید استفاده شود که در بسیاری موارد مؤثر واقع می‌گردد. 

عملکرد تیروئید باید به صورت متعادل باشد؛ نه پر کار و نه کم کار، در صورتی که چه پرکار و چه کم کار باشد و درمان نشود برای فرد بسیار مشکل‌ساز خواهد بود. غده تیروئید در کنترل وزن نقش اساسی دارد. لذا استفاده از رژیم لاغری برای کم کاری تیروئید در کاهش وزن بسیار مؤثر می‌باشد. بیشتر افرادی که مبتلا به کم کاری تیروئید هستند، از اضافه وزن و چاقی رنج می برند و به دنبال راه حلی برای این مشکل هستند. ولی کاهش وزن در این افراد به راحتی ایجاد نمی‌گردد، زیرا سطح هورمون فعال تیروئید، پایین است و تنظیم متابولیسم بدن بر عهده این هورمون می‌باشد.

رژیم غذایی مناسب برای کم کاری تیروئید

  1. از مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌های ساده و مواد قندی خودداری نمایید. متخصصین تغذیه بر این نکته تأکید دارند که رژیم لاغری برای کم کاری تیروئید استفاده از مواد غذایی حاوی مقادیر کمی کربوهیدارت‌های ساده و مقادیر بیشتر کربوهیدرات‌های پیچیده است. در نشاسته‌ها، آب‌نبات‌ها، شکلات‌ها، نوشیدنی‌های شیرین، نان سفید و… قندهای ساده وجود دارد که به این بیماران توصیه می‌شود مصرف این مواد غذایی را کاهش دهند و بهتر است از کربوهیدرات‌های پیچیده نظیر نان کامل، غلات و میوه‌ها و سبزی‌ها (غیر از خانواده کلم) استفاده نمایند. مصرف کم‌تر کربوهیدارت‌های ساده باعث کاهش تولید سیتوکین، که یک پروتئین التهابی در بدن است، می‌شود.
  2. غذاهای ضد التهاب، دریافت کنید. عملکرد سیستم ایمنی بدن به کمک مواد غذایی ضد التهاب بهبود می‌یابد. سبزی‌های تیره رنگ، گوجه فرنگی، ماهی‌های چرب، آجیل، میوه، و روغن زیتون در دسته این مواد غذایی قرار دارند.
  3. گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف نمایید. گلوتن موجود در مواد غذایی باعث کاهش عملکرد غده تیروئید می‌شود، زیرا گلوتن با جذب ید تداخل ایجاد می‌کند. در برخی مواد غذایی مانند آرد گندم، ماکارونی، سس‌های سالاد، شکلات، کیک، چاودار و جوی دو سر گلوتن یافت می‌شود. پس افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند، هنگام خرید مواد غذایی به باید برچسب آن‌ها توجه کنند و از خریداری موادی که دارای گلوتن هستند، خودداری نمایند.
  4. مصرف میان وعده‌های غذایی سالم و به مقدار کم، در برنامه غذایی لاغری برای کم کاری تیروئید مؤثر است.عملکرد دستگاه گوارش با کم کاری تیروئید کاهش می‌یابد، به همین دلیل از مواد غذایی مفید که حاوی پروتئین‌های با کیفیت، کربوهیدرات‌های پیچیده و چربی‌های سالم هستند، استفاده کنید تا از افزایش وزن جلوگیری به عمل آید.
  5. ورزش منظم فراموش نشود.در یک رژیم لاغری در کم کاری تیروئید، حتما باید ورزش منظم قرار گیرد؛ چرا که همان گونه که قبلا به آن اشاره کردیم کم کاری تیروئید باعث کاهش سوخت و ساز بدن می‌شود. به همین دلیل باید فعالیت بدنی و ورزش را در برنامه خود قرار دهید تا سوخت و ساز بدن افزایش یابد.  توصیه می‌شود در هفته حداقل ۴ تا ۵ جلسه ورزش کنید. ورزش منظم به غیر از افزایش سوخت و ساز بدن و تنظیم وزن، باعث تقویت قلب و عروق نیز شده و از بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن پیشگیری می‌نماید.
  6. از داروهای تیروئید استفاده کنید.بهتر است که که داروهای تیروئید را با مقادیر زیاد آب و معده خالی (حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از صبحانه) مصرف نمایید.

نکات مهم در برنامه رژیم لاغری برای کم کاری تیروئید

  • رژیم غذایی مناسب حاوی مقادیر زیاد پروتئین
  • از اسیدهای چرب ضروری در ژیم غذایی خود استفاده کنید.
  • ید و سلنیوم را در رژیم غذایی خود جای دهید.
  • مواد مغزی نظیر انواع ویتامین ها را مصرف کنید.
  • از موادی که حاوی گواتر هستند استفاده کنید.
  • مواد غذایی نظیر سویا مصرف کنید.

در صورتی که بدون هیچ دلیلی افزایش وزن پیدا می کنید با یک آزمایش خون وضعیت تیروئید خود را چک کنید، افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند بهتر است برای کاهش وزن، این بیماری را درمان کنند تا نتیجه لاغری نیز حاصل شود.

