آیا قرص ونوستات باعث لاغری و کاهش وزن می شود؟

قرص ونوستات را می توان اُرلیستات (دفع کننده چربی هضم نشده) دانست. اُرلیستات یک نوع مهار کننده برای آنزیم لیپاز در بدن محسوب می‌شود. آنزیم لیپاز در بدن وظیفه شکستن چربی‌ها و جذب آن‌ها را بر عهده دارد. از این رو تأثیر بسیار مهمی بر چربی انباشته شده در بدن یا حتی مقدار آن در رگ های خونی دارد.

قرص ونوستات دو نوع می‌باشد، نوع ۶۰ میلی گرم که با نام های تجاری مختلف شناخته می‌شود و در داروخانه‌ها بدون نسخه پزشک قابل خریداری است. نوع ۱۲۰ میلی گرمی قرص ونوستات، زنیکال نام دارد که تنها با نسخه پزشک و دوز مشخص شده می‌توان آن‌ها را تهیه و مصرف نمود.

قرص ونوستات با مهار آنزیم لیپاز مانع فرآیند جذب چربی‌ها می‌شود و تری‌گلیسیریدها از طریق دستگاه گوارش دفع می‌شوند که این دفع، قطعا بدون عوارض و مشکلات نخواهد بود. در صورت جذب نشدن چربی توسط بدن، فرد شاهد کاهش وزن خواهد بود. قرص ونوستات مکانیسم ساده‌ای برای لاغری و کاهش وزن دارد که با این وجود دلیلی بر مصرف خودسرانه آن نمی‌شود و باید پزشک در صورت نیاز مصرف این قرص را تجویز نماید.

طی پژوهش‌های متعددی که در سراسر دنیا در مورد این قرص انجام گرفته، نشان داده شده کاهش وزن در طی استفاده از این قرص در مقایسه با داروهای مشابه دیگر بیشتر بوده است. اما کاهش وزن مشاهده شده با این قرص در مقایسه با رژیم لاغری کم کربوهیدرات کم‌تر بوده است. با وجود این مزایا که خواسته بسیاری از افراد برای کاهش وزن است، نباید از ونوستات یا هر داروی دیگر بدون تجویز پزشک و خودسرانه مصرف کرد.

با ادامه مقاله همراه ما باشید تا به بررسی بیشتری در مورد معایب و مزایای کاهش وزن با این قرص بپردازیم.

مواد تشکیل دهنده قرص ونوستات

ماده‌ای به نام اُرلیستات درون قرص‌های ونوستات وجود دارد. اُرلیستات مهار کننده آنزیم لیپاز در بدن است. با مصرف قرص ونوستات چربی‌ها در بدن جذب نمی‌شوند و همراه با مدفوع از بدن خارج می‌شوند.

البته، متخصصین تغذیه معمولا این قرص را در کنار رژیم غذایی و ورزش برای مراجعین و افرادی که به دنبال لاغری هستند، تجویز می‌کنند. این قرص برای استفاده در زمان‌بندی خاص با دوز پایین ساخته شده است. لذا بدون تجویز پزشک به صورت خودسرانه از آن نباید استفاده کرد.

زمان مصرف ونوستات

نکته بسیار مهم این است که مصرف مکرر این دارو می‌تواند آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری را برای افراد به همراه داشته باشد. ولی اگر همچنان در مصرف آن مسر هستید، به شما توصیه می‌کنم کم‌ترین دوز آن را استفاده نمایید.

نکته مهم:  باید دوز مناسب را در صورت نیاز پزشک متخصص در این زمینه مشخص کند.

پس از صرف وعده‌های غذایی اصلی بهترین زمان برای مصرف این قرص است. اگر تصور می‌کنید پس از صرف یک وعده غذای چرب و سرشار از کالری، مصرف یک عدد قرص ونوستات می‌تواند شما را لاغر نگه دارد یا مانع چاق شدن شما شود، سخت در اشتباه هستید.

کاهش وزن مؤثر و پایدار با مصرف قرص ونوستات زمانی اتفاق رخ می‌دهد که سبک زندگی تغییر پیدا کند.  ورزش کردن و اصلاح تغذیه در کنار مصرف این قرص تنها راه عملی و پایدار لاغر شدن است. لذا مصرف قرص به تنهایی نمی‌تواند دردی را دوا کند.