چربی سوزی در کم کاری تیروئید

رژیم کم کاری تیروئید و چربی سوزی

در مورد کاهش وزن و چربی‌سوزی در شرایط کم کاری تیروئید، یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین کارهایی که باید انجام شود این است که در طول شب خوب و به اندازه‌ کافی بخوابید. بیان شده زنانی که هر شب، ۵ ساعت یا کم‌تر می‌خوابند به طور کلی وزن‌شان از زنانی که هر شب ۷ ساعت می‌خوابند، بیشتر است.

هر چند کم‌کاری تیروئید می‌تواند عملکرد تیروئید را کند نماید، اما درمان مناسب به فرد کمک می‌کند تا متابولیسم‌ بدن به سطح نرمال‌تری برسد. یعنی بعضی از بیماران حتی با درمان لازم نیز، همچنان شاهد این هستند که سرعت سوخت و سازشان کم‌تر از حد طبیعی است. در این شرایط، فرد باید با انجام ورزش سرعت متابولیسم را افزایش دهد. بنابراین، توصیه می‌شود ورزش کنید، مخصوصا حرکاتی که باعث عضله‌سازی می‌شوند.

اثرات بلند مدت ورزش کردن بر کم کاری تیروئید هنوز به طور کامل مشخص نشده است، اما ورزش کردن در کوتاه مدت غده‌ تیروئید را تحریک نموده و باعث می‌شود بافت‌های بدن نسبت به هورمون‌های تیروئید حساس‌تر شوند. همچنین، حساسیت بدن را به انسولین را نیز زیاد می‌کند و این اثر برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید بسیار با اهمیت است.

به علاوه، باید برای بدن‌ آب کافی تأمین شود و غذاهای مناسبی دریافت گردد که تأثیرات حرارتی بالایی داشته و سوخت و سازتان را افزایش دهند (مانند غذاهای پرپروتئین).

به علاوه،اطمینان از بالا نبودن سطح قند خون اهمیت زیادی دارد. قند خون ناشتای بالاتر از ۹۰ می‌تواند علامت مقاومت انسولینی و استعداد ابتلا به دیابت باشد، که می‌تواند کاهش وزن را دشوارتر نماید. اگر سطح قند خون فرد در محدوده مرزی باشد، کاهش مصرف قند و شیرینی و کربوهیدارت و مصرف کربوهیدارت‌های سالم به میزان کنترل شده می‌تواند قند خون را کاهش داده و به کاهش وزن کمک نماید.

همچنین، جهت چربی سوزی و کاهش وزن در شرایط ابتلا به کم کاری تیروئید توصیه می‌شود در مصرف مواد گواتروژن (ایجاد کننده‌ تورم در غده تیروئید) مانند سبزی‌های برگ‌دار (مثل اسفناج، کلم‌برگ و …) که می‌توانند عملکرد تیروئید را کند نمایند، احتیاط به عمل آید. همچنین نباید از سویا زیاد استفاده گردد، چون می‌تواند جذب تیروئید را محدود کرده و همچنین عملکرد تیروئید را کاهش دهد.

به طور ویژه، برای بیماران تیروئیدی مهم است که آب کافی بنوشند چون آب رسانی به بدن کمک می‌کند سوخت و ساز مناسبی داشته و بیمار از سمومی که مانعی بر سر راه کاهش وزن هستند، رهایی یابد. همچنین، توصیه می‌شود برنامه غذایی فرد سرشار از فیبر باشد. البته همان طور که در قسمت‌های قبل بیان شد غذاهای با خواص گواتروژنیک را حتما به صورت پخته شده یا بخار پز مصرف کنید چون نوع خام آن‌ها می‌تواند عملکرد تیروئید‌ را کاهش دهد.

در این مقاله سعی کردیم در مورد رژیم غذایی کم کاری تیروئید صحبت کنیم و به طور کامل در مورد این موضوع صحبت کنیم امیدواریم از این مقاله استفاده کافی را برده باشید. ضمنا هر سوالی در مورد رژیم غذایی کم کاری تیروئید دارید می توانید در پایین صفحه در قسمت نظرات بنویسید تا متخصصان باریکا در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

منبع:

Krause’s Food and the Nutrition Care Process. Elsevier, 2017.

 

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
4 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطلب خیلی کاملی بود
من شوهرم کم کاری تیروئید داره تو اینترنت دنبال این بودم چه غذایی بخوره بهتر که سایت شما رو پیدا کردم ممنونم از سایت شما

با سلام
ممنون از لطف و توجهتون به وب سایت باریکا
از فسمت غذا های مجاز و غیرمجاز برای بیماران کم کاری تیروئید می تونید یک رژیم مناسب برای شوهرتون درست کنید و حتما با یک پزشک هم برای بیماری کمک کاری تیروئیدشون مشورت بگیرید
امیدواریم مشکل شما به زودی حل بشه.

چقدر کامل این موضوع رو شکافتین واقعا کم کاری تیروئید مشکل بزرگیه ممنون از شما

خوشحالیم که این موضوع مورد پسندتون بوده برای کم کاری تیروئیو و رژیم غذایی مربوط به اون از نکات گفته شده حتما استفاده کنید.
پیروز باشید

دکمه بازگشت به بالا
4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x