طریقه مصرف قرص ونوستات

 

روش مصرف قرص ونوستات

بهترین راه‌کار جهت لاغر شدن استفاده از رژیم‌های لاغری تخصصی تحت نظر متخصص تغذیه، در کنار ورزش و فعالیت بدنی مناسب است. اگر از این راه برای لاغری استفاده نمی‌کنید شاید به قرص‌های لاغری مانند ونوستات فکر کنید که به شما توصیه ‌می‌کنیم این کار را زیر نظر پزشک انجام دهید تا عوارض آن را به حداقل برسانید.

برخی از افراد بر این باورند که می‌توانند غذایی چرب و پر روغن را میل کنند و بعد با مصرف یک قرص ونوستات یا برخی از مواد غذایی دیگر مانند آبلیمو یا سرکه، اثر چربی آن را از بین ببرند. اما به هیچ وجه این راهکار برای حذف چربی‌های اضافی دریافتی مفید و مؤثر نمی‌باشد. این قرص‌ها در کنار رژیم‌های لاغری و ورزش مؤثر عمل می‌کنند. مصرف انواع داروهای لاغری به تنهایی و بدون تغییر سبک زندگی کمکی به شما برای داشتن اندام متناسب نخواهند کرد.

نکته بسیار مهم دیگر در زمان مصرف قرص ونوستات این است که به دلیل جذب نشدن برخی ویتامین‌ها توسط بدن در هنگام مصرف این قرص، توصیه می‌شود که از مکمل ویتامینی استفاده کنید تا به کمبود ویتامین‌ها دچار نشوید.

اگر با ورزش و رژیم‌های لاغری وزن خود را کم کرده‌اید ولی چربی‌های دور شکم و پهلوی شما از بین نمی‌روند یک راه بی‌خطرتر نسبت به قرص لاغری را پیش بگیرید. مانند استفاده از دستگاه های لاغری که به روش غیر تهاجمی سلول‌های چربی را از بین می‌برند.

عوارض مصرف قرص ونوستات

مشکلات گوارشی مانند درد معده، درد روده‌ها، درد مقعد از عوارض بسیار شایع مصرف قرص ونوستات هستند؛ اسهال و درد در هنگام دفع، در مواد حاد باقی ماندن چربی غذاها در روده ها و دل پیچه، بی اختیاری مدفوع و مشکلات جدی روده‌ای از عوارض مصرف این قرص برای دستگاه گوارش هستند.

یکی از عوارض شایع قرص ونوستات، مدفوع بد بو به دلیل وجود حجم بالای چربی در آن است. علاوه بر این مدفوع چرب و روغنی نیز می تواند عوارض شایع باشد که همگی در طی یک فرآیند یعنی عدم جذب چربی توسط بدن و دفع آن رخ می‌دهد. این موضوع ممکن است حتی به کاهش مقدار چربی مفید در بدن نیز منجر شود که می تواند خطر مشکلات قلبی و اختلال در متابولیسم بدن را در پی داشته باشد.

نقش چربی در بدن فقط به تجمع و اضافه وزن مربوط نمی‌باشد و داشتن پوستی بدون چروک در گرو مصرف متعادل از چربی‌های مفید است. وقتی چربی توسط بدن جذب نشود، پوست خشک شده و در آن چروک ایجاد می‌گردد که ممکن است چهره کاملا پیرتر دیده شود. همچنین خشکی مفاصل هم از عوارض استفاده از قرص ونوستات است. علاوه بر این، کاهش سطح قند خون نیز از عوارض جدی این قرص است. کسانی که به دیابت مبتلا بوده و یا سطح قند خون آنان پایین است از مصرف این قرص باید کاملا اجتناب نمایند.

موارد منع مصرف قرص ونوستات

  • زنان باردار و شیرده کاملا باید از مصرف این قرص پرهیز کنند. این قرص می تواند بر روند رشد جنین و نوزاد شیرخوار تأثیرات منفی داشته باشد.
  • کودکان نیز نباید از این دارو مصرف کنند. علاوه بر اثرات منفی آن بر بدن، این قرص همچنین می‌تواند باعث لاغری شدید و خشکی بدن کودکان نیز گردد.
  • کسانی که به دیابت یا به افت قند خون مبتلا هستند، نباید برای لاغری یا هر هدف دیگری از این قرص استفاده کنند.
  • کسانی که فشارخون بالا، کلسترول بالا و بیماری قلبی-عروقی دارند، نیز باید کاملا از مصرف این قرص بپرهیزند.
  • بیماران مبتلا به کبد چرب، و بیماری‌های کبدی و کلیوی از مصرف این قرص اجتناب نمایند.
  • مبتلایان به بیماری‌های روده‌ای نیز باید از مصرف این قرص پرهیز نمایند.
  • افرادی که در خانواده آن‌ها سابقه ابتلا به سرطان روده وجود دارد، هم از مصرف این قرص خودداری کنند چون خطر ابتلا به سرطان روده با مصرف این قرص بالا می رود.

نظرات و تجریبات مصرف کنندگان قرص ونوستات

برخی از افراد کاهش وزن با قرص لاغری ونوستات را تجربه کرده‌اند. برای مثال وقتی فردی بر اثر درد کمر یا زانو نیاز به لاغری سریع داشته باشد، ممکن است پزشک در کنار رژیم این دارو را برایش تجویز کند. اما این دلیل نمی‌شود که هر فردی به صورت خودسرانه این روند را برای لاغری انتخاب کند.

حتی برخی از افراد به کاهش وزن تقریبا قابل قبولی در عرض ۱ ماه با این دارو رسیده‌اند که از نتیجه آن نیز تا حدی راضی هستند. اما برخی دیگر اعتراف نموده‌اند که داروی لاغری ونوستات هیچ اثر مثبت و منفی برای آن‌ها به همراه نداشته است.

علاوه بر این موارد، برخی دیگر از افراد مصرف کننده از این دارو برای کاهش وزن بیان کرده‌اند با وجود کاهش وزن مطلوب عوارضی مانند خشکی پوست، دل‌درد و حتی سرگیجه شدید را تجربه کرده‌اند.

با وجود این تجربیاتی که برخی از افراد بیان می‌کنند، می‌توان گفت این داروی لاغری با این که روشی نسبتا سریع برای کاهش وزن است، اما نیاز است تا پزشک مشخص کند که برای فرد فواید بیشتری دارد و باید مصرف کند یا این که عوارض این قرص به فواید آن نمی‌ارزد.

بهترین راه‌کار جهت کاهش وزن

 

بهترین راهکار برای کاهش وزن

راه های زیادی برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل وجود دارد لذا کسانی که نیاز به لاغر شدن و کاهش وزن دارند، بهتر است سعی کنند از دیگر روش‌های مناسب مانند رژیم لاغری و ورزش برای رسیدن به هدفشان استفاده کنند تا کم‌ترین عوارض را متحمل شوند. استفاده از داروی لاغری به ویژه بدون نسخه پزشک یک راه بسیار خطرناک برای دست‌یابی به اندام مناسب و کاهش وزن محسوب می شود. همواره این نکته را در نظر داشته باشید که قرص لاغری یک قرص معجزه کننده برای کاهش وزن به شمار نمی رود.

چه مواردی را باید در زمان مصرف دارو در نظر بگیریم؟

  • در صورتی که به‌طور هم‌زمان از داروهای مورد استفاده در بیماری صرع استفاده می‌کنید، باید این مطلب را بدانید که ممکن است در کنار مصرف با قرص لاغری ونوستات نتوانند به اندازه قبل مؤثر باشند. این شرایط می‌تواند افزایش دفعات حملات تشنج و یا بدتر شدن شرایط را در پی داشته باشد که باید این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • امکان به وجود آمدن مشکلات کبدی وجود دارد. گاهی اوقات این عارضه می‌تواند به قدری مشکل ساز باشد که فرد را مجبور به پیوند کبد سازد.
  • اگر دیابت دارید و از داروهای کاهندهٔ قند خون استفاده می‌کنید باید این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید چراکه کاهش قند خون با کاهش وزن امری محتمل است. از علائم کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) می‌توان به سرگیجه، سردرد، احساس خواب‌آلودگی، احساس ضعف، تعریق و افزایش ضربان قلب اشاره کرد که در صورت بروز این علائم سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید.
  • مصرف بیشتر از مقداری که پزشک برایتان تجویز نموده، می‌تواند عوارض جانبی بسیار جدی را در پی داشته باشد.

و در پایان می توانید در مورد انواع قرص های لاغری مقالات زیر را مطالعه فرمایید:

مطالب بیان شده در مورد این دارو توسط تیم علمی گردآوری شده و صرفا جهت آشنایی شما با این موضوع می‌باشد.

 

 

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیاز این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x